به گزارش سایت خبری پرسون، در این مراسم دکتر موسوی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، بر اهمیت و پیچیدگی کار در حوزه فناوری اطلاعات تأکید کرد و افزود: یکی از ویژگیهای اصلی هر کاری، توجه به موضوع نگهداشت وضع موجود و ایجاد ثبات در فرایند خدماترسانی است. برای جایگاهی مثل فناوری و سازمانی مثل تأمیناجتماعی که با مؤلفههای پیچیده سر و کار دارد و شبانهروز درگیر مسائل مهم و فوری است، اگر به نگهداری وضع موجود توجه نشود و نگاه دقیق و درست نسبت به مسائل وجود نداشته باشد، در گامهای بعدی ممکن است مشکلاتی جدی به وجود آید.
وی افزود: مسائل سازمان نسبت به 10 سال پیش بسیار پیچیدهتر شده و در چنین شرایطی بحث نگهداشت باید جزء اولویتهای هر مسئولی باشد. بنابراین لازم است که ابتدا نسبت به موقعیت فعلی خود شناخت پیدا کنیم و ببینیم در شرایط پیچیدگی مسائل، باید چه رویکرد مدیریتیای اتخاذ کنیم. فقدان نگاه راهبردی باعث میشود که مدیر نتواند در موقعیتهای پیچیده، تصمیم درست بگیرد. در همین بحث فناوری، اگر تنها یک دقیقه خدماترسانی دچار اختلال شود، ممکن است جان یک انسان به خطر بیافتد و از نگاه دینی، به خطر افتادن جان یک نفر معادل تهدید جان همه انسانها است.
به معماری جدید سازمانی نیاز داریم
دکتر موسوی، معماری سازمانی را یکی دیگر از مؤلفههای مهم مدیریتی در حوزه فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی معرفی کرد و گفت: یکی از رویکردهای نوآورانه در سازمان تأمیناجتماعی، طراحی معماری سازمانی جدید است؛ معماری سازمانی یعنی مشخص کردن نقطه تحول، تعامل، تنظیمگری ارتباطات، توزیع خدمات و چابکسازی در تحولات بیرون و درون سازمان و در چنین شرایطی ساختار، قانون و کارگزار خودش را در آن نقطه مطلوب پیدا میکند.
وی با اشاره به اینکه ما باید متناسب با اقتضائات و شرایط روز به دنبال معماری سازمانی جدید باشیم، گفت: این بحث نباید مثل برخی از مسائل دیگر در حد حرف باقی بماند، بلکه باید به مرحله عملیاتی برسد. حالا یا باید داناییمان را در این حوزه افزایش دهیم یا اگر دانایی داریم باید آن را به توانایی تبدیل کنیم. به هر حال اگر معماری سازمانی جدید را با نگاه تحولی فناورانه دنبال نکنیم مطلوبیت مورد نظر ما اتفاق نمیافتد. به اعتقاد من ظرفیت داخلی سازمان تا 90 درصد برای رسیدن به این نقطه وجود دارد و 10 درصد دیگر را هم میشود از دیگر ظرفیتها استفاده کرد.
هوشمندسازی خدمات از پروژههای اصلی تأمیناجتماعی است
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی هوشمندسازی را دیگر مؤلفه مهم در سازمان تأمیناجتماعی و مسئولیت مهم مرکز فناوری اطلاعات این سازمان معرفی کرد و افزود: در حوزه هوشمندسازی راه طی شده ما بیشتر از دو مورد قبلی است. هوشمندسازی تأمیناجتماعی از پروژههای اصلی ما است که لازم است با سرعت بیشتری آن را دنبال کنیم. باید از مداخلات انسانی در محاسبات فاصله بگیریم و در رسیدگی به اسناد پزشکی هم باید به سمت هوشمندسازی برویم.
