«صیانت» نیازمند صیانت

باز هم طرح صیانت از فضای مجازی حاشیه‌ساز شد.
تصویر «صیانت» نیازمند صیانت

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از حدس و گمان‌های فراوان در مورد اینکه آیا طرح جدیدی در مجلس در خصوص فضای مجازی تهیه می‌شود و بعد از تکذیب‌های بسیار اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، درمورد اینکه این طرح در دستور کار مجلس است یا خیر، برخی از اعضای این کمیسیون که بیشتر موافقان این طرح‌‌اند، اعلام می‌کنندکه طرح در همین کمیسیون بررسی و تصویب شده و به زودی تعیین تکلیف می‌شود اما اظهارات آنها با واکنش نمایندگان دیگر مواجه شد.

چراغ خاموشی که خاموش ماند

«طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شده است و هیچ طرحی بدون تصویب در صحن علنی نمی‌تواند به شورای نگهبان ارسال شود.» این پاسخ سیدنظام‌الدین موسوی عضو هیات رئیسه مجلس به نمایندگانی است که روز دوشنبه و پیش از آن خبر از تصویب طرح صیانت داده بودند.

17بهمن عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی از تصویب طرح صیانت از فضای مجازی خبر داد. حسن نوروزی اعلام کرد: براساس مصوبه کمیسیون مشترک این طرح تصویب شده و همین روزها به شورای نگهبان ارسال می‌شود. عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در پاسخ به سوالی مبنی بر شفافیت برگزاری جلسات مربوط به این طرح عنوان کرد: طرح صیانت ذیل اصل 85 است و جزئیاتش نیز در کمیسیون مشترک بررسی شد. این اظهارات سبب واکنش‌هایی شد. غلامرضا نوری قزلجه، از دیگر اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت تکذیب این موضوع که مجلس به دنبال تصویب طرح صیانت است، گفت که اگر قرار به بررسی دوباره طرح است؛ این‌کار باید در کمیسیون مشترک انجام شود، اما کمیسیون دیگر جلسه ندارد.

صحبت‌های نوروزی در حالی است که نوری قزلجه تشکیل جلسات کمیسیون را تکذیب کرده بود و حالا نوروزی می‌گوید که او در جلسات حضور نداشته است. نایب‌رئیس کمیسیون مشترک همچنین در پاسخ به سوال دیگری که این طرح اشکالات بسیاری داشت و آیا در طرح جدید این مشکلات برطرف شد، تاکید کرد که مشکلات تعدیل شده است و توضیح داد: «در کمیسیون بحث‌های بسیاری شد و آقای مصری، نایب‌رئیس مجلس هم حضور داشتند و نماینده‌های عضو کمیسیون هم امضا کردند و این مشکلات تعدیل شد.» او افزود: «پیام رسان‌های خارجی هم باید نمایندگی داشته باشند. نمی‌توانند بدون نمایندگی فعالیت کنند. اگر ما پایگاه‎های داخلی را تقویت کنیم، آنها هم نماینده‌های خود را معرفی خواهند کرد.» در حالیکه نوروزی اعلام کرد که این طرح مشمول اصل 85 است و در کمیسیون مشترک هم جزئیاتش بررسی شده و به‌خاطر همین به شورای نگهبان ارسال می‌شود، بیژن نوباوه، دبیر کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در گفت‌و‌گو با کارنگ اعلام می‌کند که این طرح باید به صحن علنی ارسال شود تا درمورد اجرای آزمایشی آن تصمیم‌گیری شود. براساس اصل 85 «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست.

مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.» بنابراین طرح صیانت هم چون مشمول اصل 85 است و در کمیسیون مشترک بررسی شده باید به صورت آزمایشی چندسال اجرا شود. حالا نوباوه دراین مورد گفت: «کمیسیون مشترک کلیات را تصویب کرد. چون دقیقا این کمیسیون وظیفه صحن علنی را به عهده دارد.

بعد کمیسیون مشترک چند کمیته داشت و در این کمیته‌ها جزئیات طرح مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت و تصویب شد. حالا باید برای تصمیم نهایی به صحن علنی بیاید.» رشیدی کوچی هم روز دوشنبه اخبار مبنی بر تصویب شدن طرح صیانت را موضوعی برای به هم زدن امنیت روانی جامعه عنوان کرد و گفت: «برخی از نمایندگان دوست دارند با پرداختن به حواشی با امنیت روانی جامعه بازی کنند و ایجاد حساسیت کنند.»

چالش دو نماینده بر سر صیانت
در جریان در جلسه صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در حالی که بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح بانکداری جمهوری اسلامی در دستورکار صحن قرار داشت، جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت با حضور مقابل صندلی حسن نوروزی با صدایی بلند خطاب به وی بیان کرد: شما دارید جامعه را به هم می‌ریزید و می‌خواهید مردم را به کف خیابان بکشید، حتی رئیس کمیسیون نیز اظهارات شما را (درباره طرح صیانت) تکذیب کرده است. در مقابل نوروزی از رشیدی کوچی درخواست می‌کرد که با صدای آرام‌تر مطالب خود را مطرح کند که در نهایت رشیدی کوچی با عصبانیت به صحبت خود با نوروزی خاتمه داد. اشاره رشیدی کوچی به مصاحبه 17بهمن نوروزی است که از تصویب نهایی طرح صیانت و آمادگی برای ارسال به شورای نگهبان سخن گفته بود، موضوعی که البته از سوی برخی اعضای این کمیسیون و همین‌طور سخنگوی هیات رئیسه مجلس تکذیب شد.

منبع: آرمان ملی

461754