ادعای اتحادیه اروپا برای استفاده از دارایی‌های بلوکه شده روسیه

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا به کشورهای عضو این بلوک اعلام کرده است که اختیار قانونی برای استفاده موقت از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را برای پرداخت هزینه بازسازی اوکراین دارد.
تصویر ادعای اتحادیه اروپا برای استفاده از دارایی‌های بلوکه شده روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از راشاتودی، شبکه خبری بلومبرگ روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا به کشورهای عضو این بلوک اعلام کرده است که اختیار قانونی برای استفاده موقت از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را برای پرداخت هزینه بازسازی اوکراین دارد.

طبق گزارش ها، این سازوکار قانونی می تواند حدود 33.8 میلیارد یورو (36.8 میلیارد دلار) از وجوه مسدود شده توسط اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از تحریم های مرتبط با اوکراین علیه مسکو را شامل شود.

به گفته سرویس حقوقی شورای اتحادیه اروپا، اگر دارایی ها مصادره نشود و شرایط خاصی برآورده شود، این طرح از نظر قانونی امکان پذیر است.

به گفته منابع آگاه، این شرایط شامل تاریخ فسخ، تمرکز بر دارایی های نقدی و این موضوع می‌شود که اصل و بهره در مقطعی به روسیه بازگردانده می‌شود.

طبق گزارش ها، کشورهای گروه هفت (G7) و اتحادیه اروپا نتوانستند مبنای قانونی روشنی برای مصادره دارایی های روسیه پیدا کنند.

در عوض، اتحادیه اروپا در حال بررسی این ایده است که دارایی های بلوکه شده را در سطح بین المللی یا این منطقه جمع‌آوری کند تا برای تامین مالی بازسازی اوکراین استفاده شود.

بر اساس تعدادی از برآوردها، دارایی های مسدود شده بانک مرکزی روسیه به حدود 300 میلیارد دلار در سراسر جهان می رسد.

مقامات اتحادیه اروپا قبلاً گفته بودند که تقریباً 34 میلیارد یورو (37 میلیارد دلار) از این وجوه در سپرده های مستقر در این اتحادیه قرار دارد. با این حال، این رقم هنوز در دست ارزیابی است.

در ماه نوامبر، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پیشنهاد کرد که مقامات این اتحادیه باید ساختار ویژه‌ای برای مدیریت وجوه مسدود شده روسیه و سرمایه گذاری آن ها با هدف استفاده از درآمدهای حاصل از آن برای اوکراین ایجاد کنند.

دولت روسیه بارها مسدود کردن دارایی های این کشور را "سرقت" نامیده و هشدار داده است که این اقدام با قوانین بین المللی مغایرت دارد.

459858