عاقبت عروسی که سوگلی داعشی‌ها شد

دادگاه انگلیس طبق اعلام منابع خبری با تابعیت شمیمه بیگم مخالفت کرد.
تصویر عاقبت عروسی که سوگلی داعشی‌ها شد

به گزارش سایت خبری پرسون، دادگاه انگلیس روز چهارشنبه طی حکمی با احیای تابعیت سلب شده از شمیمه بیگم، دختر جوان انگلیسی که ۸ سال پیش برای پیوستن به گروهک تروریستی داعش از لندن به سوریه فرار کرده بود مخالفت کرد و به این ترتیب آخرین شانس او برای بازگشت به جزیره از بین رفت.

تابعیت انگلیسی بیگم در سال ۲۰۱۹ به دلیل اتهامات امنیتی، طبق دستور وزارت کشور انگلیس سلب شده بود. وکلای او تصمیم دولت را به چالش کشیدند تا سرانجام دادگاه کمیسیون ویژه استیناف مهاجرت (SIAC) امروز (چهارشنبه) با صدور حکمی دادخواست مطرح شده را رد کرد.

وکلای بیگم ادعا کرده بودند که او برای "استثمار جنسی" و "ازدواج" با یک مرد بالغ در سوریه به سوریه قاچاق شده بود. آنها همچنین استدلال کردند که وزارت کشور به طور غیرقانونی موضوع قاچاق بیگم را نادیده گرفته بود.

اما «رابرت جی» قاضی پرونده اعلام کرد که ارتباط ادعای مطرح شده با آنچه نقض حقوق بشر بر اثر سلب تابعیت انگلیسی وی نامیده می‌شود کافی نیست و به این ترتیب تصمیم وزارت کشور انگلیس ملغی نمی‌شود.

بیگم ۱۵ ساله بود که در سال ۲۰۱۵ برای پیوستن به گروه خودخوانده دولت اسلامی به سوریه سفر کرد. او پس از ازدواج با یکی از عناصر داعش، صاحب سه فرزند شد که همه آنها فوت کردند.

در سال ۲۰۱۹، ساجد جاوید، وزیر کشور وقت انگلیس، تابعیت وی را سلب و از بازگشت او به کشور جلوگیری کرد. جاوید با استناد به تابعیت بنگلادشی مادر بیگم، او را شهروند این کشور معرفی و از اتهام بی‌وطن کردن یک شهروند انگلیسی شانه خالی کرد.

طبق قانون، دولت انگلیس می‌تواند حق شهروندی کسانی را که دارای تابعیت مضاعف هستند لغو کند. اما نهادهای حقوق بشری نگرانند که این تصمیم پایه‌گذار سنتی شود که در آینده به لغو حق شهروندی افراد بیشتری به بهانه های مختلف مختلف شود.

منبع:ایرنا

464158