هیچ خطری پنجره استقلال را تهدید نمی‌کند

در شرایطی که استقلال برای جذب بازیکن جدید در آخرین روز بازار نقل و انتقالات تلاش می‌کرد با سیاوش یزدانی به توافق برسد تا دوطرف به‌صورت دوستانه قرارداد خود را فسخ کنند، درنهایت این اتفاق رخ نداد تا آبی‌پوشان تصمیم بگیرند به‌صورت یک‌طرفه به این قرارداد پایان دهند.
تصویر هیچ خطری پنجره استقلال را تهدید نمی‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، در شرایطی که استقلال برای جذب بازیکن جدید در آخرین روز بازار نقل و انتقالات تلاش می‌کرد با سیاوش یزدانی به توافق برسد تا دوطرف به‌صورت دوستانه قرارداد خود را فسخ کنند، درنهایت این اتفاق رخ نداد تا آبی‌پوشان تصمیم بگیرند به‌صورت یک‌طرفه به این قرارداد پایان دهند. درواقع بعد از اینکه طرفین به مصالحه نرسیدند و باشگاه استقلال قرارداد این بازیکن را رسما و به‌صورت یک‌طرفه فسخ کرد.

در این خصوص استقلالی‌ها تاکید داشتند با وجود اینکه مدیران باشگاه براساس مذاکرات قبلی و اعلام سرمربی محترم، آمادگی لازم برای توافق و فسخ قرارداد با سیاوش یزدانی را داشتند اما بازیکن مذکور از انجام این کار سر باز زد. نکته قابل‌تامل اینکه به‌دلیل رعایت نکردن مفاد قرارداد توسط این بازیکن در گذشته، باشگاه پیش از این هم می‌توانست قرارداد خود با وی را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کند اما با توجه به صحبت‌های انجام‌شده و جهت حفظ شأن و جایگاه سیاوش یزدانی این امر اتفاق نیفتاد. بااین‌حال به‌دلیل تخلفات صورت‌گرفته توسط یزدانی که برخلاف قرارداد منعقدشده میان او و باشگاه بود، باشگاه استقلال پیش از پایان زمان رسمی و قانونی نقل و انتقالات نیم‌فصل، قرارداد خود با این بازیکن را فسخ کرد.

در این خصوص ظاهرا استقلالی‌‌ها معتقدند می‌توانستند قرارداد یزدانی را به دلایلی که فرشید سمیعی از رسانه‌ای نشدن این دلایل خبر داده بود فسخ کنند، این درحالی است که در آن زمان برخی رسانه از قول بعضی از وکلای مرتبط ورزشی این‌طور نقل‌قول کردند که اگر این ادعاها محکمه‌پسند نباشد طبق قانون یزدانی می‌‌تواند استقلال را از ۲ پنجره نقل و انتقالاتی محروم کند و درصورتی‌که شکایت یزدانی ثبت شود، باشگاه استقلال باید قرارداد یزدانی را تمام‌وکمال پرداخت کند، ضمن آنکه ممکن است ۲ پنجره نقل و انتقالات هم محرومیت برای استقلال درنظر گرفته شود.

این در شرایطی است که فرشید سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال درباره اینکه گفته می‌شود اگر این باشگاه بدون استدلال به فسخ یک‌طرفه قرارداد با یزدانی دست زده باشد، این موضوع می‌تواند تبعات سنگینی را برای این بازیکن به‌همراه داشته باشد، به «فرهیختگان» گفته بود: «بعید می‌دانم چنین چیزی اتفاق بیفتد، چون باشگاه استقلال برای فسخ یک‌طرفه دلایل زیادی داشته که نمی‌خواستیم این دلایل رسانه‌ای شود اما اگر واقعا به این منظور اقامه دعوا شود و بحث دیگری نباشد، باشگاه استقلال مجبور می‌شود تا اسناد و مدارک مرتبط را به ارکان قضایی فدراسیون ارائه دهد.»

