بحث جانشینی محمود عباس ممکن است موجب فروپاشی تشکیلات خودگردان شود

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله هشدار داد، ممکن است نبرد بر سر جانشینی محمود عباس، رئیس ۸۷ ساله تشکیلات خودگردان فلسطین موجب اعتراض‌های مردمی، سرکوب، خشونت و چه بسا فروپاشی تشکیلات شود.

تصویر بحث جانشینی محمود عباس ممکن است موجب فروپاشی تشکیلات خودگردان شود

به گزارش سایت خبری پرسون، در جامعه فلسطینی پیش‌بینی‌هایی درباره جانشین عباس وجود دارد، عباس در سال ۲۰۰۵ ریاست تشکیلات خودگردان را بر عهده گرفت و قرار بود که این ریاست در سال ۲۰۰۹ به پایان برسد.

در گزارش گروه بحران‌های بین‌المللی آمده است، برگزاری انتخابات بر اساس قوانین بهترین سناریو محسوب می‌شود؛ اما این سناریو کمترین احتمال را دارد.

پس از فوت یاسر عرفات در اواخر سال ۲۰۰۴، محمود عباس ریاست جنبش فتح و سازمان آزادی‌بخش فلسطین را به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین به دست گرفت و در ژانویه ۲۰۰۵ به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انتخاب شد.

همچنین در این گزارش آمده است، عباس وظیفه تصمیم‌گیری در خصوص فرد جانشینش را از نهادها و سازوکارهای فلسطینی مسؤول این امر گرفت و به همین دلیل مشخص نیست چه کسی و به چه نحوی جانشین او خواهد شد.

فلسطینی‌ها از سال ۲۰۰۵ که عباس رئیس تشکیلات شد، پای صندوق‌های رای نرفتند و پس از آنکه در سال ۲۰۲۱ برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات و انتخابات پارلمانی اعلام شد، عباس از این تصمیم منصرف شد و اینگونه توجیه کرد که اسرائیل اجازه نمی‌دهد انتخابات در قدس شرقی اشغال شده از سال ۱۹۶۷ که فلسطینی‌ها آن را پایتخت کشور آتی خود می‌دانند، برگزار شود.

برخی تحلیلگران علت این اقدام عباس را نگرانی او از کاهش محبوبیت مردمی جنبش فتح به ریاستش و برتری جنبش حماس دانستند که در حال حاضر حاکمیت را در نوار غزه در دست دارد.

از سال ۲۰۰۷ پس از درگیری‌های خونینی که در نتیجه آنها حماس کنترل نظامی نوار غزه را به دست گرفت و جنبش فتح را از آنجا طرد کرد، تنش بر روابط دو جنبش حاکم شده و تمامی تلاش‌ها برای برقراری آشتی میان آنها در طول چند سال گذشته شکست خوردند.

در گزارش یاد شده نام دو تن از مسؤولان فلسطینی به عنوان کاندیدای احتمالی جانشینی عباس آورده شده که عبارت هستند از حسین الشیخ، وزیر امور مدنی و دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین.

با وجود برخورداری این دو چهره از اعتبار بالایی در تشکیلات خودگردان و توانایی‌شان در همکاری با جامعه بین‌الملل؛ اما در این گزارش عنوان شده که این دو از محبوبیت مردمی کافی در میان فلسطینی‌ها برخوردار نیستند.

همچنین در این گزارش، از جبریل الرجوب، رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین، محمد دحلان، رئیس سابق سرویس امنیت پیشگیری که از زمان اختلاف‌نظرش با عباس در امارات اقامت دارد و محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نام برده شده است.

در گزارش یاد شده آمده است، تمامی این افراد شبکه روابط خاص خود را دارند و هر کدام از آنها نمی‌توانند به تنهایی کار کنند.

460714