از جادوگری تا لجن‌بازی؛ مهم‌ترین درگیری‌های نکونام

«جواد نکونام» در دوران مربیگری بر خلاف روزهای بازی، نامش به جنجال‌های بزرگی در لیگ گره خورده است.
تصویر از جادوگری تا لجن‌بازی؛ مهم‌ترین درگیری‌های نکونام

به گزارش سایت خبری پرسون، باشگاه پرسپولیس و فولاد پس از بازی دو تیم، از مربیان حریف شکایت کرده‌اند. یحیی گل‌محمدی پس از باخت به فولاد، مسابقه را لجن‌بازی دانست و نکونام هم در پستی اینستاگرامی، منتقدانش را به کفتار تشبیه کرد. همین هم باعث شده کار دو طرف، به کمیته انضباطی بکشد. این اولین باری نیست که نکونام، با مربیان حریف زاویه پیدا می‌کند. سبک بازی او و رفتارهای منحصر به فردش، باعث حاشیه‌های مختلفی در دوران مربیگری او بوده‌اند.

توهین معروف

استقلال لیگ بیستم را با آرزوهای بزرگی آغاز کرد اما در هفته دوم، مقابل فولاد در اهواز شکست خورد. فولادی‌ها که گل اول را خورده بودند، به بازی برگشتند و با پنالتی دقیقه نود لوسیانو پریرا به پیروزی رسیدند. سبک بازی فولاد در آن مسابقه و جنگ روانی دو تیم، در کنار پنالتی جنجالی باعث شدند محمود فکری در پایان مسابقه از کوره در برود. او خطاب به یکی از بازیکنان فولاد، با الفاظی توهین آمیز درباره سبک بازی این تیم صحبت کرد و حرف‌های فکری توسط یکی از دوربین‌های کنار زمین شکار شد. نکونام هم در واکنش به ویدئوی فکری، حرف‎‌های او را به خودش برگرداند: «اگر منظور از آن حرف‌ها من بوده‌ام همه آن حرف‌ها تمام و کمال تقدیم خودش چون برای من در زندگی هیچ‌چیز مهمتر از خانواده‌ام نیست.» دعوای نکونام و فکری، با محرومیت سرمربی استقلال تمام شد و عمر مربیگری فکری در استقلال، به بازی برگشت دو تیم نرسید.

کدام «کی‌روش»؟

جنگ‌های جواد نکونام و امیرقلعه‌نویی، به قبل از شروع مربیگری نکونام برمی‌گردد. آخرین مورد آن اما زمان مربیگری قلعه‌نویی در سپاهان رقم خورد. قلعه‌نویی درباره سبک بازی نکونام، تیم او را دفاعی و شبیه سیستم کارلوس کی‌روش دانست: «تیم فولاد یک فوتبال بسته با ضد حمله ارائه می‌دهد که یک کپی از سیستم کی‌روش است.» نکونام هم در واکنش به صحبت‌های قلعه‌نویی، سبک بازی او را به 50 سال قبل تشبیه کرد: «دو جنبه وجود دارد. فکر کنم منظور کی‌روش استنلی بوده است. فدراسیون باید بگوید که نمی‌تواند به او پاسپورت بدهد که به تیم ملی بیاید. همچنین بدانند که دیگر بکش بکش وجود ندارد. اگر من با کارلوس کی‌روش مقایسه شده باشم باعث افتخارم است.»

نگرانی از اوت دستی

دو سال قبل، بازی فولاد و پیکان بخاطر حضور نادر محمدی در تیم تارتار جنجالی شد. بازیکنی که هنوز هم با پرتاب‌های اوت بلند، خطرهای زیادی روی دروازه حریف ایجاد می‌کند. فولادی‌ها برای فرار از این موضوع، زمین چمن ورزشگاه‌شان را قبل از بازی با پیکان بزرگ کردند و اطراف زمین چمن هم، گل‌آلود بود تا محمدی نتواند اوت‌های همیشگی را روی دروازه حریف بفرستد. همین موضوع، با اعتراض شدید پیکانی‌ها همراه شد و داور، دستور داد تا زمان برگشتن زمین چمن به اندازه‌های قبل، شروع بازی به تعویق بیفتد.

