واکنش آمریکا به توافق ایران و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به توافق ایران و عربستان واکنش نشان داد.
تصویر واکنش آمریکا به توافق ایران و عربستان

به گزارش سایت خبری پرسون، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بر نقش ایالات متحده در منطقه اثرگذار نیست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ساموئل وربرگ در گفت و گو با بخش خبری ساعت ۲۰ شبکه i۲۴ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که واشنگتن هیچ تاثیر منفی در توافقی که ریاض با تهران در روز جمعه در پکن امضا کرد نمی‌بیند.

وی در این گفت و گو ادعا کرد که احتمال نزدیکی عربستان و رژیم اسرائیل وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که هیچ چیز در توافق وجود ندارد که چنانچه عربستان بخواهد با رژیم اسرائیل رابطه برقرار کند، مانع شود.

وربرگ با اشاره به اینکه واشنگتن به تشویق کشورها برای برقراری روابط با رژیم اسرائیل ادامه می‌دهد، ادعا کرد که این امر منطقه را به منطقه‌ای امن‌تر و پیشرفته‌تر تبدیل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر از نزدیکی عربستان و ایران و هرگونه تلاش برای کاهش تنش در منطقه استقبال کرد و گفت که پس از توافق موضوع اصلی جایگاه ایالات متحده در منطقه نیست بلکه موضوع این است که آیا ایران به تعهدات خود در قبال آن احترام می‌گذارد.

وی که کشورش با زیرپاگذاشتن برجام به عنوان یک توافق بین المللی به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، در اظهاراتی خلاف حقیقت ادعا کرد که ایران در گذشته تعهداتش در برابر آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرونده حقوق بشر و با دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را نقض کرده است.

وربرگ ترس خود را از کاهش نقش آمریکا در منطقه پس از توافق ایران و عربستان را ابراز نکرد و گفت: متحدان و شرکای ما در منطقه اهمیت روابط تاریخی و راهبردی را با ما کاملا درک می‌کنند. همانطور که امروز معامله خرید هواپیمای بوئینگ توسط عربستان را دیدیم و هر روز ما شاهد توسعه روابط دیپلماتیک بین آمریکا و کشورهای منطقه هستیم.

منبع:ایرنا

467683