دکتر موسوی با تذکر در زمینه اهمیت همگرایی درونبخشی گفت: در بخشهای مهمی مثل فناوری اطلاعات چند عنصر اگر وجود نداشته باشد دچار عقبماندگی میشویم. یکی از این عناصر همگرایی درونبخشی است. مورد دوم هم داشتن برنامه تعاملی بینبخشی است. باید امکانات رو طوری فراهم کنیم تا بستری ایجادشود که اولا همگرایی به حداکثر برسد و ثانیاً یک برنامه مشترک داشته باشیم. اختلافنظر در بحثهای کارشناسی یک امر طبیعی است اما وقتی یک تصمیم مدیریتی گرفته میشود، هر کس باید به وظیفه خود عمل کند. این مسئله را هم بخشهای تخصصی و هم بخشهای فنی باید کنترل کنند. وقتی سیاستی اتخاذ شد مرحله بعد از آن برنامهریزی و اقدام است.
وی با اشاره به اینکه باید میان رگلاتوری (تنظیمگری)، تحول و برونسپاری یک نقطه تعادل پیدا کرد، بر اجتناب از بخشینگری تأکید کرد و افزود: تامیناجتماعی سازمانی است که حوزههای تخصصی مختلفی در آن فعالیت دارند و حوزه فناوری اطلاعات هم یکی از این حوزههای تخصصی است. از این جهت در برنامه تحولی باید ذیل عناوین تعریف شده به خروجی قابل قبول برسیم و محور تحول هم بخش فناوری است. این مسیر مطلوبی است که باید دنبال کنیم و اگر دچار بخشینگری و اعوجاج شویم به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.
دکتر موسوی همچنین گفت: ما در مسیر حرکت و رشد توقف نخواهیم داشت. مهم این است که چارچوب اصلی دستمان باشد که الحمدلله این اتفاق رقم خورده است. اگر چه موانع و محدودیتها و ضعفهایی هم وجود دارد اما با تلاش شبانهروزی و رویکرد انقلابی همکاران محترم، رشد و تعالی سازمان رقم خورده و کارهای بسیار بزرگی انجام شده است. اگر در مواجهه با برخی نقاطضعف و در برابر موانع و محدودیتها همین روحیه و رویکرد انقلابی را حفظ کنیم، مطمئنا به مدد خداوند متعال مسیر رشد و پیشرفت سازمان با سرعت بیشتری طی خواهد شد. کافی است درهای سازمان تأمیناجتماعی را به روی ظرفیتهای نیروی انسانی باز کنیم تا تحول اتفاق بیافتد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در پایان ضمن قدردانی از خدمات سید عبدالله حسینیان رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی، برای دامون خدابنده در این سمت آرزوی موفقیت کرد.
به دنبال تحول در کوتاهمدت هستیم
دامون خدابنده، رئیس جدید مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حسن اعتماد مدیرعامل سازمان و تشکر از رئیس سابق این مرکز، بر دشواری فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات تأکید کرد و گفت: حوزه فناوری اطلاعاتی حوزهای نیست که به تنهایی بتوان در آن به موفقیت رسید و نیاز به هم افزایی و همکاری همه حوزههای تخصصی سازمان داریم تا انشاءلله به یاری یکدیگر به تحقق تحول در سازمان نزدیکتر شویم.
وی افزود: ما به دنبال این هستیم که این تحول در کوتاهمدت رقم بخورد و این کار، بدون اخذ رویکرد تعاملی میان بخشهای مختلف سازمان ممکن نیست. وظیفه اصلی مرکز فناوری رگولاتوری و تنظیمگری است و ما هم به دنبال رفع موانع در مسیر رشد و تعالی سازمان تأمیناجتماعی هستیم.
به گزارش روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی، فارغالتحصیل مقطع کارشناسی در رشتههای نرمافزار و تحلیل شبکههای اجتماعی و مجازی، مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت سیستمهای اطلاعاتی و دانشآموخته مقطع دکتری در رشته کسب و کار است.
وی پیش از این مدیرعامل و عضو هیأتمدیره شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین، سرپرست معاونت اجرایی و قائممقام معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره)، مدیر تحلیل داده و پایگاه اطلاعات مرکز پایش فقر، معاون و سرپرست دفتر فناوری اطلاعات کمیته امداد، مشاور شورای عالی انفورماتیک وزارت رفاه و تأمیناجتماعی سابق و نیز مشاور فناوری اطلاعات معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی بوده است.