چه کسانی از دریافت دوزهای یادآور کووید بیشتر بهره می برند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که به نظر می رسد دوز واکسن های یادآور کووید۱۹ برای افراد ۵۰ ساله و بالاتر مفیدتر از افراد جوان تر است.

تصویر چه کسانی از دریافت دوزهای یادآور کووید بیشتر بهره می برند

به گزارش سایت خبری پرسون، برای این مطالعه، محققان تجزیه و تحلیل آماری را با استفاده از میزان مرگ و میر ناشی از کووید انجام دادند و کارآیی واکسن‌ها را در محافظت از افراد در برابر مرگ ناشی از این بیماری بررسی کردند. در حالی که مشخص شد آنها در میان افراد مسن بسیار مؤثر هستند، اما این مطالعه خاطرنشان کرد که دوزهای تقویتی کووید در افراد جوان تفاوت چندانی ندارند زیرا به هر حال احتمال مرگ آنها در اثر عفونت کمتر است.

محقق ارشد «برنارد بلک»، از دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، خاطرنشان کرد که این مطالعه فقط مرگ و میر ناشی از کووید را بررسی کرده و عفونت‌هایی را که ممکن است واکسن از آن جلوگیری کرده یا شدت کمتری داشته باشد در نظر نگرفته است.

او عنوان می‌کند که با این حال، برای افراد جوان‌تر، دوزهای یادآور واکسن ممکن است فایده کمتری داشته باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند که همه افراد ۶ ماه و بالاتر واکسن کووید را دریافت کرده و دوزهای یادآور واکسن را هم دریافت کنند.

با توجه به این توصیه، بلک معتقد است که این پیام باید بر روی افراد ۶۰ سال و بالاتر متمرکز شود، افرادی که محافظت در برابر مرگ برای آنها بیشترین اهمیت را دارد.

محققان در بررسی‌های خود دریافتند در مقایسه با افراد واکسینه نشده، خطر مرگ ناشی از کووید در طول موج شش ماهه اومیکرون برای افرادی که دو دوز واکسن کووید دریافت کرده بودند برای افراد ۴۰ تا ۵۹ ساله ۴۲ درصد؛ برای افراد ۶۰ تا ۷۹ سال ۲۷ درصد؛ و برای افراد ۸۰ سال و بالاتر ۴۶ درصد بود.

این مطالعه نشان داد که دریافت یک دوز یادآور به طور قابل توجهی خطر مرگ را به ۱۱٪ برای افراد ۶۰ ساله و بالاتر کاهش می‌دهد.

463282