فیلیپین وارد بزرگ‌ترین پیمان تجاری جهان شد

قانونگذاران فیلیپین روز سه‌شنبه (۲۱ فوریه) ورود این کشور به بزرگ‌ترین پیمان تجارت آزاد جهان را تصویب کردند و حامیان آن استدلال می‌کردند که این امر باعث افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال می‌شود اما مخالفان هشدار دادند که این امر می‌تواند به کشاورزان آسیب برساند.

تصویر فیلیپین وارد بزرگ‌ترین پیمان تجاری جهان شد

به گزارش سایت خبری پرسون، مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) شامل ۱۰ اقتصاد آسیای جنوب‌شرقی به همراه چین، ژاپن، کره‌جنوبی، نیوزلند و استرالیاست که اعضای آن حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند. این قرارداد که در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، در نوامبر ۲۰۲۰ امضا شد و در ژانویه ۲۰۲۲ با اکثر کشورهای عضو این پیمان اجرایی شد. توافق برای کاهش تعرفه‌ها و شروع تجارت خدمات شامل ایالات‌متحده نمی‌شود و به عنوان موفقیت برای چین محسوب می‌شود.

این پیمان باید به کاهش هزینه‌ها و تسهیل زندگی برای شرکت‌ها کمک کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد محصولات خود را در هر نقطه از بلوک بدون اینکه الزامات جداگانه‌ای برای هر کشور داشته باشند، صادر کنند.

آرسنیو بالیساکان - وزیر برنامه‌ریزی اقتصادی فیلیپین - روز سه‌شنبه گفت: من فکر می‌کنم برای ما این یک تغییر دهنده بازی است.

بالیساکان به خبرنگاران گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال مکان‌هایی می‌گردند که قوانین روشنی، به‌ویژه تسهیل تجارت، سیاست‌های سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، که رعایت می‌شوند و در هر زمانی در معرض تغییر نیستند.

باشگاه تجاری ماکاتی گفت که این پیمان همچنین به شرکت‌های فیلیپینی کمک می‌کند تا در خارج از کشور توسعه یافته و ایجاد شغل را تسریع کنند و افزود که تدابیر کافی برای محافظت از صنایع محلی وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، هند در سال ۲۰۱۹ به دلیل نگرانی در مورد ورود کالاهای ارزان قیمت چینی به این کشور از این توافق خارج شد اما ممکن است در تاریخ دیگری تصمیم بگیرد که به آن بپیوندد.

464007