معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل 2023

شاید شما هم یکی از دانشجویانی باشید که سودای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را در سر داشته باشید.
تصویر معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل 2023

به گزارش سایت خبری پرسون، شاید شما هم یکی از دانشجویانی باشید که سودای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را در سر داشته باشید. در صورتی که بخواهید برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام کنید باید با بهترین دانشگاه های ایتالیا آشنا باشید. تا در صورت قبولی بتوانید برای دریافت بورسیه و آینده مهاجرتی خود در آن کشور برنامه ریزی کنید. در این مطلب شما را با بهترین دانشگاه های این کشور در سال 2023 آشنا می کنیم.

چرا در ایتالیا تحصیل کنیم؟

همانطور که میدانید کشور ایتالیا یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه تحصیلات دانشگاهی بوده و دانشگاه های قدیمی و مشهوری در این کشور در رشته های مختلفی وجود دارد. سالانه دانشجویان خارجی از همه دنیا برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا اقدام می کنند. اما آنچه سبب شده مهاجران خارجی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور اقدام کنند تنها قدیمی بودن دلیل این انتخاب نیست بلکه مزیت هایی که تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا دارد مهمترین عامل است. از مهمترین مزیت های تحصیل در ایتالیا عبارت است از:

  • پوشش کمک هزینه های تحصیلی از دانشجویان خارجی
  • امکان داشتن کارهای دانشجویی در طول دوره تحصیل
  • امکان تمدید اقامت و اشتغال پس از فارغ التحصیلی
  • پذیرش مدرک زبان انگلیسی در برخی دانشگاه های مطرح این کشور
  • امکان سفر به کشورهای حوزه شنگن

در نظر داشته باشید در صورتی که بخواهید برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیا و نیز دریافت ویزای این کشور اقدام کنید لازم است همه مدارک مورد نیاز را از طریق یک دارالترجمه رسمی ایتالیایی ترجمه و ضمیمه درخواست و مدارک کنید.

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل کدامند؟

تحصیل در بهترین دانشگاه های کشور ایتالیا البته که کار راحتی نیست. اگر می خواهید در این دانشگاه قبول شوید الزاما باید بتوانید به هر طریقی تاییدیه پذیرش را از دانشگاه های مدنظر دریافت کنید. داشتن مدرک زبان انگلیسی و ایتالیایی نیز یکی از ضروریاتی است که پس از قبولی و پذیرش از دانشگاه باید داشته باشید. مهمترین مراحل رفتن به این دانشگاه ها عبارت است از:

  • تکمیل فرم درخواست
  • ترجمه مدارک هویتی و تحصیلی
  • پذیرش از دانشگاه مدنظر
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی بسته به نوع زبان آموزشی هر دانشگاه

در ادامه به بهترین دانشگاه های کشور ایتالیا که بسیاری از دانشجویان خارجی نسبت به آن تمایل زیادی دارند عبارت است از:

دانشگاه بولونیا

اولین و قدیمی ترین دانشگاه ایتالیا دانشگاه بولونیا است که در سال 1088 تاسیس شده است. این دانشگاه در شهرهای راونا، بولونیا، پزنا و فورل شعب پردیس خود را راه اندازی کرده است.

دانشگاه سنت آنا

دانشگاه سنت آنا یکی از بهترین دانشگاه های ایتالیا در رشته های علوم کاربردی است که به دلیل دولتی بودن آن یکی از محبوب ترین دانشگاه ها نیز در میان دانشجویان خارجی به شمار می آید. برای اینکه در این دانشگاه قبول شوید الزاما باید در یک آزمون عمومی که رقابت سنگینی میان داوطلبان و متقاضیان است، شرکت کنید.

در صورتی که بتوانید نمره لازم را کسب کنید در کنار داشتن مدرک زبان انگلیسی و ایتالیایی می توانید در این دانشگاه قبول و به صورت رایگان تحصیل کنید. این دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های بازرگانی، اقتصاد، حقوق، پزشکی، علوم سیاسی و رشته های فنی و مهندسی می کند.

دانشگاه ساپینزا رم

این دانشگاه در سال 1303 توسط بونیفاس هشتم در شهر تاسیس شده است. این دانشگاه بیش از 115 هزار نفر جمعیت از کارمند، استاد تا دانشجو دارد که بیش از 8 هزار نفر آن دانشجویان خارجی تشکیل می دهند.

