رصتا به کار خود پایان داد

روز گذشته یکشنبه ۱۴ اسفندماه آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد.
تصویر رصتا به کار خود پایان داد

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم اختتامیه نمایشگاه رصتا با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، سعید مقیسه (مدیرعامل ساترا)، جمعی از معاونان بخش های اقماری ساترا، صداوسیما، مدیران سکوهای حاضر در این رویداد و جمعی از مخاطبان در این مراسم در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) در اختتامیه نخستین نمایشگاه رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) اظهار داشت: نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر که با حضور ۱۰۲ شرکت برگزار شد، بسیار اثرگذار بود و جا دارد از همه فعالان رسانه‌ای تشکر کنم. خوشبختانه مسئولیت صدور مجوز صوت و تصویر فراگیر به صداوسیما واگذار شده است. شبکه‌ نمایش‌خانگی و به ویژه تولید سریال و محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با مجوز و نظارت سازمان ساترا انجام می‌شود و جا دارد از ساترا تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: همه دستگاه‌های حاکمیتی باید با صدا و سیما هماهنگ باشند چون تعدد حاکمیتی آسیب می‌زند و بایستی وحدت رویه حفظ شود.

خسروپناه خاطرنشان کرد: همه جهانیان به نظریه عدالت جهانی باور دارند و همه ادیان به بحث موعودگرایی معترف هستند. نظریه مهدویت هم رکن اساسی‌اش انتظار است. انتظار فرج به این معناست که انتظار سازنده داشته باشند. عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد، استکبارستیزی، امیدبخشی، اخوت و محبت و مردم‌داری از مولفه‌های انتظار فرج است.

وی ادامه داد: اگر خود را منتظر می‌دانیم باید این ویژگی‌ها را داشته باشیم؛ اگر کسی ادعای انتظار دارد اما عدالت‌گرا نباشد یا امیدبخشی نکند، منتظر واقعی نیست. منتظر واقعی استکبارستیز است؛ زیر بار ظلم نمی‌رود. ایران یکپارچه با اقوام متنوعش از وحدت برخوردار است همه اقوام عزت ایران را می‌خواهند این وحدت رویه، امیدبخشی، مردم‌داری، عدالت‌خواهی و همراه با استکبارستیزی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رسانه امروز چه پیامی دارد؟ پیامش خشونت است یا محبت؟ عقلانیت است یا شهوت؟ امیدبخشی یا یاس و ناامیدی است؟ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در ایران اسلامی باید نمادی برای تجلی منتظران واقعی باشند چراکه منتظران علاوه بر شخصیت‌های حقیقی شامل شخصیت‌های حقوقی نیز می‌شوند. عزیزانی که سریال خانگی می سازند ترویج شهوت، خشونت و جنایت با نظریه مهدویت نمی‌سازد. اگر فرض کنیم این سکوهای رسانه‌ای بعد از ساخت سریال و فیلم و ... در جامعه اثربخشی شأن محبت و عشق بین مردم باشد، تحکیم خانواده باشد، مشخص است که منتظران واقعی‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: فیلم‌ها، سریال‌ها و آثار شبکه خانگی باید محبت را در خانواده افزایش دهند و بالیوود و هالیوود نباید الگوهای ما باشند. امیدوارم در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر تسهیل‌گری حکمرانی فرهنگی را برای شما فراهم کنیم.

در بخش دیگر این مراسم سعید مقیسه (رئیس ساترا) با اشاره به حضور سازمانها، شرکت‌های شتاب‌دهنده و برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها و سمینارهای علمی و میزگردهای مختلف در این نمایشگاه اظهار داشت: شاخص‌های ارزیابی پلتفرم‌ها، تدوین قوانین و مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر از جمله مواردی بود که در نشست‌ها مطرح شد.

رئیس ساترا با اشاره به اینکه آومیک واسطی بین ساترا و پلتفرم‌های دارای مجوز در نمایشگاه است، گفت: نتیجه ارزیابی‌های این مجموعه به حمایت از شرکت‌ها و پلتفرم‌ها منتج می‌شود.

مقیسه خاطرنشان کرد: از اتفاقات مهم این نمایشگاه، تشکیل مجمع رصتا بود، جزئیات این مجمع در سایت ساترا بارگذاری شده است و نمایندگان پلتفرم‌های دارای مجوز می‌توانند کاندیداتوری خود را برای حضور در شورای راهبردی مجمع، اعلام کنند. این مجمع حدود ۱۳ کمیته خواهد داشت که کمیته مجوز تولید، مجوز انتشار، کمیته ضدرقابت، حل اختلاف، بررسی تخلفات، کمیته حمایت‌های صداوسیما و حمایت‌های دولتی از جمله این کمیته‌ها است.

در بخشی از این مراسم از مدیران پلتفرم‌ها و همچنین غرفه‌های برتر تجلیل شد که شامل رسانه‌های تماشاخونه، هماهنگ، کشاورز پلاس، تکیه، روستا تی وی، باد صبا، آریو تی وی، بانک صدای گویندگان، صنعت تی وی و رسانه حوزه علمیه می‌شدند.

منبع: ایلنا

466171