درآمدهای دولت ۶۰ درصد و هزینه‌ها ۵۲ درصد افزایش یافت

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ۹۰ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه امسال محقق شده که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد دارد، اما هزینه‌های دولت نیز ۵۲ درصد افزایش یافته است.
تصویر درآمدهای دولت ۶۰ درصد و هزینه‌ها ۵۲ درصد افزایش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: در عملکرد یازده ماهه امسال در بودجه عمومی دولت و پرداخت‌های مالی دولت 1147 هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای واریزی به خزانه را داشتیم که معادل 90 درصد میزان مصوب امسال است و در مقایسه با سال گذشته، 60 درصد افزایش درآمدها داشته‌ایم.

وی افزود: درآمدهای جاری دولت حدود 100 درصد بودجه تا الان تحقق داشته و در حوزه هزینه‌ای 1154 هزار میلیارد تومان هزینه‌های دولت تاکنون بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 52 درصد افزایش مخارج و مصارف دولت را داشته‌ایم.

خاندوزی گفت: پرداخت‌های عمرانی دولت تاکنون به 104 هزار میلیارد تومان رسیده که رشد 8 درصدی داشته و در زمینه اوراق 126 هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق فروخته شده در سال جاری و یکی-دو سال گذشته را بازپرداخت داشته‌ایم؛ ماهانه 11.5 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق سال‌های گذشته شده است. مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در 11 ماه امسال بابت تنخواه گردان عدد صفر است و سال گذشته حدود 45 هزار میلیارد تومان بوده است. این رعایت بی‌سابقه انضباط بودجه‌ای است.

رشد نقدینگی به 34 درصد رسید

سخنگوی اقتصادی بیان کرد: طبق آمار بانک مرکزی در 12 ماهه منتهی به دی امسال نرخ رشد نقدینگی کشور به 34.1 درصد رسیده و مثل سه ماه گذشته کاهشی بوده است.

خاندوزی اظهار داشت: تولید سرمایه کشور در دی امسال نسبت به دی پارسال 7 درصد رشد داشته و 6.7 درصد تولیدات صنعتی کشور نسبت به پارسال انجام شده و در تولیدات خودرویی 34 و منسوجات 31 درصد به نسبت سال گذشته رشد تولید داشته‌ایم.

وی گفت: با توجه به افزایشی که در حوزه تجارت خواهیم داشت، امیدواریم بازار‌های صادراتی جدیدی و افزایش تجارت کشور که رکورد صادرات نفتی سنوات گذشته پشت سر گذاشته شده است، کمک کند رونق تولید چشم‌انداز بهتری داشته باشد. امیدواریم سفر اخیر دولت به چین به گشایش‌های تجاری کشور و افزایش ظرفیت‌های تجاری کمک کند.

بیشتر مراودات با چین با "یوآنی" می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی عنوان کرد: سیاست دولت سیزدهم در زمینه وجوه تجارت با شرکای اصلی خود این بوده که از حداکثر ظرفیت ارزهای محلی استفاده کند؛ این مسأله در سفر آقای رییس‌جمهور به مسکو با طرف روسی مطرح شد و مذاکرات خوبی بین بانک مرکزی و طرف روسیه انجام شد و برخی نتایج آن را دیدیم. در سفر به چین و قبل از آن نیز چنین گفت‌وگوهایی داشته‌ایم و به اطلاع مردم عزیزمان می‌رسانیم تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن انجام می‌شده ولی بانک مرکزی مذاکرات لازم را انجام داده و امیدواریم به زودی نهایی و اطلاع‌رسانی شود.

463866