واعظی:

توافق چین، ادامه مذاکرات در عمان و عراق بود/ حمله به سفارت عربستان چهره بین‌المللی ایران را مخدوش کرد

واعظی با ابراز امیدواری به اینکه ازسرگیری روابط ایران و عربستان به پایان پروژه تخریب روابط توسط گروه‌های افراطی منجر شود، اظهار داشت: باید تدبیری اندیشیده شود که چنین اقداماتی که نتیجه‌ای جز ایران‌هراسی ندارد، دیگر تکرار نشود.
تصویر توافق چین، ادامه مذاکرات در عمان و عراق بود/ حمله به سفارت عربستان چهره بین‌المللی ایران را مخدوش کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود واعظی، ​رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور سابق با استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک گفت: این توافق که در چین اعلام شد، در ادامه مذاکرات مقامات امنیتی ایران و عربستان بود که از سال‌ ۱۳۹۹ در عمان و عراق انجام شد.

واعظی تاکید کرد: روابط ایران و عربستان در آغاز دولت یازدهم در سطح مطلوبی قرار داشت؛ چنانکه چندین دور نامه‌نگاری‌ میان دکتر روحانی و ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی صورت گرفت. پس از آن نیز ایران طرح صلح هرمز را مطرح کرد که ابتکاری بود برای گفت‌وگوی کشورهای همسایه جهت رفع اختلافات و تقویت امنیت ‌منطقه‌ای.

این دیپلمات سابق افزود: متاسفانه اقدام برخی طیف‌های تندرو داخلی در حمله به سفارت عربستان در تهران، نه تنها موجب تخریب روابط دو کشور شد بلکه به مخدوش شدن چهره بین‌المللی ایران انجامید و تنها برنده آن، رژیم صهیونیستی بود که توانست از گسست روابط دو کشور مسلمان و همسایه سوءاستفاده کرده و پروژه‌های پلید خود را در منطقه پیش ببرد. این اقدام مورد انتقاد صریح رهبری معظم انقلاب نیز قرار گرفت و دولت یازدهم هم به شدت آن را محکوم کرد.

واعظی با ابراز امیدواری به اینکه ازسرگیری روابط ایران و عربستان به پایان پروژه تخریب روابط توسط گروه‌های افراطی منجر شود، اظهار داشت: باید تدبیری اندیشیده شود که چنین اقداماتی که نتیجه‌ای جز ایران‌هراسی ندارد، دیگر تکرار نشود. با جلوگیری از اقدامات افراطی، بهانه‌ای هم به قدرت‌های فرامنطقه‌ای و گروه‌های مخالف داده نمی‌شود تا روابط همسایگان و کشورهای مسلمان را دچار شکاف کنند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور سابق برقراری روابط ایران و عربستان سعودی را اقدامی مهم به نفع جهان اسلام، کشورهای منطقه و همسایگان دانست و افزود: روابط حسنه با همسایگان جزء اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی و مورد تاکید دائمی مقام معظم رهبری بوده و هر اقدامی در جهت تقویت آن، تلاشی در راستای منافع ملی است.

466879