چهارشنبه سوری نه، بگویید سورسوزان!

برخی شیطنت ها و بی دقتی ها جشن زیبای چهارشنبه سوری را به خاطره ای تلخ تبدیل می کند.
تصویر چهارشنبه سوری نه، بگویید سورسوزان!

به گزارش سایت خبری پرسون، چهارشنبه‌سوری از آیین‌های کهن ایرانیان بوده است که در آخرین چهارشنبه سال به نوعی کدورت‌ها و ناپاکی‌ها را در آتش انداخته و با آرامش و دلی پاک به پیشواز عید باستانی می‌رفتند اما این سنت زیبا در سالیان اخیر دستخوش تغییراتی ناخوشایند شده و ترس و وحشت در آن، جای آرامش را گرفته است.

به گزارش ایرنا، در سال های نه چندان دور، وقتی آیین چهارشنبه سوری در غروب واپسین سه شنبه سال برپا می شد که با آتش بازی همراه بود، اقوام و خویشاوندان گرد هم آمده و با برافروختن آتش، به جشن و شادمانی می پرداختند.

"زردی من از تو، سرخی تو از من، غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا" از جمله عباراتی است که افراد با پریدن از روی آتش با صدای بلند می خواندند اما این سنت زیبا و باشکوه در دهه های اخیر با اقدامات خطرزا و استفاده از مواد مهیب آتش زا به تهدیدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده است، به طوری که خانواده ها با رسیدن این ایام به جای خوشحالی و برپا کردن سور چهارشنبه سوری، دل نگران گذراندن این روزها و تهدیدات ناشی از آن هستند.

در سالهای اخیر با شیوع ویروس کرونا تا حدودی حوادث ناگوار مرتبط با چهارشنبه سوری کاهش یافته بود، اما تصور فروکش کردن موج همه‌گیری کرونا در سال جاری، برخلاف آمارهایی که این روزها از بازگشت دوباره این ویروس شوم حکایت دارد، می رود که اتفاقات ناخوشایندی را رقم زده و کانون گرم خانواده ها را در آستانه بهار به سردی بکشاند، و شاهد این مدعا آنکه اورژانس کشور اعلام کرده که تاکنون ۶ نفر بر اثر رخدادهای مرتبط با چهارشنبه سوری جان باخته اند.

بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشتر افراد فوتی یا مصدومان پیشامدهای چهارشنبه آخر سال در سالیان اخیر نوجوانان غالبا زیر ۲۰ سال بوده اند که به دلیل حوادث ناشی از به کارگیری وسایل خطرناک و مواد محترقه جان باخته و یا مصدوم شده اند.

همچنین طبق آمار سازمان اورژانس کشور، پارسال در حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال ۲ هزار و ۸۱۷ نفر مصدوم شده و ۱۹ نفر جان خود را از دست داده بودند.

این در حالی است که با فرهنگسازی و آگاه سازی جامعه، بویژه نوجوانان می توان تا حدود زیادی از این اقدامات خطرآفرین پیشگیری کرد و خانواده ها به عنوان اولین نهاد درگیر با کودکان و نوجوانان، نقش مهی در این خصوص عهده دار هستند.

نقش والدین در پیشگیری از رخدادهای چهارشنبه آخر سال

والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری نقش مهمی دارند، آنها می‌توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطرهای آتش بازی آشنا کرده و به آنها گوشزد کنند که در مقابل مواد محترقه و منفجره چقدر آسیب پذیر هستند.

رییس گروه پیشگیری از حوادث و بلایای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اعلام این مطلب افزود: بازگو کردن برخی از تجربیات ناگوار گذشته می تواند سودمند باشد و بچه ها را هوشیارتر کند، همچنین به منظور همراهی والدین با کودکان و نوجوانان، والدین باید در تهیه وسایل بی خطر فرزندانشان را همراهی کنند.

دکتر محمدرضا جویا خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ درصد از آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ قرار دارند و بیش از ۳۵ درصد آنها دانش آموزان هستند.

