پیوند بانکی ایران و روسیه برای مقاومت در برابر تحریم‌های غرب

یک رسانه آمریکایی در گزارشی درباره همکاری بانکی ایران و روسیه، این پیوند بانکی را مقاومت در برابر تحریم‌های غرب توصیف کرد.
تصویر پیوند بانکی ایران و روسیه برای مقاومت در برابر تحریم‌های غرب

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت، به گفته یک مقام ارشد ایرانی، ایران و روسیه در جهت یکپارچه‌سازی سیستم‌های بانکی خود قدم برداشته اند. این اقدام همکاری‌های تهران و مسکو را گسترش می‌دهد و به دو کشور اجازه می دهد تاثیر تحریم ها را خنثی کنند.

در این گزارش آمده است، تحریم های اقتصادی سخت اعمال شده توسط کشورهای غربی ارتباط بانک های هر دو کشور را با شبکه مالی سوئیفت قطع کرده است.

یک مقام ارشد ایرانی افزود:نمایندگان بانک مرکزی روسیه قرار است تا چند روز دیگر برای نهایی کردن جزئیات وارد ایران شوند.

نیویورک تایمز ادامه داد: شبکه سوئیفت در سال ۲۰۱۸ پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه تهران، روابط خود را با بانک های ایرانی قطع کرد.پس از تهاجم گسترده مسکو به اوکراین در سال گذشته، دسترسی برخی از بانک های روسی به شبکه سوئیفت قطع شد.

مایکل پارکر، دادستان فدرال سابق آمریکا که اکنون ریاست سازمان مبارزه با پولشویی "فراری اند اسوسیتس" را بر عهده دارد، گفت: "ما شاهد تلاش دو کشور هستیم که در تلاشند در مقابل یک تهدید مشترک با یکدیگر همکاری کنند. زمانی که بازیگران دولتی را از هسته اصلی دور می‌کنید و به حاشیه هدایت می کنید، منطقی است که آنها یکدیگر را پیدا کنند."

این رسانه آمریکایی اضافه کرد، حرکت به سوی یکپارچه‌سازی سیستم‌های بانکی نشان‌دهنده تحکیم روابط ایران و روسیه است.مقامات غربی این روابط را اتحادی جهت بدست آوردن تسهیلات توصیف کرده‌اند.

به گفته پارکر، ایران و روسیه با اتصال سیستم های بانکی می توانند تجربیات خود را در زمینه تحریم ها به اشتراک بگذارند. این تحریم ها "بر اساس دو تهدید متفاوت طراحی شده اند" و به طور یکسان برای هر دو کشور یا سیستم های مالی اعمال نمی شوند.

پارکر ادامه داد ایران سال‌ها برای تقویت مهارت های خود جهت کاهش تاثیر تحریم های بسیار جامع تر وقت صرف کرده است. روسیه به نوبه خود دارای سیستم بانکی بسیار قوی تر و مدرن تری است که هنوز به طور کامل از اقتصاد جهانی محروم نشده است.

الکساندر براژنیکوف، مدیر اجرایی انجمن صنعت کریپتو و گروه چین روسیه، در اوایل ماه جاری به یک روزنامه روسی گفت که با ایران برای راه‌اندازی یک ارز دیجیتال مشترک همکاری می‌کند. این همکاری ظرفیت کاهش بیشتر اثرات تحریم‌های غرب را دارد و به دو کشور اجازه می دهد خارج از سیستم بانکی جهانی, با کشورهای علاقه مند، تجارت کنند.

به گزارش ایرنا، ایران و روسیه با امضای تفاهم نامه‌ای در موضوع پیام‌رسان‌های ملی، زمینه همکاری و مراودات بانک‌ها و تجار و بازرگانان به دور از تحریم‌ها با یکدیگر را فراهم کردند.

محسن کریمی معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: در یک سال گذشته سند اقدام مشترک بین بانک‌های ایران و روسیه امضا شد و امروز نخستین اقدام از این سند عملیاتی شد و سامانه‌های پیام رسان ملی دو کشور به هم متصل و این امکان فراهم می‌شود که همه بانک‌های عضو پیام رسان‌های ملی کشور با بانک‌های روسیه تبادل پیام‌های استاندارد بانکی داشته باشند.

وی ادامه ‌داد: همه بانک‌های ایرانی در خارج کشور و بانک‌های خارجی متصل به پیام‌رسان ملی روسیه که شامل ۱۰۰ بانک در ۱۳ کشور دیگر است، با بانک‌های ایرانی تبادل پیام خواهند داشت.

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی اظهار داشت: در این تفاهم نامه، شبکه سیستم پیام‌رسان را به هم متصل کردیم و همه بانک‌های دو طرف می‌توانند به هم متصل شوند و برای شروع، امروز یک بانک از کشور روسیه و یک بانک از ایران نخستین تبادل پیام را خواهند داشت و زمینه‌سازی برای ارتباط پیام‌ها بین همه بانک‌ها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدام از سوی دشمنان تحریم ناپذیر است، زیرا زیرساخت‌ها وابسته به نظام سلطه نیست و نخستین اقدام تحریم ناپذیر بانک مرکزی ایران در تعامل با کشور روسیه است.

"ولادیسلاو گریدچین" طرف روسی نیز در این مراسم با تاکید بر این که بزرگترین مزیت این است که تحریم‌های غربی بر آن تأثیری ندارد، افزود: سازمان های مالی بعد از امضای تفاهم نامه با هم ارتباط خواهند داشت و این سند مربوط به پیام رسان مالی است و به تجار دو کشور کمک می‌کند

460585