کیفیت هوای همدان برای گروه های حساس ناسالم شد

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: افزایش تردد خودروها در سطح شهر با نزدیک شدن به پایان سال موجب شده که با اندک سرما و برودت هوا به علت بروز پدیده اینورژن شاهد آلودگی هوا شویم.
تصویر کیفیت هوای همدان برای گروه های حساس ناسالم شد

به گزارش سایت خبری پرسون، سید عادل عربی اظهار داشت: بر اساس داده های ایستگاه پایش کیفیت، هوای شهر همدان در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت امروز با ثبت عدد ۱۰۵ در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس ثبت شد و این شاخص در ساعت ۱۱ به عدد ۱۳۲ رسید.

وی اضافه کرد: افزایش تردد خودروها در سطح شهر با نزدیک شدن به پایان سال موجب شده که با اندک سرما و برودت هوا به علت بروز پدیده اینورژن شاهد آلودگی هوا شویم.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان توصیه کرد در چنین شرایطی گروه های حساس نظیر کودکان، بانوان باردار، سالمندان، بیماران آسمی و افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی دارند از حضور و تردد در سطح شهر و هوای آزاد خودداری کنند.

عربی ادامه داد: با توجه به گرم شدن هوا، همدان آخرین روزهای آلودگی هوا را تجربه می کند چرا که افزایش دما از بروز پدیده اینورژن و وارونگی دما جلوگیری خواهد کرد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: این استان دارای هفت ایستگاه پایش کیفی هوا است که رییس سازمان محیط زیست در سفر به استان همدان با راه اندازی یک ایستگاه جدید در شهر بهار موافقت کرد.

عربی با بیان اینکه هفت میلیارد تومان برای خرید دستگاه پایش کیفی هوا تولید ایران نیاز است ادامه داد: در حال حاضر از دستگاه های موجود ۲ دستگاه ساخت ایران و پنج دستگاه خارجی است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه آلاینده های جوی و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

منبع: ایرنا

465008