وی اضافه کرد: آسیب های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش افروزی چهارشنبه سوری، تهدیدی جدی برای سلامت افراد است و هرگونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد.

رییس گروه پیشگیری از حوادث و بلایای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: استفاده از مواد آتش بازی حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد، هرگز به طور کامل ایمن نیست و حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند، رخ دهد، بلکه ممکن است سلامت تهیه کنندگان را نیز به مخاطره بیندازد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گسترش برنامه های اطلاع رسانی و آموزشی را مهمترین راهکار در پیشگیری از حوادث چهارشنبه پایان سال بیان و خاطرنشان کرد: در این راستا بسته های آموزشی تهیه و از طریق رسانه ملی و فضای مجازی اطلاع رسانی شده و می شود.

دکتر علی یزدانی افزود: تمهیدات لازم از سوی اداره تامین استان برای استقرار آمبولانس ها در مراکز پر رفت و آمد و نیز آماده سازی حوزه ها انجام شده است و نماینده اورژانس پیش بیمارستانی نیز برای نظارت بر اوضاع در مرکز کنترل ترافیک شهر حضور دارد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: آماده باش اتوبوس آمبولانس ها و اتاق بحران برای خدمت رسانی به بیماران نیز در نظر گرفته شده است.

دکتر یزدانی با اشاره به اینکه دوره آموزشی مجازی در خصوص بیماران سوختگی نیز برای پرسنل منظور شده، گفت: شیوه نامه های مراقبتی از بیماران نیز به تمام مناطق ارسال شده است.

حبس هنجارشکنان تا پایان تعطیلات نوروز

ایجاد امنیت از وظایف پلیس است و پلیس خراسان رضوی نیز در همه ایام و به خصوص در ایام خاص سال نظیر چهارشنبه آخر سال، امنیت را خط قرمز خود قرار داده و برای این ایام تمهیدات خاصی اندیشیده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پلیس با تمهیدات ویژه ترافیکی و انتظامی و استفاده از تمام ظرفیت های خود در روزهای پایانی سال و به خصوص شب چهارشنبه پایان سال، برای تامین نظم و امنیت شهروندان در صحنه حضور دارد.

سردار سرتیپ محمدکاظم تقوی افزود: افراد هنجارشکن که در این ایام دستگیر شوند، با هماهنگی های قضایی تا پایان تعطیلات نوروز به حبس منتقل شده و آزاد نخواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: پلیس به تنهایی نمی‌تواند امنیت عمومی جامعه را فراهم کند و باید از ظرفیت‌ تمامی دستگاه‌ها برای ایجاد امنیت عمومی در جامعه استفاده کرد و خانواده‌ها نیز باید نسبت به کنترل، توجیه و آموزش جوانان و نوجوانان خود اقدام کنند.

سردار تقوی اضافه کرد: والدین می توانند در شب چهارشنبه‌سوری ابتکار عمل به خرج داده و برای فرزندان برنامه‌ای متفاوت تدارک ببینند و سعی کنند فرزندشان را از محیط‌های مخاطره‌آمیز دور کنند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی تاکید کرد: نظارت خانواده ها بر رفتار فرزندان موجب پیشگیری از بسیاری از آسیب ها می شود که در موضوع چهارشنبه آخر سال باید به این عامل مهم توجه خاصی داشت.

وی افزود: پلیس با شعار پلیس هوشمند، قانون مداری و نشاط بهاری در خدمت شهروندان است.

کشف بیش از ۹۰۰ هزار عدد مواد آتش‌زا

فرمانده انتظامی خراسان رضوی از کشف بیش از ۹۴۹ هزار عدد مواد آتش‌زا در استان در چند روز اخیر خبر داد و افزود: وظیفه اصلی و ذاتی پلیس استقرار نظم، امنیت و تامین آسایش عمومی و فردی است لذا طرح مبارزه با قاچاق مواد محترقه در سطح استان در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار دارد.

