میدان تجریش تهران 100 سال قبل چه شکلی بود؟

عکسی جالب از میدان تجریش در یک قرن قبل را مشاهده می کنید.
تصویر میدان تجریش تهران 100 سال قبل چه شکلی بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، معمولا عکس‌های خیلی قدیمی از سر پل تجریش، به صورت سیاه و سفید هستند و کیفیت پایینی دارند. اما در اینجا برای اولین بار تصویری رنگی و با کیفیت از این منطقه را می‌بینید که اتفاقا بسیار هم قدیمی است.

«جایی که ما امروز به آن «میدان» تجریش می‌گوییم، در گذشته به «سر پل» تجریش معروف بوده است. چرا؟ چون قبل از شکل‌گیری میدان تجریش به شکل کنونی، این محل با پلی شناخته می‌شد که روی رودخانۀ دربند ساخته شده بود. اگر در نقشه به مسیر رودخانۀ دربند نگاه کنید، می‌بینید که مسیر این رودخانه دقیقا از زیر میدان تجریش عبور می‌کند.

سر پل تجریش به علت آب و هوای خنک و فضای بسیار زیبای اطرافش که کوه و رودخانه و باغ‌های فراون را در خود جای داده بود، در گذشته یکی از مکان‌های تفرج و تفریح در تهران به حساب می‌آمده است.

معمولا عکس‌های خیلی قدیمی از سر پل تجریش، به صورت سیاه و سفید هستند و کیفیت پایینی دارند. اما در اینجا برای اولین بار تصویری رنگی و با کیفیت از این منطقه را می‌بینید که اتفاقا بسیار هم قدیمی است.

این عکس را فردریک گادامر، عکاس فرانسوی، ۹۵ سال قبل در روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه سال ۱۳۰۶ شمسی از منظرۀ سر پل تجریش و مناطق پایین‌دست آن گرفته است. در این عکس علاوه بر منظرۀ پل، تصویری از خانه‌های سادۀ روستای تجریش (در سمت چپ تصویر) و یکی دو خانۀ اعیانی این منطقه (سمت راست) را نیز می‌توانیم ببینیم. با دقت زیاد در عکس می‌توانید علاوه بر دو نفری که در خیابان اصلی ایستاده‌اند، تصویر چند نفر دیگر را هم در سمت چپ تصویر و در سایۀ خانه‌های روستا تشخیص بدهید.

منبع:فرادید

460791