حقایقی عجیب از دنیای متاورس

گزارشی جالب درباره دنیای متاورس و فرصت‌های خاصی که ایجاد می‌کند را از نظر می گذرانید.
تصویر حقایقی عجیب از دنیای متاورس

به گزارش سایت خبری پرسون، متاورس به کمک هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی و واقعیت گسترده و با استفاده از هدست‌ها، عینک‌ها و دستکش‌های هوشمند، می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فردی را در آموزش و یادگیری رقم بزند.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود در آینده با گسترش علم و فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی و متاورس، آموزش و یادگیری نیز همسو با این تکنولوژی‌ها تغییرات شگرفی خواهد کرد.

در متاورس (فراجهان) محیط‌های آموزشی، تجهیزات، محتوای و اهداف، مربیان و فراگیران و سایر عناصر برنامه درسی باید با توجه به شرایط پیشرفت جامعه، نیاز و علاقه دانش آموزان اصلاح و بازسازی شوند.

محیط‌های آموزشی بیشتر به سمت بازی محور بودن و هوشمندتر شدن پیش می‌روند تا با غوطه‌ور شدن فراگیر در محیط آموزشی، یادگیری عمیق‌تر و جذاب‌تری را در محیط وب۳ به وجود آورد.

لازمه استفاده این فناوری‌ها آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب، تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز، آموزش معلمان و مهم‌تر از همه فرهنگ‌سازی برای استفاده از این فناوری‌هاست.

ویژگی‌های مثبت یادگیری و آموزش در متاورس

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، محیط متاورس فضایی کاملاً باز و آزاد را در اختیار معلم و دانش‌آموز قرار می‌دهد. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند کلاس و فضای آموزشی را بر طبق سلیقه خود بسازند.

این فناوری به کمک هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی و واقعیت گسترده و با استفاده از هدست‌ها، عینک‌ها و دستکش‌های هوشمند، می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فردی را در آموزش و یادگیری رقم بزند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

تجربه تعاملی همه‌جانبه

آموزش متاورس محدودیت‌های آموزش مبتنی بر وب در وب ۲ را از بین می‌برد و از پشتیبانی وب۳ استفاده می‌کند. پیش‌بینی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که فراگیران در کلاس آموزشی لذت بیشتری خواهند داشت و بنابراین در یک محیط تجربه واقع‌بینانه (شامل مشاهده و تمرین) به‌طور مؤثرتری یاد می‌گیرند.

با توجه به فن‌آوری‌های دیجیتال، متاورس می‌تواند به یادگیرندگان کمک کند تا چیزهایی را ببینند که قبلاً در دنیای واقعی به سختی با چشم یا ابزار پیشرفته دیده می‌شوند؛ مانند اتم‌ها و مولکول‌ها یا سلول‌های بیولوژیکی که اندازه‌های میکروسکوپی دارند. علاوه بر این، می‌تواند شرایط ایده‌آل را در فیزیک شبیه‌سازی کند و نظریه‌های انتزاعی را برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر، عینی کند.

افزایش مشارکت در کلاس

شما می‌توانید با طراحی یک کلاس درس مجازی جذاب و شاداب، فضایی را به وجود بیاورید که مشابه کلاس درس حقیقی است. به این دلیل میل به مشارکت در معلم و دانش‌آموزان تقویت می‌شود.

هزینه‌ها و خطرات کم یادگیری

به‌طور کلی، برخی از کلاس‌ها مانند شیمی و فیزیک نیاز به انجام آزمایش دارند. با این حال، تمام این آزمایش‌ها را می‌توان شبیه‌سازی کرد که بخشی از آموزش متاورس است که می‌تواند در مصرف منابع صرفه‌جویی کند. به‌طور مشابه، اگر یادگیرندگان در طول آزمایش‌های پرخطر (مثلاً با مواد شیمیایی قابل اشتعال و انفجاری یا تمرین‌های شبیه‌سازی تصادف هوایی) تمرین کنند، خطر عملیاتی یادگیرنده کم خواهد بود.

زمان و فضای نامحدود

از طرفی، استفاده از آموزش متاورس می‌تواند از محدودیت زمانی آزاد باشد. به عنوان مثال، وقایع تاریخی را می‌توان بازآفرینی و تجربه کرد و دانش آموزان را از تصور یا تماشای کتاب‌ها یا فیلم‌ها بی‌نیاز کرد. از سوی دیگر محدودیت‌های جغرافیایی را از بین می‌برد. به عنوان مثال، دانش‌آموزانی که در مناطق معتدل زندگی می‌کنند می‌خواهند محیط مناطق گرمسیری در خط استوا را بررسی کنند. اگر شبیه‌سازی دیجیتالی مناطق استوایی انجام شده باشد، دانش‌آموزان می‌توانند از متاورس برای رسیدن به این هدف استفاده کنند.