سردار تقوی اضافه کرد: هرسال تعدادی افراد فرصت طلب و سودجو با نادیده گرفتن حقوق شهروندی مردم، به بهانه چهارشنبه آخر سال اقدام به تهیه و توزیع گسترده و فراگیر انواع موادمحترقه انفجاری، آتش زا و حتی دست ساز بین مردم می کنند که در این راستا پلیس برای پیشگیری از اتفاقات ناگوار، پیش آگاهی طرح مذکور را از ۲ ماه قبل شروع و اجرایی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پلیس امنیت اقتصادی استان در اجرای این طرح ۲ ماهه در سطح استان، موفق به کشف ۹۴۹ هزار و ۹۰۸ عدد موادمحترقه غیرمجاز شده و در این زمینه ۳۴ متهم را به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کرده است.

تمهیدات پیشگیرانه قضایی

معاون حفظ حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز از اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در خصوص چهارشنبه آخر سال خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت حفظ امنیت و آرامش شهروندان در روزهای پایانی سال، تمام دستگاه های مرتبط با محوریت دادسرای عمومی و انقلاب مشهد آماده انجام اقدامات لازم برای برقراری امنیت مردم در روزهای پایانی اسفند و به ویژه چهارشنبه آخر سال هستند.

سیدهادی شریعت یار افزود: در همین زمینه نشست مشترکی برگزار و در آن مصوب شد دستگاه های مربوطه نسبت به بازدید از واحدهای صنفی تهیه، تولید و توزیع مواد محترقه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: آماده باش کامل عوامل اورژانس و بیمارستانها، برخورد با رانندگان هنجارشکن و پرخطر، تهیه و پخش برنامه های آموزشی و هشدار دهنده از طریق صدا و سیما، شناسایی افراد خاطی در زمینه ورود و توزیع مواد محترقه و تقویت امکانات شهری در راستای پیشگیری از حوادث از دیگر اقدامات مد نظر است.

معاون حفظ حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی تاکید کرد: خرید و فروش و حمل مواد محترقه از مصادیق رفتار مجرمانه است و اصناف باید بدانند که عرضه این مواد منجر به مهر و موم واحد صنفی آنها خواهد شد.

آماده‌باش آتش‌نشانی مشهد

هزار و ۶۰۰ آتش‌نشان در ۵۴ ایستگاه کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد خدمت رسانی می‌کنند، که این نیروها در این ایام برای حفظ جان شهروندان در آماده‌باش کامل هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خوشبختانه تا کنون حادثه مرتبط با چهارشنبه سوری در مشهد رخ نداده است.

آتشپاد دوم مجید فرهادی افزود: همراهی شهروندان برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری بسیار ضروری است، خوشبختانه با فرهنگ سازی صورت گرفته، میزان حوادث و عملیات مرتبط با چهارشنبه آخر سال رو به کاهش است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

فرهادی ادامه داد: سال گذشته ۲۲ عملیات توسط آتش نشانی مشهد در خصوص چهارشنبه آخر سال انجام شد که ۹ نفر بر اثر این حوادث مصدوم شدند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد خاطرنشان کرد: در ایام چهارشنبه آخر سال، آتش‌نشانی مشهد در حالت آماده باش است و تمام توان خود را برای امداد و نجات به کار می‌برد.

آتشپاد دوم فرهادی افزود: پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه به آسمان و افتادن آتش به پشت بام، بالکن و شاخه های خشک منجر به وقوع آتش سوزی می‌شود، همچنین انداختن مواد منفجره و قوطی‌های دربسته به داخل آتش منجر به انفجار شدید می شود و با انفجار قطعات بدنه آنها به اطراف پرتاب شده و موجب جراحات شدید در بدن افراد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خطر همچنان در کمین است و هرگونه غفلت و سهل‌انگاری می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

انفجار ۲۵۰ گرم مواد ساخت ترقه می تواند یک آپارتمان را به شدت تخریب کند و جوانان و نوجوانان باید آگاه باشند که در این ایام برای لذت چندساعته، کام خانواده‌ها را تلخ نکنند، یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی را به دنبال دارد و نباید با هیجانات گذرا سور چهارشنبه آخر سال را به سوز تبدیل کرد.

منبع:ایرنا

467363