چگونه استقلالی‌ها پشت سر مربی‌شان درآمدند

۲۳۰ روز پس از انتخاب به عنوان سرمربی استقلال می‌توان تحلیل کاملی از عملکرد ساپینتو داشت.
تصویر چگونه استقلالی‌ها پشت سر مربی‌شان درآمدند

به گزارش سایت خبری پرسون، سخت‌ترین تصمیم در مربیگری، پذیرش هدایت یک تیم پس از قهرمانی است. کاری که دوران حرفه‌ای مربیان پرشماری را به مخاطره کشانده است، اما ریکاردو ساپینتو، ان شخصیت و خلق و خوی لازم برای مواجهه با چنین ریسکی عظیمی را داشت!

تسلط حداقلی روی فوتبال پرتغال با چاشنی یک جستجوی ساده در فضای مجازی، تردیدها پیرامون جاه‌طلبی و البته جنون کافی در کاریزمای گزینه‌ی آبی‌ها به عنوان جانشین سرمربی‌ای که تیمش بدون شکست در یک لیگ قهرمان شده را برطرف می‌کرد.

حالا همه منتظر بودند تا مرد پرتغالی را در ایران ببینند و مشتاق تماشای کاپیتان سابق اسپورتینگ و ستاره جنگنده تیم ملی پرتغال در قامت سرمربی قهرمان ایران بودند.

آنچه در نخستین برخورد ساپینتو با اصحاب رسانه مشهود بود، مطالعه دقیق و آشنایی درست این سرمربی با ذائقه هواداران ایرانی بود و گواه آن، صحبت قاطعانه او در مورد کسب چهار جام با استقلال بود.

مصاحبه بازیکنان استقلال در مدت آماده‌سازی پیش‌فصل در خصوص سخت‌گیری ساپینتو و فشردگی تمرینات، هواداران را سر ذوق آورده بود و همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه استقلال با یک شکست ناباورانه در آزادی مقابل سپاهان غافلگیر شد.

شکستی که ساپینتو را از مدار اعتماد به سیستم سرمربی قبلی خارج کرد و تیمش را با ارنج مورد علاقه‌اش راهی زمین کرد. ساپینتو به مرور خصوصیات فردی خود را در روح تیمش دمید. خط اریب در نمودار خطی با شاخص‌‌های افقی و عمودی "بی‌پروایی ساپینتو در لب خط" و "پرس از بالا و عجله در بازپس‌گیری توپ توسط بازیکنان" مؤید همین موضوع بود.

بازیکنان استقلال به خوبی از سرمربی خود تاثیر گرفته بودند و تا پیش از شروع جام جهانی به یک شناخت کافی از خواسته‌های ساپینتو رسیده بودند.

در همین میان، چالش‌های منجر به محرومیت ساپینتو در لب خط در کنار جدایی آجورلو از باشگاه، تکان‌هایی به این سرمربی پرتغالی داد و البته هواداران استقلال را هم از حضور کامل این سرمربی در جمع آبی‌پوشان ناامید کرد.

از دست رفتن پیروزی در دربی تهران، ناکامی مقابل مس رفسنجان در یک بازی پر از دستان دیگر و در نهایت شکست در تبریز بعد از جام جهانی کافی بود تا ریکاردو به مقصدی جدید بعد از استقلال فکر کند، اما یک بازگشت جانانه در جام حذفی مقابل تیم پاکو خمس اسپانیایی ورق را برای او برگرداند.

پذیرش سومین شکست استقلال در لیگ با ساپینتو، سالن کنفرانس ورزشگاه نقش‌ جهان را برای این سرمربی به یک محل چالش‌ برانگیز تبدیل کرد. اما خلق و خوی ویژه پرتغالی‌ها در بی‌خیال نشدن، یک حالت جدی به صورتش داد تا در پاسخ به سوالی مبنی بر از دست رفتن شانس قهرمانی بعد از ناکامی مقابل تیم‌های بزرگ، خیلی صریح و قاطعانه بگوید: من هیچ چیزی را از دست ندادم!

جمله‌ای که جدی گرفته نشد چون با نگاهی به جدول، فاصله هشت امتیازی استقلال با پرسپولیس در پایان هفته خوش‌بین‌ترین هوادارانش را هم از قهرمانی ناامید کرده بود.

اما انگار ساپینتو قبل از حضور در این کنفرانس ، یک بار سوپرگل تورس و اخراج بیرانوند مقابل آلومینیوم را به وقت خلسه از فکر و خیال شکست مقابل سپاهان، دیده بود که این چنین مطمئن از شانس قهرمانی گفت.

یک برد درخشان مقابل ملوانی که بعد از جام جهانی گل هم نخورده بود، هواداران را نسبت به پتانسیل تیم امیدوار و پیروزی برابر مس در کرمان آن‌ها را از توانایی بازیکنان و کادر فنی در مسیر دفاع از قهرمانی مطمئن کرد. اختلاف استقلال با صدر کم و کمتر شد تا حالا آبی‌ها به اندازه یک بازی با رسیدن به صدر جدول فاصله داشته باشند.

قرارگیری ساپینتو در متن یک جنجال جدید در کرمان، یک بار دیگر غبار حواشیِ این شخصیت کنجکاو‌برانگیز را روی عملکرد فنی تیمش در بازگشت از شکست در بازی خارج از خانه پاشید، اما چهره اول فوتبال ایران در هفته گذشته به طرزی جالب و شاید هم عجیب، در بین هواداران استقلال محبوب‌تر از گذشته شده است.

ساپینتو در این ۲۳۰ روز به مانند القای روحیات فردی و تفکرات تاکتیکی‌اش در ذهن بازیکنان، موفق شده احساس نیاز به داشتن رگه‌هایی از شور و شوق و جنون لازم برای جاه‌طلب‌بودن را در هواداران تیمش هم به وجود بیاورد و از همین راه، علاقه‌مندان به استقلال هم به حامی درجه یک او تبدیل شدند و امیدوارند برای اولین بار در تاریخ این باشگاه، با ساپینتو از عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر دفاع کنند. امیدواری‌ای که نشان می‌دهد ساپینتو از پس کار در ایران و استقلال، برآمده است!

منبع: ورزش سه

461481