خرس طلایی افتخاری برلین در دستان استیون اسپیلبرگ

استیون اسپیلبرگ کارگردان نامدار آمریکایی جایزه خرس طلایی افتخاری از هفتادوسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین دریافت کرد.

تصویر خرس طلایی افتخاری برلین در دستان استیون اسپیلبرگ

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیران جشنوار برلین در بیانیه‌ای درباره اهدای این جایزه نوشتند: استیون اسپیلبرگ با حرفه‌ای باورنکردنی، نه تنها نسل‌های مخاطبان را در سراسر جهان مسحور کرد، بلکه معنای جدیدی به سینما به‌عنوان کارخانه رویاها بخشیده است. چه در دنیای جادوی و ابدی نوجوانان و چه در واقعیتی که تاریخ برای همیشه حک کرده است، فیلم‌های او ما را به سطحی متفاوت می‌برد، جایی که صفحه نمایش بزرگ به سطح کافی برای تحقق احساسات‌مان تبدیل می‌شود. اگر برلیناله ۲۰۲۳ نمایانگر شروعی جدید باشد، نمی‌توان شروعی بهتر با اثر اسپیلبرگ متصور بود.

استیون آلن اسپیلبرگ (انگلیسی: Steven Allan Spielberg؛ زادهٔ ۱۸ دسامبر ۱۹۴۶) کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در دورهٔ هالیوود نو آغاز کرد و از چهره‌های برجستهٔ این دوره است. او از لحاظ فروش فیلم‌هایش موفق‌ترین کارگردان جهان است. اسپیلبرگ دریافت‌کنندهٔ افتخارات گوناگونی از جمله سه جایزهٔ اسکار، یک جایزهٔ مرکز کندی، یک جایزهٔ گلدن گلوب سیسیل بی دمیل و جایزهٔ یک عمر دستاورد هنری بنیاد فیلم آمریکا بوده‌است. او در سال ۲۰۱۳ از سوی مجلهٔ تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت برجسته قرن بیستم انتخاب شده‌است.

جدیدترین فیلم این کارگردان با عنوان «فبلمنز» که نگاهی به زندگی و به بزرگ شدن او به عنوان یک نوجوان شیفته سینما در آریزونا و کالیفرنیای شمالی دارد، نیز در جشنواره برلین به نمایش گذاشته می‌شود.

مجموعه ای از فیلم های اسپیلبرگ نیز قرار است در بخشی به عنوان بزرگداشت این فیلمساز در جشنواره برلین آینده به نمایش در بیاید.

وی در طول یک حرفه طولانی و باشکوه، در مجموع ۱۹ بار نامزد جایزه اسکار شد و سه جایزه اسکار شامل دو جایزه بهترین فیلم برای «رنگ ارغوانی» و «فهرست شیندلر» و یک جایزه بهترین کارگردانی برای «نجات سرباز رایان» شده است.

این سینماگر ۷۶ ساله در سال ۱۹۹۸ برای فیلم «فهرست شیندلر» نشان شایستگی جمهوری فدرال آلمان دریافت کرد، در سال ۲۰۰۱ نشان شوالیه بریتانیا و در سال ۲۰۱۵ مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را دریافت کرد.

منبع: ایرنا

464024