4 ماده اولیه مواد شوینده و بهداشتی

وقتی جوان تر هستید، تمیز کردن خانه با مواد شوینده و بهداشتی بسیار سخت به نظر می رسد، اما در بزرگسالی یاد می گیریم مواد شوینده و بهداشتی راهی عالی برای از بین بردن آلودگی ها و کثیفی ها هستند.
تصویر 4 ماده اولیه مواد شوینده و بهداشتی

به گزارش سایت خبری پرسون، وقتی جوان تر هستید، تمیز کردن خانه با مواد شوینده و بهداشتی بسیار سخت به نظر می رسد، اما در بزرگسالی یاد می گیریم مواد شوینده و بهداشتی راهی عالی برای از بین بردن آلودگی ها و کثیفی ها هستند.

به نظر می رسد مواد شوینده و بهداشتی ساده ترین مواد در جهان هستند. فقط آن را روی سطح مدنظرتان بپاشید و از شر آلودگی ها خلاص شوید، درست است؟ در واقعیت، این شوینده ها مواد شیمیایی حیله گری هستند و به روشی واقعاً جالب کار می کند. بیایید به کاربرد و نحوه عملکرد آن ها نگاه دقیق تری بیندازیم.

نحوه عملکرد مواد شوینده و بهداشتی

شوینده ها، مواد شیمیایی هستند که برای شکستن و از بین بردن چربی و کثیفی استفاده می شوند. امروزه، شوینده ‌ها ترکیبی از مواد شیمیایی مصنوعی و افزودنی ‌ها هستند. لازم به ذکر است این شوینده های مایع در کارخانه های بزرگ شیمیایی پخته می ‌شوند. مواد شوینده در همه چیز از شامپو مو و پودر لباسشویی گرفته تا فوم اصلاح و پاک کننده لکه استفاده می شود. مهمترین ترکیبات موجود در شوینده ها مواد شیمیایی به نام سورفکتانت ها هستند.

حتما متوجه شده اید وقتی باران روی پنجره می ‌بارد، شیشه را به طور یکنواخت خیس نمی‌کند، در عوض، به صورت قطرات مشخصی به سطح می ‌چسبد که گرانش آن قطرات را به صورت رگه ‌هایی به سمت پایین می ‌کشد. برای شستشوی بهتر آب، باید کشش سطحی آن را کاهش دهیم تا بتوانیم مواد را به طور یکنواخت تر خیس کنیم. این دقیقاً همان کاری است که یک سورفکتانت انجام می دهد. سورفکتانت های موجود در مواد شوینده توانایی آب را برای خیس کردن اشیا، پخش شدن روی سطوح و نفوذ به الیاف لباس های کثیف بهبود می بخشند.

کاربرد مواد شیمیایی در مواد شوینده و بهداشتی

اگر به مواد تشکیل دهنده یک محصول پاک کننده نگاه کنید، علاوه بر سورفکتانت، بسیاری از مواد شیمیایی دیگر را نیز خواهید دید. به عنوان مثال، شوینده های بیولوژیکی حاوی آنزیم هستند. این آنزیم ها به تجزیه چربی ها، از بین بردن آن ها و همچنین مواد غذایی و سایر رسوبات کمک می کنند. از مواد شیمیایی مختلف نیز برای ارائه رایحه یا رنگ به لباس یا کمک به حفظ جنس آن استفاده می شود.

خرید آب اکسیژنه صنعتی

پراکسید هیدروژن تقریباً همان ترکیب شیمیایی آب را دارد اما با یک اتم اکسیژن اضافی. این ترکیب به آب اکسیژنه اجازه می دهد تا به سرعت و بدون ضرر تجزیه شود. این ماده به عنوان یک چربی‌گیر به خوبی عمل می‌کند، آینه را تمیز می‌کند و می‌تواند روی میزها و کف ‌ها به عنوان ضدعفونی‌ کننده استفاده شود. برخی از سطوحی که می توان با آب اکسیژنه تمیز کرد عبارتند از:

  • لوازم خانگی
  • کانترها
  • آینه
  • دیوارها
  • شیشه
  • فرش

این ترکیب یکی از ساده ترین و ایمن ترین مواد شوینده برای تمیز کردن ساختمان اداری، مدرسه یا مراکز بهداشتی است. آب اکسیژنه یک محیط کاری تمیز را بدون مواد سمی موجود در اکثر محصولات تمیز کننده، تضمین می کند.

پراکسید هیدروژن به دلیل توانایی در پاک کردن سطوح متعدد، همه کاره و بسیار مقرون به صرفه است. خواص اکسید کننده قوی آن را به یک محلول ضد عفونی کننده قوی تبدیل کرده است و در صورت استفاده صحیح، می تواند چندین میکروب، سموم و باکتری را از بین ببرد.

فنول

فنول یک ماده شیمیایی آلی معطر است که اسید ملایمی دارد. این ماده دارای فرمول شیمیایی C6H5OH بوده و با نام های هیدروکسی بنزن، بنزنول، اسید فنیک، اسید کربولیک، فنیل الکل و فنیل هیدروکسید نیز شناخته می شود. فنول ماده ای سمی و خورنده بوده و برای سلامتی مضر است. فنول می تواند به طور حیرت انگیزی سطوح مختلف را ضد عفونی کند. به همین دلیل است که فروش فنول به انواع شوینده های خانگی استفاده عرضه می شود.

آب ژاول

آب ژاول در بسیاری از خانه ‌ها برای سفید کردن لباس ‌ها، ضدعفونی کردن سطوح سخت در آشپزخانه و حمام، تصفیه آب آشامیدنی و آب استخرها استفاده می‌ شود. جالب است بدانید آب ژاول با عبور گاز کلر از محلول آبی پتاس (کربنات پتاسیم) تولید می شود. پس از اختراع پودر سفید کننده گاهی اوقات آب ژاول از واکنش پودر سفید کننده با پتاس یا خاکستر سودا (کربنات سدیم) تولید می شد.

اسید سیتریک

پاک‌کننده‌ های خانگی با عصاره ‌های سیتریک بسیار مؤثرتر از دیگر مواد شوینده هستند، زیرا اسید باعث می‌شود مواد دیگر بهتر عمل کنند. می توانید اسید سیتریک را به عنوان بازیگر اصلی در پاک کننده های کاسه توالت و پاک کننده های آنتی باکتریال پیدا کنید.

اسید سیتریک یک ماده موثر است که اکثر سطوح را ضدعفونی، تمیز و درخشان می کند. عصاره سیتریک را می توان در صابون های ظرفشویی و مواد شوینده ظرفشویی یافت. فرمول عصاره سیتریک به راحتی و به طور موثر چربی را تجزیه می کند.

کلام پایانی

در این مقاله مواد شوینده و بهداشتی و نحوه عملکرد آنها را بررسی کردیم. عصاره اسید سیتریک بازیگر اصلی شیمیایی در مواد شوینده است که به عملکرد بهتر دیگر مواد بهداشتی کمک می کند. اگر درباره مواد شوینده و عملکرد آنها سوالی دارید، می توانید سوالتان را در قسمت نظرات در سایت پتروپارسان از ما بپرسید. همچنین شما می توانید این مواد شوینده را از شرکت بامداد پترو پارسان تهیه و خریداری کنید.

466283