تناقض آماری

رویه‌ای در این دولت پایه‌گذاری شده است که تمامی اختیارات در زمینه اقتصادی به معاون اول سپرده شده است.
تصویر تناقض آماری

به گزارش سایت خبری پرسون، سید حمید حسینی عضو اتاق ایران در یادداشتی نوشت: برخی دستورهای آقای رئیسی، ریاست محترم جمهوری موثر و کارساز بوده است. از جمله اینکه مجوزهای کسب و کار و آزاد‌ سازی سواحل را می‌توان اقداماتی دانست که با دستور رئیس‌جمهور به مقصود رسیده است.

رویه‌ای در این دولت پایه‌گذاری شده است که تمامی اختیارات در زمینه اقتصادی به معاون اول سپرده شده است. در حالی که در سایر دولت‌ها معاون اول مسئول پیگیری مصوبات دولت بود. و معاون اول موظف است با دستور رئیس‌جمهور بر اجرای پروژه‌ها نظارت کند اما آقای رئیسی این وظیفه را به معاون اول سپرده است.

در دوره ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی، ایشان همواره آمارها را تحلیل می‌کرد و اگر وزیر یا مدیری به سراغ وی می‌رفت، نگران بود که هاشمی چه می‌پرسد. وی آنقدر به مسائل مسلط بود که می‌دانست ورودی و خروجی سدها نمی‌تواند درحدی باشد که به او می‌گویند. مدیران بنیاد زمانی که به دیدار وی می‌آمدند نگران بودند که هاشمی ریزکارها را می‌داند و روند جلسه را مدیریت خواهد کرد. هاشمی پروژه‌های بزرگ کشور را خود مرتبا پیگیری می‌کرد.

در زمان آقای خاتمی این وظیفه به محمدرضا عارف واگذار شد. شخصیتی منظم و دانشگاهی که با هماهنگی با آقای خاتمی وظایف را انجام می‌داد اما در دوره آقای احمدی‌نژاد آشفته بازاری ایجاد شد و معاون اول خیلی نقش جدی در دولت نداشت و احمدی‌نژاد آنقدر مدعی بود که سازمان برنامه را منحل کرد اما خود درگیر امورات بود و رسیدگی می‌کرد.

آقای روحانی هم همواره خود پیگیری می‌کرد اما باید همه چیز برای او مکتوب می‌شد تا در مورد آن بحث کند. روحانی اهل مستندات بود نه اینکه شفاهی حرفی بزنند که نتوان پیگیری کرد. بعضا این انتقاد از روحانی وجود داشت که وی وزیران خود را نمی‌بیند و اگر وزیری بخواهد روحانی را ببیند، باید وقت قبلی بگیرد. حال اینکه روحانی به صورت مکتوب وارد مذاکره می‌شد. زیرا در ابتدا روی موضوعات اقدامات کارشناسی می‌کرد و بعد با درخواست کنند در مورد آن بحث می‌کرد.

در حال حاضر حتی مجموعه‌های زیر نظر رئیس‌جمهور آمارهای متمایز از رئیس‌جمهور ارائه می‌دهند. آقای رئیسی روزی 18 ساعت در روز وقت می‌گذارد و تلاش می‌کند و کار عملیاتی انجام می‌دهد. چنین آمار دادن‌هایی عملکرد دولت را نامطلوب جلوه می‌دهد.

مردم و تولیدکنندگان و بخش‌های مختلف خود به درستی آمارهای اقتصادی را درک می‌کنند. رئیس‌جمهور اعلام می‌کنند که اشتغال ایجاد شده اما آیا مشکلی که در این دوره بر سر فضای مجازی آمد و این فضا فیلتر شد و صدها هزار شغل از دست رفت را در نظر می‌گیرند؟

منبع: آرمان ملی

460826