آخرین جزئیات از زلزله دیشب ترکیه/ هاتای دوباره لرزید

در حالیکه تنها دو هفته از وقوع زلزله‌ شدید و ویرانگر ۷.۸ ریشتری در جنوب شرق ترکیه می‌گذرد و این حادثه دردناک هزاران قربانی در ترکیه و سوریه برجای‌ گذاشته، شب گذشته (دوشنبه شب) یک زمین لرزه قوی دیگر در مقیاس ۶.۴ ریشتر بخش‌هایی از مناطق زلزله‌زده استان هاتای در ترکیه را تکان داد.
تصویر آخرین جزئیات از زلزله دیشب ترکیه/ هاتای دوباره لرزید

به گزارش سایت خبری پرسون، کانون این زمین لرزه منطقه "دفنه" گزارش شده و این منطقه‌ با "آنطاکیه" با خودرو حدود ۱۵ دقیقه فاصله دارد.

بنابر گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه در محل، این زمین لرزه باعث ایجاد وحشت در بین جمعیتی شد که از زمین‌لرزه ویرانگر ۶ فوریه (دو هفته قبل در مرز ترکیه و سوریه) جان سالم به در برده بودند.

بعضی از افراد هم که برای جمع‌آوری وسایل شخصی به داخل ساختمان‌های آسیب دیده رفته بودند، در زیر آوار گرفتار شده‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند بعضی از ساختمان های آسیب دیده از زلزله پیشین در شهر آنطاکیه فرو ریخته اند یا دچار آسیب بیشتر شده اند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه از مردم خواسته است که وارد ساختمان‌هایی که بالقوه خطرناک هستند نشوند.

گفته می‌شود تکانه‌های این زمین لرزه علاوه بر استان‌های همجوار هاتای ترکیه در تمام شهرهای لبنان به ویژه بیروت و همچنین در سوریه، اردن و مصر نیز کاملا محسوس بوده است.

این درحالیست که بامداد امروز (سه‌شنبه) وزیر کشور ترکیه در اطلاعیه اعلام کرد که تا این زمان بر اثر وقوع زلزله جدید با کانون "دفنه" دست‌کم سه تن کشته و ۲۹۴ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

شبکه سی ان ان ضمن اعلام این خبر به نقل از وزیر کشور ترکیه گزارش کرد که این زلزله‌ ۲۶ پس‌لرزه نیز داشته است.

همچنین گزارش‌هایی به نقل از شبکه خبری بی بی سی حاکیست که این زمین‌لرزه در شمال غربی سوریه هم ۴۷۰ مصدوم داشته است.

گفتنی است دقایقی پس از وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری در هاتای زلزله دیگری با قدرت ۵.٨ ریشتر همین منطقه را لرزانده که برخی منابع خبری آن را پس‌لرزه زلزله اول عنوان کرده‌اند.

شبکه الجزیره نیز به نقل از برخی کارشناسان گزارش کرده است که دو زمین لرزه اخیر در استان هاتای، پس‌لرزه‌های قدرتمند همان زلزله ۷.۸ ریشتری دو هفته پیش بوده‌اند.

همچنین مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) در پی وقوع زمین لرزه دیشب در توییتی از مردم خواست تا برای ایمنی خود در برابر خطر بالا آمدن سطح دریا از سواحل دوری کنند.

مونا العمر، یکی از ساکنان محلی به خبرگزاری رویترز گفت که هنگام وقوع زلزله در ساعت ۸ شب در چادری در یک پارک در مرکز آنطاکیه به سر می‌برده است.

وی در حالی که پسر ۷ ساله‌اش را در آغوش می فشرد، گفت: احساس می‌کردم زمین زیر پایم شکافته می‌شود. آیا قرار است پس لرزه دیگری رخ دهد؟

آنطاکیه، مرکز استان هاتای ترکیه، یکی از مناطقی است که از اولین زمین‌لرزه در ۶ فوریه (۱۷ بهمن‌) شدیدترین آسیب را دید.

از زمان وقوع زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری که جنوب شرق ترکیه را ویران کرد، بیش از ۶۰۰۰ پس لرزه ثبت شده است.

همچنین شمار تلفات زلزله ۷.۸ ریشتری تا به امروز و در دو کشور ترکیه و سوریه به ۴۷ هزار تن نزدیک شده است.

463826