تهدید «پورموسوی»

دربی خوزستان بین فولاد و صنعت نفت، سال 1400 به یک بازی جنجالی تبدیل شد. سیروس پورموسوی، سرمربی صنعت نفت ادعا کرد نکونام در کنار زمین، به او اتهام جادوگری زده است. پورموسوی در کنفرانس مطبوعاتی پس از مسابقه، حملات تندی به نکونام کرد و گفت دیگر اجازه نمی‌دهد او در خوزستان مربیگری کند: «به من تهمت جادوگری زدند! امیدوارم در کمیته اخلاق حرف‌شان را ثابت کنند. من هم ثابت می‌کنم که چه کسی جادوگر است. ۲ سال گذشته روی خط دروازه چه کسی آب ریختند و دوربین صحنه را ضبط کرد؟ بازی با استقلال به چه کسی گفتند اجی مجی که صداها ضبط شد؟ روباه در کدام بازی به ورزشگاه رفت؟ "عین" چه کاره است در باشگاه که هر هفته و هر بازی با بلیط از بندرعباس به اهواز می‌آید؟ اجازه نمی دهم نکونام دیگر در خوزستان مربیگری کند چرا که به من که فرزند خوزستان هستم در حضور همه توهین کرد.» نکونام اما در جواب پورموسوی، همه چیز را تکذیب کرد و حتی گفت چنین چیزی نشنیده است.

ویلای امیردشت

فرهاد مجیدی و جواد نکونام، روابط پرفراز و نشیبی با هم داشته‌اند. روابطی که در سال‌های اخیر، هیچوقت به سمت بهبود نرفته است. یکی از بزرگترین درگیری‌های آن‌ها، پس از شکست استقلال و مجیدی مقابل فولاد و و اخراج سرمربی استقلال از کنار زمین بود. فرهاد مجیدی در پستی اینستاگرامی پس از مسابقه اتفاقات بازی را به موضوعاتی خارج از زمین نسبت داد: «ویلای امیردشت...! کار در شهرداری به کمک آقای فامیل...! عضو رایگان مدرسه فوتبال...! معرف ویزای اسپانیا...! شام و ناهار در رستوران تهرانسر...!» نکونام هم بعدا با روش خودش، از خجالت مجیدی درآمد: «کار مربیگری نیاز به تلاش دارد و این نیست که دنبال فالوئر و فضای مجازی باشم. من فیک نیستم و دوست دارم به موفقیت برسم. مربیگری نیاز به زمان و وقت گذاشتن دارد. زمانی که استراماچونی به استقلال آمد کسی فکر نمی‌کرد او محبوب قلب‌ها شود، او زحمت کشید و در فضای مجازی نبود و به دنبال محبوبیت غیر واقعی نبود! او بداخلاق بود، اما تلاش کرد و زحمت کشید.»

پیشنهاد بی‌موقع

آخرین نمونه از درگیری‌های نکونام و مربیان حریف هم، پیش از بازی پرسپولیس و فولاد اتفاق افتاد. مهدی رحمتی با گلایه غیرمستقیم از نکونام و فولاد، بابت مذاکره مستقیم آن‌ها با بازیکنان تیمش پیش از تقابل دو تیم انتقاد کرد: «هر بازیکنی بخواهد از تیمش جدا شود از طریق باشگاه با او ارتباط می‌گیرم و خودمان مستقیم به بازیکن زنگ نمی‌زنیم. ما بازی قبلی را داشتیم و علنا به سه بازیکن ما از تیم حریف پیشنهاد داده بودند. فکر نمی‌کنم این حرفه‌ای باشد و خیلی قشنگ است که از طریق باشگاه اقدام کنیم. بازی قبلی ما روی اشتباه فاحش داوری گل آفساید خوردیم. خودم این بحث اخلاقی را رعایت می‌کنم و دوست دارم بقیه همکاران هم رعایت کنند و هر کاری که می‌خواهد اتفاق بیفتد در چارچوب باشگاه‌ها باشد.»

منبع: فوتبال 360

459973