ناتو خواهان روابط امنیتی قوی‌تر با کره جنوبی است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی با خبرگزاری یونهاپ همچنین کره شمالی را تهدیدی علیه امنیت جهانی دانست و دیدگاه همکاری بین کره جنوبی و ناتو را در حوزه‌های امنیت سایبری، فناوری و کنترل سلاح مطرح کرد.

تصویر ناتو خواهان روابط امنیتی قوی‌تر با کره جنوبی است

به گزارش سایت خبری پرسون، استولتنبرگ قرار است امروز (یکشنبه) برای سفری دو روزه به سئول برود و در این سفر با یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی و دیگر مقام‌های دولتی این کشور دیدار کند.

دبیرکل ناتو ادامه داد: مهمترین پیام این است که من به شدت معتقدم که باید مشارکت بین کره جنوبی و ناتو را تقویت کنیم، چون امنیت روز به روز بیشتر به هم پیوسته می‌شود. آنچه در آسیا و منطقه هند پاسیفیک اتفاق می‌افتد به ناتو و اروپا مربوط می‌شود و بالعکس.

استولتنبرگ در ادامه با تاکید بر پیگیری همکاری نزدیکتر ناتو با شرکای هند و اقیانوس آرام، به تهدیدهای چین اشاره کرد؛ کشوری که ناتو برای نخستین بار از آن به عنوان یک چالش امنیتی در سند استراتژیک کلیدی خود در سال گذشته میلادی نام برد.

این مقام ارشد در ائتلاف نظامی ناتو گفت: چین به شدت در ظرفیت‌های مدرن نظامی خود شامل موشک‌های دوربرد که می‌تواند تمامی قلمروی ناتو را هدف قرار دهد، سرمایه گذاری می‌کند و به طرز چشمگیر و گسترده‌ای قابلیت‌های اتمی‌اش را افزایش می‌دهد. ما می‌بینیم که چطور پکن کشورها را تهدید و مرعوب می‌کند به عنوان مثال، در دریای چین جنوبی و این مساله به تجارت جهانی و آزادی حمل و نقل مربوط می‌شود.

استولتنبرگ با بیان اینکه ناتو همچنان ائتلاف منطقه‌ای آمریکای شمالی و اروپا باقی می‌ماند، تاکید کرد که منطقه مذکور تحت تاثیر تهدیدهای جهانی و چالش‌های فرامنطقه‌ای قرار دارد.

وی افزود: ما باید به این تهدیدها و چالش‌های جهانی از جمله چالش‌های ایجاد شده از سوی چین واکنش نشان دهیم و یک راه به سوی حل این مشکلات و چالش‌ها، همکاری نزدیک بین شرکای منطقه است.

دبیرکل ناتو با توجه به این نگرانی که پس از حمله روسیه به اوکراین، "چینِ جسور شده می‌تواند به دنبال تحت کنترل درآوردن تایوان باشد"، خاطرنشان کرد که "رهبران مستبد جهان به دقت تماشا می‌کنند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تا چه اندازه در جنگ موفق می‌شود. اگر پوتین در جنگ اوکراین پیروز شود، پیامی خواهد بود مبنی بر اینکه وقتی که پوتین یا دیگر رهبران مستبد از نیروی خشن نظامی و نقض‌های حقوق بشری استفاده می‌کنند، می‌توانند هر آنچه را که می‌خواهند، به دست بیاورند."

وی ادامه داد: این برای همگی ما از جمله کره جنوبی خطرناک است، چون این پیام به منزله این است که استفاده از زور چیزی است که رهبران مستبد برای دستیابی به اهداف خود به عنوان مثال در تایوان استفاده می‌کنند.

دبیرکل ناتو کره شمالی را تهدیدی علیه امنیت جهانی توصیف کرد و گفت: شاهدیم که چطور یک گروه داوطلب که نقش مهمی در جنگ روسیه در اوکراین ایفا می‌کنند موشک و مهمات از کره شمالی دریافت می‌کنند. کره شمالی تهدیدی علیه تمامی منطقه و علیه امنیت جهانی است.

گروهی که استولتنبرگ به آن اشاره کرد واگنر روسی است که به گفته واشنگتن، کره شمالی محموله تسلیحاتی را برای استفاده در جنگ اوکراین به یک شرکت نظامی خصوصی تحویل داده است؛ اتهامی که پیونگ یانگ آن را رد کرده است.

دبیرکل ناتو با اشاره به این موضوع حساس که آیا کره جنوبی برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی به سیاست اشتراک هسته‌ای با ایالات متحده، مشابه گروه برنامه ریزی هسته‌ای ناتو، نیاز دارد یا خیر، گفت: بازدارندگی گسترده واشنگتن برای سال‌ها کارساز بوده و تاکید کرد، هدف مهم متحدان ناتو عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.

وی ادامه داد: به نظرم، کره شمالی و آمریکا باید تصمیم بگیرند. هدف ناتو جهانی عاری از تسلیحات اتمی است. مادام که چنین تسلیحاتی وجود دارند، ناتو ائئلاف اتمی باقی می‌ماند چون یک جهان شامل چین، روسیه و کره شمالی که تسلیحات اتمی دارند اما متحدان ناتو آن را ندارند، یک جهان خطرناکتر است.

460009