سامانه خدمات چک‌های صیادی در بانک پاسارگاد، به‌سادگی در دست‌رس مشتریان

یکی از خدمات ارزشمند نظام بانکی برای پیاده‌سازی قانون جدید چک و ایجاد زمینه‌های تسهیل مبادلات مالی، راه‌‎اندازی سامانه ثبت، تأیید و انتقال چک صیادی است.
تصویر سامانه خدمات چک‌های صیادی در بانک پاسارگاد، به‌سادگی در دست‌رس مشتریان

به گزارش سایت خبری پرسون، در این راستا این بانک، به‌عنوان‌ یکی از پیشروترین بانک‌ها در ارائه خدمات نوین بانکی، از روزهای نخست اطلاع‌رسانی قانون جدید چک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شده و اقدامات مفیدی درخصوص عملیاتی‌شدن این قانون را در دستور کار خود قرار داده است که از آن‌جمله می‌توان از راه‌اندازی سامانه چک‌های صیادی با عنوان "سامانه مدیریت چک" نام برد.
گفتنی است در این سامانه، امکان ثبت چک‌های صیادی، انتقال و تأیید آنها به صورت آنلاین وجود دارد. در حال حاضر این قانون برای چک‎‌های بنفش‌رنگی که از فروردین‌ماه سال 1400 صادر شده‌‎اند قابلیت اجرایی دارد و چک‌های قدیمی نیز با همان روش قبل قابل نقد‌شدن می‌باشند. در همین راستا مشتریان گرامی بانک پاسارگاد می‌‎توانند با دو روش به سامانه مدیریت چک (صیاد) دست‌رسی داشته باشند:

• سامانه بانکداری مجازی بانک پاسارگاد
در روش اول برای ورود به نسخه سامانه صیاد بانک پاسارگاد، مشتریان گرامی می‌توانند با مراجعه به سامانه مدیریت چک در سایت این بانک به نشانی bpi.ir، پس از ورود به این سامانه، از خدمات مدیریت چک صیاد در بانک پاسارگاد به‌سادگی استفاده کنند.

• خدمات موبایل‌‎بانک پاسارگاد
اما در روش دوم، مشتریانی که قصد دارند از سامانه صیاد در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنند، می‌توانند برنامه همراه‌بانک پاسارگاد را بر روی گوشی‌های هوشمند خود دانلود و نصب کنند. پس از این، مشتری می‌تواند با ورود به همراه‌‎بانک پاسارگاد به سامانه مدیریت چک صیاد هم، دسترسی داشته باشد.

نحوه ثبت، تأیید و انتقال چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد
لازم به ذکر است امکان ثبت چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد، یکی از خدمات آنلاین بانک پاسارگاد است و مشتریانی که قصد صدور چک‌های جدید بنفش‌‎رنگ بانک پاسارگاد را دارند باید اطلاعات مربوطه را در این سامانه به‌طور کامل ثبت کنند.

صادرکننده چک برای ثبت چک، پس از ورود به این سامانه باید روی گزینه "ثبت چک" کلیک کند. پس از کلیک بر روی گزینه "ثبت چک"، فرم مخصوص ثبت چک صیادی نشان داده می‌شود که مشتریان باید این فرم را تکمیل کنند. در این سامانه، اطلاعات شخص دریافت‎‌کننده چک، شماره چک، مبلغ چک، تاریخ سررسید چک، شماره صیاد چک و شرح چک نیز باید ثبت شود. سپس باید روی گزینه "افزودن" کلیک شود تا اطلاعات به صورت کامل در این سامانه ثبت شود.
همچنین افرادی که دریافت‎‌کننده چک‌های صیادی بنفش‌‎رنگ هستند، می‌‎بایست به سامانه صیاد بانک پاسارگاد مراجعه کنند و اقدام به تأیید چک در این سامانه کنند. عدم تأیید چک در این سامانه، به منزله فاقد اعتبار بودن چک صیادی است و اعتبار حقوقی ندارد.
مشتریان برای تأیید چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد بایستی شناسه صیادی چک دریافت‌‎شده خود را به‌منظور استعلام چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد وارد و اطلاعات چک موردنظر را مشاهده کنند. پس از مشاهده اطلاعات چک استعلام‌‎شده توسط فرد دریافت‌‏کننده چک، چک می‌‎تواند تأیید و یا رد شود.
همچنین قابل ذکر است که انجام فرایند انتقال چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد و یا هر سامانه صیاد دیگری اجباری است. درواقع یکی از بندهای مهمی که در قانون جدید چک‎‌های صیادی وجود دارد این است که این چک‎‌ها در صورتی که نیاز به انتقال داشته باشند، می‌‎بایست اطلاعات آنها در سامانه صیاد ثبت شود.
برای این منظور، مشتری محترم باید پس از ورود به این سامانه روی گزینه مربوط به انتقال چک کلیک کند. برای انجام مراحل انتقال چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد نیاز به واردکردن شماره صیادی است. پس از واردکردن شماره صیادی چک، می‌توان با واردکردن اطلاعات امضاکننده و اطلاعات دریافت‌کنندگان، مراحل مربوط به انتقال چک را در این سامانه انجام داد.
لازم به ذکر است که جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراجعه به سایت بانک پاسارگاد به نشانی https://cms.bpi.ir/fa/content/27، توضیحات لازم در خصوص "لزوم ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد"، "تعیین صحت و اصالت چک و قابلیت پیگیری"، "محدودیت‌های سخت‌گیرانه برای دارندگان چک برگشتی"، "رفع سوءاثر از چک برگشتی" و " نحوه پیگیری قضایی طبق قانون جدید چک" را مشاهده کنید.
همچنین با مراجعه به لینک https://cms.bpi.ir/fa/gallery/video، در بخش "آشنایی با قانون جدید چک" و "قوانین جدید چک" در سایت بانک پاسارگاد می‌توانید به محتواهای آموزشی تولید‌شده در این خصوص دست‌رسی پیدا کنید.

464533