۳ عاملی که امروز قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی تحت تاثیر سه عامل افزایش یافت و بشکه‌ای ۸۳.۷۵ دلار در هر بشکه معامله شد.
تصویر ۳ عاملی که امروز قیمت نفت را افزایش داد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز، به دنبال خوش‌بینی در مورد بهبود تقاضا در چین و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری ناکافی در آینده باعث کاهش عرضه نفت می‌شود و از آنجایی که که تولیدکنندگان بزرگ همچنان می خواهند محدودیت تولید را ادامه دهند، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با ۷۵ سنت افزایش ۸۳.۷۵ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۵۵ سنت افزایش ۷۶.۸۹ دلار فروخته شد.

پس از اینکه آمریکا اعلام کرد، ذخایر نفت خام و بنزین این کشور افزایش یافته است، قیمت نفت در روز جمعه ۲ دلار در هر بشکه کاهش یافت و طی هفته گذشته به طور متوسط حدود ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.

بادن مور، رئیس بخش تحقیقات کالاهای اساسی بانک ملی استرالیا گفت: «پس از اظهارات مقامات فدرال رزرو به دنبال انتشار آمار قوی شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص قیمت تولیدکننده، قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا، امروز صبح اندکی افزایش یافته است.»

مور افزود، درحالی که آمریکا هفته پیش اعلام کرد، ۲۶ میلیون بشکه از محل ذخایر راهبردی خود به فروش خواهد رساند و این اعلام بر فشار کاهشی بر قیمت نفت افزود، اکنون به نظر می‌رسد، در مقایسه با مدت مشابه گذشته، پس از کاهش تولید روسیه و ادامه کاهش تولید اوپک پلاس، عرضه نفت در جهان ثابت یا کم است.

وی به توافق کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس اشاره دارد که اکتبر گذشته توافق کردند تا میزان تولید خود را روزانه ۲ میلیون بشکه از ماه نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش دهد.

پس از اینکه غرب برای نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور سقف قیمتی تعیین کرد، این کشور تصمیم گرفت تا در ماه مارس، تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

مور افزود: «در این میان، ما همچنان شاهد بازگشایی اقتصاد چین هستیم و بهبود تقاضا برای سوخت جت در چین و جهان، قیمت‌ها را بالا برده است.»

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، با توجه به افزایش تقاضا برای سوخت حمل‌ونقل و همچنین بازگشت پالایشگاه‌های جدید به جریان، واردات نفت چین در سال ۲۰۲۳ به بالاترین رقم بی‌سابقه برسد.

پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، چین به همراه هند به بزرگ‌ترین خریدار نفت این کشور تبدیل شده‌اند.

آمارهای وزارت بازرگانی هند نشان داده، واردات هند از روسیه در سال مالی کنونی ۴۰۰ درصد رشد کرده است.

بخش قابل توجهی از افزایش واردات هند از روسیه به خرید نفت بوده است که روسیه به علت اعمال تحریم‌ها، قیمت آن را کاهش داده و پالایشگاه‌های هندی خرید نفت خود از روسیه را نسبت به دوران پیش از جنگ اوکراین چند ده برابر کرده‌اند.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس در ۱۹ فوریه طی یادداشتی نوشتند، همزمان، کمبود عرضه نفت احتمالا قیمت نفت خام را تا پایان سال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه می رساند.

در ادامه این یادداشت آمده است، با توجه به کسری در بازار به علت سرمایه‌گذاری کم، محدودیت‌های نفت شیل و برنامه اوپک که عرضه تقاضا را تامین نمی‌کند، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

منبع: فارس

463699