اولین آزمایش ریزگرانش توسط یک پهپاد انجام شد

پهپادها می‌توانند پروازهای ریزگرانشی بسیار بلندتری نسبت به برج‌های رهاسازی انجام دهند.

تصویر اولین آزمایش ریزگرانش توسط یک پهپاد انجام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، برج‌های رهاسازی برای رها کردن آزمایش‌های علمی از ارتفاع بالا طراحی شده‌اند. این آزمایش‌ها پس از آن که از ارتفاع زیاد به سمت زمین رها می‌شوند برای لحظاتی شرایط بی‌وزنی یا ریزگرانش را تجربه می‌کنند که برای دانشمندان و مطالعات علمی حائز اهمیت است.

اکنون یک استارتاپ بریتانیایی اولین آزمایش ریزگرانش را با استفاده از یک پهپاد انجام داده است. این شرکت که «Gravitilab» نام دارد، پهپاد تطبیق‌یافته خود را به ارتفاع ۲۰۰۰ فوتی (۶۰۰ متری) هدایت کرد و این پهپاد در آنجا یک کپسول طراحی‌شده مخصوص حامل آزمایش‌های علمی را رها کرد.

هنگامی که کپسول به سمت زمین رها شد، محموله درون آن برای بیش از پنج ثانیه بی‌وزنی را تجربه کرد، این بسیار بیشتر از آن چیزی است که برج‌های رهاسازی زمینی می‌توانند فراهم کنند.

این شرکت که در فرودگاه نظامی «Predannack» در کورنوال در جنوب غربی انگلستان فعالیت می‌کند، قصد دارد خدمات تجاری برای پروازهای ریزگرانشی ارائه دهد که پیش از این ممکن نبوده است.

راب آدلارد (Rob Adlard)، مدیر عامل و مدیر فنی شرکت Gravitilab در این باره می‌گوید: تنها گزینه برای انجام آزمایش ریزگرانش زمینی در اروپا تا به امروز، برج رهاسازی بوده است که برای استفاده از آن باید چندین سال برای دسترسی به یک برج در آلمان در انتظار می‌ماندید تا در نهایت دو ثانیه ریزگرانش به دست آورید. خدمات ما می‌تواند به صورت محلی ارائه شود، هزینه کمتری دارد و در نتیجه پرواز نمایشی که انجام دادیم، هدف ما ارائه پنج تا ۲۰ ثانیه ریزگرانش با کیفیت بالا با استفاده از سیستم بدون سرنشین لوئیس (LOUIS) هستیم.

درحالی که دسترسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پرهزینه است و شبیه‌سازی‌های مبتنی بر زمین، از جمله برج‌های رهاسازی و مانورهای سهموی در هواپیماها، به ندرت انجام می‌شوند، نمایندگان این شرکت می‌گویند که فناوری شرکت Gravitilab، نخستین فناوری در جهان است که از فناوری هوایی بدون سرنشین بهره می‌برد و این شرکت معتقد است که دنیای تحقیقات ریزگرانش را به عرصه تجاری جدیدی وارد خواهد کرد.

این شرکت در بیانیه خود نوشت: توسعه امروز ما، گامی به سوی تغییر نحوه آزمایش صنایع از لوازم آرایشی گرفته تا ماهواره است و امکان دسترسی به موقع و مقرون به صرفه به محیط‌های بدون گرانش را فراهم می‌کند.

این فناوری به لطف کمک مالی آژانس فضایی بریتانیا توسعه داده شده و مسئولان شرکت در حال حاضر در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران جدید هستند.

460993