شاه‌منصوری: قرار نیست پنجره استقلال بسته شود

با این حال اما رضا شاه‌منصوری، وکیل فدراسیون فوتبال در دعاوی بین‌المللی درخصوص سرنوشت این پرونده به «فرهیختگان» گفت: «به‌طورکلی این‌طور پرونده‌ها کاملا وضعیت حقوقی روشنی دارند. به این نحو که درواقع یک قرارداد حقوقی بین بازیکن و باشگاه برقرار شده و در ادامه باشگاه بدون دلیل موجهی قرارداد بازیکن را فسخ کرده است. در این زمان اگر بازیکن به باشگاه دیگری اضافه نشود، باشگاه باید طبق قانون به بازیکن فوق غرامت ناشی از نقض قرارداد یا فسخ قرارداد بدون دلیل موجه را پرداخت کند، چون امنیت شغلی بازیکن را برهم زده است. مثل پرونده ویلموتس که فدراسیون باید به وی غرامت پرداخت می‌کرد. البته غرامت هم به دو شکل است یا در قرارداد درج شده یا در قرارداد تصریح نشده است.»

وی ادامه داد: «باشگاه استقلال قرارداد با یزدانی را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کرده و متعاقبا این بازیکن به سپاهان می‌پیوندد. در این خصوص برخی اخبار نیز حکایت از آن داشت که مابه‌التفاوت قرارداد یزدانی با سپاهان را درصورتی‌که این رقم کمتر از قرارداد با استقلال باشد؛ این باشگاه باید پرداخت کند. این درحالی است که مبنای تعیین میزان غرامت و خسارت در کمیته تعیین وضعیت به این شکل نیست که گفته می‌شود. از سوی دیگر یزدانی هم صرفا می‌تواند دادخواست مطالبه غرامت ناشی از فسخ غیرموجه قرارداد را به کمیته تعیین وضعیت بدهد که این کمیته بررسی‌های لازم را به‌عمل می‌آورد که آیا با این رفتار باشگاه، خسارتی به بازیکن وارد شده است یا خیر؛ چراکه غرامت متعاقب خسارت می‌آید. وقتی کمیته وضعیت خسارت وارده را احراز نکند، غرامتی را هم تعیین نمی‌کند. بنابراین این کمیته ابتدا بررسی می‌کند که خسارتی وارد شده است یا خیر که برحسب آن خسارتی را تعیین می‌کند، این در شرایطی است که معمولا در قرارداد باشگاه‌های ایرانی با بازیکنان متاسفانه شیوه پرداخت جبران خسارت تعیین نمی‌شود.»

شاه‌منصوری درباره ابهام این روزها مبنی‌بر اینکه آیا در این پرونده، بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی هم استقلال را تهدید می‌کند، گفت: «پنجره فقط زمانی بسته می‌شود که استقلال از بابت غرامت به پرداخت عددی محکوم شود و آن را پرداخت نکند، در این صورت تا زمانی که دیون پرداخت نشود، این پنجره باز نمی‌شود اما اینکه پنجره استقلال به‌دلیل فسخ قرارداد غیرموجه با بازیکن بسته شود، چنین چیزی در آیین‌نامه نقل و انتقالاتی کمیته تعیین وضعیت و مقررات وجود ندارد. این حرفی که قبلا زده‌شده حرف درستی نیست. اگر فسخ غیرموجه باشد، تنبیه آن برای باشگاه مطالبه غرامت است و تنبیه انضباطی ندارد. درواقع آیین‌نامه و مجموعه مقررات بسته شدن پنجره را برای باشگاه مقصدی که بازیکن را تحریک به نقض قرارداد کرده تا قراردادش را به‌صورت یک‌طرفه و غیرموجه با باشگاهش نقض کند، درنظر می‌گیرد. بنابراین اگر رکنی که مبادرت به فسخ قرارداد کرده باشگاه باشد، پنجره باشگاه بسته نمی‌شود و فقط درصورت اثبات به پرداخت غرامت محکوم می‌شود.» این وکیل حقوقی تایید کرد: «پرداخت غرامت یک‌چهره دووجهی دارد که هم تنبیه به‌شمار می‌رود و هم جبران خسارت است. این است که می‌گویم از بابت حرف‌های گذشته تا حدود زیادی تعجب کردم و نتوانستم براساس قانون معنای آنها را درک کنم. این موضوعاتی که در رسانه‌ها می‌بینم و می‌خوانم ابدا این‌گونه نیست، بنابراین بحث پنجره در این پرونده منتفی است و از این لحاظ هیچ خطری متوجه استقلال نیست.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

463108