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا از بهترین دانشگاه های ایتالیا و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا به شمار می آید که در سال 1222 در رشته وکالت تاسیس شده است. رتبه این دانشگاه از لحاظ قدمت در پنجم جهان است. در حال حاضر دانشگاه پادوا پذیرش دانشجو در 700 رشته تحصیلی دارد.

دانشگاه ویتا سالوته سن رافائل

این دانشگاه در واقع مجموعه ای جوان در مقایسه با دیگر دانشگاه های برتر ایتالیا به شمار می آید که در سال 1966 تاسیس شده است. این دانشگاه در شهر میلان قرار گرفته و در سه رشته اصلی فلسفه، روانشناسی و پزشکی پذیرش دانشجو دارد.

دانشگاه پلی تکنیک میلان

این دانشگاه در سال 1863 میلادی در ایتالیا تاسیس شده و می توان آن را یکی از برترین دانشگاه های این کشور دانست. بسیاری از اساتید فنی کشورهای اروپایی در این دانشگاه تحصیل کرده اند. دانشگاه پلی تکنیک میلان یکی از برترین دانشگاه ها در رشته های فنی، مهندسی، طراحی و معماری می باشد. این دانشگاه دارای 7 پردیس در میلان و سایر شهرهای ایتالیا است. نکته جالب توجه اینکه سالانه 45 هزار دانشجو در این دانشگاه و شعبه های پردیس آن مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل در این دانشگاه به زبان انگلیسی بوده و در حال حاضر از دانشجویانی از 100 کشور جهان در آن مشغول به تحصیل هستند. احتمال پذیرش دانشجویان خارجی در مقطع تحصیلات تکمیلی منوط به قبولی در آزمون ورودی دانشگاه، داشتن معدل بالای 14.5 در مقطع کارشناسی و نیز با داشتن مدرک زبان انگلیسی است.

این دانشگاه در شهر میلان ایتالیا واقع شده و رتبه نخست را در میان دانشگاه های کشور ایتالیا را دارد. اگر بخواهید رتبه جهانی این دانشگاه را در میان دانشگاه های جهان بدانید می توان گفت دانشگاه پلی تکنیک میلان در جایگاه 139 دانشگاه های جهان قرار گرفته است.

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای مهاجرت ایرانیان

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای مهاجران ایرانی در واقع دانشگاه هایی هستند که علاوه بر رنکینگ جهانی مدرک آنها مورد پذیرش وزارت علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران نیز باشد. البته ترجیح برای تحصیل در دانشگاه های دولتی است. دانشجویان خارجی در صورت قبولی در دانشگاه های دولتی این کشور می توانند از کمک هزینه های مالی برای تحصیل و زندگی استفاده کنند که این موضوع مزیتی برای آن ها به شمار می آید.

بهترین دانشگاه های کشور ایتالیا برای مهاجرت دانشجویان ایرانی عبارت است از:

  1. دانشگاه بولونیا
  2. دانشگاه سنت آنا
  3. دانشگاه ساپینزا رم
  4. دانشگاه جنوا
  5. دانشگاه پلی تکنیک میلان
  6. دانشگاه ویتا سالوته سن رافائل
  7. دانشگاه پادوا

در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ایتالیا را دارید باید پیش از اقدام برای درخواست ویزای تحصیلی اقدام به ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و هویتی خود به زبان ایتالیایی کنید.

جمع بندی

برای قبولی در بهترین دانشگاه های ایتالیا با توجه به اینکه اکثرا در دسته دانشگاه های دولتی و مشهور جهان هستند، نسبت به دیگر دانشگاه ها سخت تر است. رقابت سنگین میان متقاضیان و گاهی شرایط ویژه این دانشگاه ها در گرفتن آزمون اختصاصی از متقاضیان پذیرش را کار سختی کرده است. با این وجود اگر هدف شما قبولی در بهترین دانشگاه ها در کلاس جهانی باشد تلاش مضاعفی را می طلبد.

علاوه بر اینکه باید پیش از اقدام برای قبولی در هر یک از این دانشگاه ها باید مقدمات آن را اعم از آماده سازی مدارک، دریافت مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی و ترجمه مدارک را طی کنید. همچنین بنا به شرایط اختصاصی هر یک از دانشگاه های مورد نظر خود را برای آزمون و پذیرش آماده کنید.

463343