واکنش چین به بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پایبندی کامل و مؤثر، راه صحیح برای پیشرفت در مسئله هسته‌ای ایران است، از آمریکا هم خواست هرچه سریعتر تصمیمی سیاسی برای عمل کردن به نتایج این گفتگوها بگیرد.
تصویر واکنش چین به بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی

به گزارش سایت خبری پرسون، صدور بیانیه مشترک توسط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تقویت برخی همکاری‌های دوجانبه، با واکنش مثبت چین همراه شد.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) طی نشست خبری گفت که پکن معتقد است پایبندی کامل و مؤثر، راه صحیح برای پیشرفت در مسئله هسته‌ای ایران است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مائو در پاسخ به سوالی درباره این بیانیه و نتایج سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی به ایران، توضیح داد: «ایالات متحده هم باید هرچه سریعتر تصمیمی سیاسی برای عمل کردن به نتایج این گفتگوها بگیرد».

پیش از این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته بد نشست شورای حکام آژانس اتمی روز دوشنبه آغاز می‌شود و برنامه هسته‌ای ایران از جمله مواردی است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اولیانوف همچنین ضمن توصیف قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی علیه ایران به «اشتباه راهبردی غیرمسئولانه» گفت، خنثی‌سازی آن نیز کار ساده‌ای نیست.

شامگاه شنبه بود که گروسی پس از بازگشت از تهران در جمع خبرنگاران گفت معتقدم که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگو با ایران حاصل شد و امیدواریم که به زودی نتایج آن را ببینیم.

وی ظهر جمعه ۱۲ اسفند ماه در رأس هیأتی وارد تهران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. وی دیروز و امروز دو دور گفت‌وگو با محمد اسلامی داشت و پس از آن در نشست خبری مشترک حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

گروسی پس از آن با امیرعبداللهیان و بعد از آن هم با رئیس جمهور دیدار کرد. وزیر امور خارجه در دیدار گروسی اراده جدی ایران برای حل فنی موضوعات پادمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن را مورد اشاره قرار داد و مدیرکل آژانس هم بر آمادگی این سازمان برای حل مباحث از مسیر فنی تأکید کرد.

در پایان سفر ۲ روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار و مذاکره با مقامات عالی‌رتبه کشورمان، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه مشترک همکار‌ی‌ها صادر کردند.

منبع: فارس

466228