به گزارش سایت خبری پرسون،به طور کلی، هواپیماهای بزرگتر مواد ساختاری بیشتری دارند و بنابراین استحکام بیشتری برای مقاومت در برابر فشار در ارتفاع دارند.
هنگام رزرو پرواز آیا تا به حال به این فکر کردهاید که کدام صندلی در مواقع اضطراری بیشتر از شما محافظت میکند و امنترین صندلی هواپیما کدام است؟ احتمالا نه. ما به ندرت پروازی را رزرو میکنیم که قرار است یکی از صندلیهای وسط ردیف آخر به ما برسد. اما جالب است بدانید همین صندلیها از نظر آماری ایمنترین صندلی در هواپیما هستند.
اکثر مردم هنگام رزرو صندلی هواپیما به نکاتی مانند فضا برای پاها، یا راحتی در استفاده از تسهیلات، مانند دسترسی آسان به توالت، توجه میکنند. مسافران پر رفت و آمد نیز ممکن است صندلی خود را تا حد امکان نزدیک به جلو رزرو کنند تا بتوانند سریعتر از هواپیما پیاده شوند. اما در واقع امنترین مکان برای نشستن در هواپیما جایی است که احتمالا فکرش را هم نمیکنید.
سفر هوایی امنترین روش حمل و نقل است. در سال ۲۰۱۹، کمتر از ۷۰ میلیون پرواز در سراسر جهان انجام شد که تنها ۲۸۷ مورد مرگ و میر داشتند.
بر اساس تجزیه و تحلیل شورای امنیت ملی ایالات متحده از دادههای سرشماری، احتمال مرگ در هواپیما در حدود ۱ در ۲۰۵۵۵۲ است، در حالی که در یک خودرو ۱ در ۱۰۲ است. با این وجود، ما به تصادفات جادهای مرگبار توجه چندانی نمیکنیم، اما تصادف یک ATR۷۲ در نپال به داستان اصلی هر صفحه خبری تبدیل میشود.
صادقانه بگوییم، وقتی سوار یک پرواز تجاری میشوید، نیازی به نگرانی در مورد ایمنی آن وجود ندارد. بهتر است به یاد داشته باشیم که تصادفات به دلیل ماهیت خود با استانداردها مطابقت ندارند. در سال ۱۹۸۹ در سقوط United Flight ۲۳۲ در سیوکس سیتی ایالت آیووا آمریکا، از ۲۶۹ سرنشین هواپیما ۱۸۴ نفر جان سالم به در بردند. اکثر بازماندگان پشت فرست کلاس، به طرف جلوی هواپیما نشسته بودند.
با این وجود، تحقیقی از سوی نشریه تایم که به بررسی دادههای ۳۵ سال سوانح هواپیمایی پرداخت، نشان داد که صندلیهای عقب وسط هواپیما کمترین میزان مرگ و میر را به جای میگذارند: ۲۸ درصد در مقایسه با ۴۴ درصد برای صندلیهای راهرو در قسمت میانی هواپیما.
این از لحاظ منطقی هم معقول است. نشستن در کنار ردیف خروجی همیشه سریعترین خروجی را در مواقع اضطراری برای شما فراهم میکند، مشروط بر اینکه در آن طرف آتش وجود نداشته باشد. اما بالهای هواپیما سوخت ذخیره میکنند، بنابراین ردیفهای خروجی میانی امنترین گزینهها نخواهند بود.
در عین حال، نزدیکتر بودن به جلو به این معنی است که قبل از کسانی که در عقب هستند تحت تأثیر قرار میگیرید، که ما را به آخرین ردیف خروجی تبدیل میکند.
آیا نوع هواپیما تفاوتی ایجاد میکند؟
مسلما، متغیرهای خاصی مانند تأثیر سرعت هوا وجود دارد که میتواند بین انواع مختلف هواپیما کمی متفاوت باشد. با این حال، فیزیک پرواز در همه هواپیماها کم و بیش یکسان است.
به طور کلی، هواپیماهای بزرگتر مواد ساختاری بیشتری دارند و بنابراین استحکام بیشتری برای مقاومت در برابر فشار در ارتفاع دارند. این بدان معنی است که در مواقع اضطراری میتوانند محافظت اضافی فراهم کنند. اما این باز هم به مقدار زیادی به شدت حادثه بستگی دارد.
این بدان معنا نیست که برای پرواز بعدیتان باید به دنبال بزرگترین هواپیمای ممکن باشید. همانطور که اشاره کردیم، سفر هوایی در اکثر موارد بسیار ایمن است.
منبع: روزیاتو