گزارش پرسون از افزایش هزینه خدمات سازمان ثبت احوال؛

گرانی به ایستگاه اوراق هویتی رسید

چند سالی است که بخشی از خدمات رسانی دستگاه های دولتی به هموطنان با اهداف گوناگون در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک دولت قرار گرفته است و بخشی از خدمات دهی سازمان ثبت احوال نیز در این مجموعه های خصوصی صورت می گیرد و هزینه قابل توجهی برای این خدمات دریافت می شود.
تصویر گرانی به ایستگاه اوراق هویتی رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، تعویض کارت ملی، تعویض شناسنامه و المثنی شناسنامه در این مکان ها صورت می گیرد و این روزها شهروندان در صورت مراجعه با هزینه بالا مواجه هستند.

تعویض کارت ملی بیش از 90 هزار تومان، تعویض و المثنی شناسنامه 300 هزار تومان است که این افزایش هزینه موجی از نارضایتی را برای هموطنان به وجود آورده و به نوعی منبع درآمد خوبی برای سازمان ثبت احوال شده است، در گزارش پیش رو نگاهی می اندازیم به بخشی از گله مندی هموطنان از ارائه این خدمات که در ادامه می خوانید:

هزینه بالا بردن ضریب امنیت مدارک هویتی برعهده دولت

وقتی شهروندان یک بار هزینه کارت ملی را پرداخت می کنند و بعد از چند سال دولت می خواهد ضریب امنیت مدارک هویتی شهروندانش را بالا ببرد چرا باید شهروندان هزینه کنند؛ این نوع هزینه ها برعهده خود دولت است.

یکی از شهروندان که دل پری از پرداخت هزینه تعویض کارت ملی دارد؛ گفت: وقتی شهروندان یک بار هزینه کارت ملی را پرداخت می کنند و بعد از چند سال دولت می خواهد ضریب امنیت مدارک هویتی شهروندانش را بالا ببرد چرا باید شهروندان هزینه کنند؛ این نوع هزینه ها برعهده خود دولت است.

رسول افزود: 85 میلیون نفر جمعیت کشور است که اگر هرکدام از هموطنان تنها برای تعویض کارت ملی و شناسنامه به فرض 100 هزار تومان پرداخت کنند عدد بسیار نجومی می شود که اگر نیمی از این عدد هم برای امورات جاری هزینه شود بازهم درآمد قابل توجهی کسب می شود.

وی ادامه داد: کسب و کار اداره ثبت احوال داغ داغ است و هیچ نهادی نیز بر این هزینه های دریافتی نظارت نمی کند؛ جالب است برخی تصور می کنند هزینه اندک است در حالی که این هزینه اندک در مجموع برای کل جمعیت کشور مبلغ بسیار بالایی خواهد شد.

شناسنامه المثنی 300 هزار تومان

بعد باید مامور کلانتری را برای استشهاد به محل سکونت ببرم و بیاورم که هزینه رفت و آمد مامور نیز جداگانه پرداخت شد، دفتر خدمات الکترونیک دولت 300 هزار تومان دریافت کرده که هنوز بعد از سه ماه خبری از شناسنامه نیست.

یکی از شهروندان تهرانی که به دفتر خدمات الکترونیک دولت در ابتدای بلوار آیت الله کاشانی تهران نبش خیابان فروتن مراجعه کرده است و خود را مصطفی معرفی می کند؛ گفت: اسمش هست که برای شناسنامه باید 300 هزار تومان هزینه پرداخت کرد؛ بلکه بیش از این مبلغ را باید پرداخت کنیم، برای نمونه بنده سه ماه پیش درخواست شناسنامه دادم که گفتند چون عکس قدیمی است باید عکس جدید گرفته شود و نزدیک به 200 هزار تومان هزینه عکس جدید شد، بعد گفتند که کلانتری محل سکونت به اتفاق چند شاهد باید تائید کنند.

وی ادامه داد: بعد باید مامور کلانتری را برای استشهاد به محل سکونت ببرم و بیاورم که هزینه رفت و آمد مامور نیز جداگانه پرداخت شد، دفتر خدمات الکترونیک دولت 300 هزار تومان دریافت کرده که هنوز بعد از سه ماه خبری از شناسنامه نیست.

هزینه ها منتشر شده در رسانه ها

آن طور که در پایگاه های خبری منتشر شده هزینه تعویض شناسنامه در سال جاری به طور کلی مبلغ 50 هزار تومان است؛ البته هزینه تعویض شناسنامه، در اجرای مواد 32 و 33 قانون ثبت احوال کشور، یعنی حذف ازدواج و طلاق از شناسنامه زوجه در طلاق بائن غیر مدخوله و حذف نام شوهر از شناسنامه زن، 125 هزار تومان است.همچنین هزینه تعویض شناسنامه، به علت گم شدن آن که در واقع نیازمند اخذ شناسنامه المثنی بوده برای مرتبه اول 100 هزار تومان، برای مرتبه دوم 150 هزار تومان و برای مرتبه سوم به بعد، 350 هزار تومان است.انتظار این است که سازمان ثبت احوال در راستای شفافیت درآمدی این نوع هزینه های دریافتی اقدام کند.

گزارشی از: سیاوس پارسا

462818