جزئیات جدید از عفو به زندانیان اغتشاشات اخیر

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه ۲۲ هزار نفر در حوادث اخیر مورد عفو قرار گرفته‌اند گفت: البته از این تعداد برخی آزاد شده بودند و عفو به آنها، زوال سابقه می‌دهد.
تصویر جزئیات جدید از عفو به زندانیان اغتشاشات اخیر

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود ستایشی در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال ۱۴۰۱ با اشاره به اعیاد شعبانیه اظهارداشت: روز شهید و یاد و خاطر شهدای عزیز انقلاب اسلامی را پاس می‌داریم.

وی در ابتدای جلسه مورد گزارش تحقق شعار سال در دستگاه قضائیه افزود: با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید، دانش بنیان و کارآفرین از همه ظرفیت‌ها در سراسر کشور بهره مند و با استفاده از توانایی‌های موجود استفاده تا موانع پیش رو برطرف و با کمک دانش بنیان‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در سازمان بازرسی در ۹ ماهه ۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی ارسال و ۲۶ پرونده در راستای تحقق شعار سال تشکیل و ۷۳۰ فقره پرونده در مورد تولید و سرمایه گذاری تشکیل که تعدادی در راستای رفع مشکلات صورت پذیرفته است.

ستایشی گفت: همچنین ۲۰۷ فقره گزارش و پرونده در دیوان عدالت اداری درباره موضوع شعار سال جاری مطرح شده است.

وی اعلام کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری در زندان‌ها برای ۸۳ هزار نفر دوره‌های آموزشی برگزار و برای ۵۱ هزار گواهینامه آموزشی در زندان صادر شده است.

ستایشی گفت: همچنین در سال جاری در جهت حمایت از دانش بنیان‌ها، بومی سازی تجهیزات و دستگاه صورت گرفت و کیت‌های مختلف مانند کیت ژنتیک تولید و صرفه جویی ارزی هم بر همین اساس انجام شد.

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام گزارش برخی استان‌ها گفت: به طور مثال در قزوین ۵۲ واحد تولیدی حمایت و موانع تولید در ۴۵ شرکت مرتفع شده و از بیکاری تعداد زیادی جلوگیری شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ابر بدهکاران بانکی گفت: چون این موضوع را خود دادستان اعلام کرده بهتر بود از ایشان می‌پرسیدید البته این موضوع مربوط به یک گروه خودرویی است که ۲۷ متهم دارد و اتهام متهم ردیف اول اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال بوده که قرار تأمین قانونی برای متهمین صادر و با وثیقه فعلاً آزادند.

وی درباره آمار کسانی مورد عفو اخیر قرار گرفته‌اند، گفت: کل این افراد ۸۲ هزار نفر اند که البته دو دسته‌اند برخی متهمین و محکومین اغتشاشات اخیر و برخی محکومین سال‌های قبل که ۲۲ هزار نفر مربوط به حوادث اخیر بود که البته این به معنی این نبوده که همه این ۲۲ هزار نفر در زندان بوده‌اند بلکه برخی قبلاً با قید تعهد آزاد شده بودند وو عفو به آنها، زوال سابقه می‌دهد و از تعقیب کیفری معاف می‌شوند.

وی درباره پرونده رضا کیانیان گفت: ایشان مرتکب نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی شده و پرونده در شعبه ویژه بازرسی دادسرای عمومی انقلاب در مرحله تحقیقات مقدماتی است و نتیجه که مشخص شود بر اساس مقررات اطلاع رسانی می‌شود.

وی درباره نتیجه پرونده ۳ روزنامه بیان داشت: این سه روزنامه برخی اقداماتی انجام داده‌اند که شایسته نبوده و قابل دفاع نیست پرونده در تحقیقاتی مقدماتی و در حال رسیدگی است.

ستایشی در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای فرار سینا استوی گفت: از همین تریبون اعلام می‌کنم اگر وی صدای من را دارد به او می‌گویم تبعیت کن و بر اساس قرار وثیقه که صادر شده خودت را معرفی کن.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: با ۱۲۶ میلیارد تومان مطابق قانون این فرد آزاد شده و ایشان را احضار کرده اند ولی مراجعه نکرده و قانون گذار اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

ستایشی در مورد پرونده آتش سوزی در زندان اوین گفت: این پرونده ۴۰ متهم دارد و وعده گرفته ایم تا یک ماه آینده قرار نهایی صادر شود.

وی درباره پروند سفارت آذربایجان گفت: به لحاظ حساسیت و توجه مجموعه به این پرونده، موضوع در مرحله رسیدگی است و تحقیقات ادامه دارد.

وی درباره ماجرای اخیر در جلوی یکی از مدارس و اتفاق پیش آمده برای یک خانم اظهارداشت: فرد دستگیر شده عضو فراجا نبوده است. کمتر از چند ساعت این مسأله بررسی شد دادسرای نظامی تهران ورود یافت و آن مرد دستگیر و پس از احضار تفهیم اتهام شد. قرار کیفری صادر و تصمیمات و صدور قرار نهایی صادر خواهد شد در مورد آن خانم بنده نمی‌دانم پرونده تشکیل شده است یا خیر.

467476