امام جمعه بوشهر:

تأمین فرهنگ یک جامعه بر اساس آموزه‌های اسلامی و ایرانی و بومی

امام جمعه بوشهر بیان کرد: شهرستان گناوه و بندر گناوه و ریگ به عنوان دارالمومنین و دارالمقاومه در تاریخ مطرح بوده‌اند و کشورهای اروپایی هیچ وقت نتوانستند تأثیری بر فرهنگ مردم منطقه به دلیل دیانت و مقاومت و سلحشوری مردم این شهرستان بگذارند.
تصویر تأمین فرهنگ یک جامعه بر اساس آموزه‌های اسلامی و ایرانی و بومی

به گزارش سایت خبری پرسون، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر سه شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان گناوه اظهار داشت: شهرستان گناوه در جغرافیای ایران وجهان اسلام و تاریخ کهن آن جایگاه بسیار ویژه ای دارد به طوری که در نقشه‌های زمین شناسی و جغرافیای سیاسی جهان از پیدایش دانش تولید نقشه در خلیج فارس یکی از نقاط ویژه و راهبردی و «جنابه» یا «گناوه» منشأ تحولات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: همه مستشرقین در سفرها و پژوهش های خود گناوه را از بنادر راهبردی و استراتژیک معرفی می‌کردند که نشان می‌دهد این شهرستان دارای جایگاه مهم تاریخی است.

وی ادامه داد: به همین خاطر توجه به شهرستان گناوه و دیلم و این کرانه بسیار باارزش یک توجه راهبردی و استراتژیک است که در همه عرصه‌ها و در همه ابعاد این خطه دلاور خیز و شهیدپرور که یک ستاره پرفروغ و بی فروغ است، باید توجه ویژه و بنیادین به این منطقه شود.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: شهرستان گناوه و بندر گناوه و ریگ به عنوان دارالمومنین و دارالمقاومه در تاریخ مطرح بوده‌اند و کشورهای اروپایی هیچ وقت نتوانستند تأثیری بر فرهنگ مردم منطقه به دلیل دیانت و مقاومت و سلحشوری مردم این شهرستان بگذارند.

وی با بیان اینکه تاریخ شهرستان گناوه مایه افتخار ایران و استان بوشهر است بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم پیرامون ابعاد تمدنی این شهرستان در همه اشکال بررسی‌ها و پژوهش‌های دانش بنیان انجام شود تا به ایران و جامعه معرفی شود.

منطقه شمال استان رشد متوازن و متناسب با ظرفیت‌ها نیافته است

وی بیان کرد: منطقه شمال استان با این همه تاریخ باشکوه و عظمت و ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، رشد متوازن و متناسب با ظرفیت‌ها همراه با سایر نقاط استان نیافته است و باید برای توسعه این منطقه متناسب با ظرفیت‌های غنی آن تلاش زیادی و تدبیر انجام شود.

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: باید برای توسعه متوازن با شناخت ظرفیت آمایشی این منطقه، متناسب با ظرفیت‌ها شرکت‌های دانش بنیان و مراکز صنعتی و پیشرفته و تمرکز بر اقتصاد دریا پایه، این منطقه به عنوان یک منطقه بهشت اقتصاد ی و فرهنگی ایران مطرح کنیم و به فضای ملی و جهان اسلام به عنوان الگو معرفی شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر با اشاره به نکاتی پیرامون شورای فرهنگ عمومی گفت: بالاترین شورای استانی و شهرستانی، شورای فرهنگ عمومی است و امام جمعه و فرماندار و تمام شخصیت‌های مؤثر عضو این شورا هستند که این شورا یکی از ابتکارات مقام معظم رهبری است و می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت در این منطقه ایفا کند.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ یک جامعه بر اساس آموزه‌های اسلامی و ایرانی و بومی منطقه طراحی شود، عرصه‌های فرهنگی اجتماعی و سیاسی و علم و فناوری و حتی حوزه‌های امنیت، در آن منطقه تأمین خواهد شد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر گفت: از ویژگی‌های شهرستان گناوه در سطح ملی وجود خیرین، شخصیت‌ها، سابقه فرهنگی در عرصه‌های ادبیات و هنر و عرصه‌های دینی و آئینی است.

وی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان گناوه باید توجه ویژه ای به فرهنگ عمومی داشته باشد گفت: سند تعالی فرهنگی شهرستان گناوه در حوزه شناخت تهدیدها و ضعف‌ها و عوامل آنها و همچنین فرصت و نقاط قوت فرهنگی تدوین شود.

وی پیرامون وضعیت فرهنگی شهرستان گناوه گفت: شهرستان گناوه هم دارای جمعیت ثابت و هم در سال میزبان جمعیت زیادی مسافر است که هم مدیریت فرهنگی جمعیت ثابت و هم سیار دارد لذا باید کار فرهنگی نه تنها برای جمعیت شهرستان بلکه برای کل این جمعیت باشد.

وی گفت: جلسه شورای فرهنگ عمومی در رابطه با تعطیلات و ایام نوروزی از جلسات مهم برای شورای فرهنگ عمومی شهرستان گناوه است و لذا برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی برنامه ریزی شود.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: از مبلمان شهری، توسعه زیرساخت‌های خدماتی، شهرستان گناوه با حالت ایده ال فاصله دارد که امیدواریم در دولتی که برای خدمت رسانی به مردم آمده است دارای زیرساخت‌هایی در حوزه شهری باشد که برای کشورهای دیگر الگو باشد.

صفایی بوشهری پیرامون بهداشت و درمان گفت: مردم شهرستان گناوه پیرامون مشکلات بهداشت و درمان گلایه مندی تاریخی دارند و منطقه شمال استان بوشهر باید دارای بیمارستان‌های جامع و استاندارد باشد حتی بتوان گردشگری درمان ایجاد کرد.

وی توسعه مراکز آموزش عالی گفت: تمامی رشته‌های دانشگاهی به ویژه رشته‌هایی که متناسب با کرانه و دریا، است باید در اینجا موجود باشد.

صفایی بوشهری بر توسعه ورزش، رفع مشکلات ازدواج آسان جوانان، رفع مشکل آب، توجه به مساجد و مسجد محوری، توسعه زیرساخت‌های دریایی و اسکله‌ها، استفاده از نعمت دریا و اقتصاد دریا پایه را برای گناوه و دیلم و بخش ریگ مهم دانست و افزود: باید در این زمینه‌ها تلاش جدی انجام شود و از جغرافیای زیبای شهرستان گناوه استفاده شود.

منبع: مهر

460489

مطالب مرتبط