هشدار چین درباره جنگ اوکراین/ ممکن است از کنترل خارج شود

«کین گانگ» از کشورهای مربوطه خواست فورا از دامن زدن به شعله‌های بحران در اوکراین و ایجاد هیاهو و پروپاگاندای «اوکراین امروز، فردا تایوان» جلوگیری کنند.
تصویر هشدار چین درباره جنگ اوکراین/ ممکن است از کنترل خارج شود

به گزارش سایت خبری پرسون، «کین گانگ» وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: چین به شدت نگران تشدید مناقشه در اوکراین و خطر از کنترل خارج شدن آن است. چین همچنان به برگزاری مذاکرات صلح درباره اوکراین کمک خواهد کرد.

او گفت: ما به تسهیل صلح و کمک به برگزاری گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد، به کمک خرد چینی برای کمک به حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ادامه خواهیم داد و به همکاری با جامعه بین‌المللی به منظور ارتقای گفت‌وگو و رایزنی، رفع نگرانی‌های همه طرف‌ها و دستیابی به امنیت جهانی ادامه خواهیم داد.

«کین گانگ» همچنین از کشورهای مربوطه خواست فورا از دامن زدن به شعله‌های بحران در اوکراین و ایجاد هیاهو و پروپاگاندای «اوکراین امروز، فردا تایوان» جلوگیری کنند.

او گفت: ما از دولت‌های مربوطه می‌خواهیم فورا تحریک این بحران را متوقف کنند، چین را مسؤول ندانند و از ایجاد هیاهو و پروپاگاندایی مانند «اوکراین امروز، فردا تایوان» دست بردارند.

جزیره خودگردان تایوان از سال ۱۹۴۹ توسط دولت خود اداره می‌شود؛ اما پکن روی آن ادعا دارد و آن را استان جدایی‌طلب خود قلمداد می‌کند.

تنش‌ها بر سر تایوان پس از آن بالا گرفت که نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در اوت ۲۰۲۲ به آنجا رفت. یک روز پس از تکمیل سفر او، ارتش آزادی‌بخش خلق چین مانورهای نظامی تمام عیاری را با پرتاب موشک در شش منطقه آبی در اطراف این جزیره برگزار کرد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، بسیاری از مقامات غربی نسبت به نیات چین هم ابراز نگرانی کرده‌اند. به تازگی دبیرکل ناتو مستقیماً جنگ روسیه در اوکراین را به چین ربط داد و به نگرانی در مورد آغاز جنگ پکن با تایوان اشاره کرد. او هشدار داد: «آنچه امروز در اروپا اتفاق می‌افتد، ممکن است فردا در شرق آسیا رخ دهد.»

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز شنبه در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «اروپا بیدار شو، ما باید با چالش چین مواجه شویم.» استولتنبرگ تاکید کرد که مسکو «اروپای متفاوتی را می‌خواهد»، در حالی که پکن «از نزدیک نظاره‌گر بهایی است که روسیه می‌پردازد - یا پاداشی که برای تجاوز خود دریافت می‌کند.» او افزود: «حتی اگر جنگ فردا به پایان برسد، فضای امنیتی ما برای درازمدت تغییر می‌کند.»

منبع: ایسنا

463868