بهبود مداوم

متاورس نیز با رشد تکنولوژی پیشرفت می‌کند و با تکنولوژی‌های جدید مانند هوش مصنوعی تلفیق می‌شود که روز به روز شاهد تغییرات جدیدی در این حوزه خواهیم بود. این دقیقاً برخلاف مدارس و دانشگاه‌های ما است که همچنان با استفاده از سیستم‌های سنتی تدریس اداره می‌شوند.

جلوگیری از رفتارهای نادرست علمی

متاورس از طریق فناوری بلاک‌چین تخلفات دانشگاهی را تعقیب می‌کند. بلاک چین به علت امنیت بالا و غیرمتمرکز بودن خود که در ارزهای دیجیتال کاربرد دارد، می‌تواند بسیاری از رفتارهای نامتعارف در علم را کنترل کند. این عملکرد را می‌توان برای حفاظت از حق چاپ اعمال کرد، به‌طوری که توزیع و انتشار آثار آکادمیک به راحتی قابل ردیابی و نظارت است که ارسال‌های متعدد و انتشار چندگانه را تا حدی از بین می‌برد.

اشتراک‌گذاری سریع

ویژگی اشتراک‌گذاری آسان و سریع در متاورس حتی در کلاس‌های حقیقی هم دیده نمی‌شود! به کمک یادگیری و آموزش در فضای متاورس شما می‌توانید هر آنچه دوست دارید را به‌راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید. با متاورس ما یاد می‌گیریم که چگونه از یادگیری لذت ببریم و چگونه به صورت عمقی و با تجربه‌ای جدید مفاهیم را درک کنیم.

صرفه‌جویی

آموزش در فضای متاورس می‌تواند به شما کمک کند تا در جنبه‌های مختلف زندگی صرفه‌جویی کنید. کاهش هزینه‌های حمل و نقل و کاهش مصرف انرژی، انجام بسیاری از آزمایش‌های، سفرهای علمی و بازدیدهای مجازی و سه‌بعدی، جستجوی اطلاعات و جمع‌آوری دانش با ربات‌های پاسخگو مانند chat GPT خیلی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. شما به کمک این سبک از یادگیری می‌توانید در تمام این موارد صرفه‌جویی کنید. البته این تکنولوژی بدون شک بی‌هزینه هم نخواهد بود.

از طریق اینترنت اشیا و شبیه‌سازهای دیجیتالی، فراگیران می‌توانند آواتارهای شخصی را با توجه به ترجیحات خود طراحی کنند که آنها را درگیر فرآیند یادگیری می‌کند. علاوه بر این، پس از موافقت کاربران با مجوز دادن به داده‌های شخصی آنها، سیستم آموزشی می‌تواند محتوای آموزشی را تدوین کند و دوره‌هایی را در حدود قانون برنامه‌ریزی کند.

تقویت ارتباطات

کلاس‌های آنلاین فعلی فاقد تعامل و ارتباط مؤثر است. فراگیران نمی‌توانند از حواس‌پرتی اجتناب کنند و معلمان نمی‌توانند اثر آموزشی را با توجه به واکنش‌های یادگیرندگان (مانند حالات صورت و حرکات بدن) به موقع به دست آورند.

متاورس به معلمان اجازه می‌دهد تا اتاق‌های مجازی ایجاد کنند تا بتوانند جلسات داخلی را در آنجا برگزار کنند و به‌طور مشترک کار کنند، مطالعه کنند و آزادانه معاشرت نمایند. شرکت‌کنندگان با توجه به آواتارهای خود، همه می‌توانند یکدیگر را ببینند، به راحتی فایل‌ها را به اشتراک بگذارند، یا بازی کنند. این ویژگی‌ها روابط بین یادگیرندگان و معلمان (از جمله دوستی همکلاسی‌ها) را تقویت می‌کند.

سیستم مدیریت آموزش شخصی

سیستم مدیریت برای هر کاربر برنامه‌ریزی‌های مطالعاتی انجام خواهد داد و کاربر می‌تواند در هر زمان و در هر مکان و بر اساس شرایط موجود، برنامه را تغییر دهد. در واقع آموزش شخصی و انفرادی انجام خواهد شد و با توجه به ویژگی‌های فراگیر برنامه درسی را می‌توان تغییر داد.

برقراری عدالت آموزشی

اگر زیرساخت‌ها و شرایط این‌گونه آموزش‌ها در متاورس برای همه فراهم گردد محتوا و شیوه‌های ارائه و به‌طور کلی برنامه‌های درسی، برای همه یکسان خواهد بود و هر کسی با هر شرایطی در هر مکانی و زمانی می‌تواند آموزش‌های لازم را دریافت کند و به نوعی تبعیض از بین خواهد رفت.

منبع:فارس

462872