هشدار سازمان ملل درباره تورم شدید ترکیه

سازمان ملل متحد پیش بینی کرد که نرخ تورم در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به طور متوسط به ۴۲.۴ درصد خواهد رسید که بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های رسمی خود این کشور است.
تصویر هشدار سازمان ملل درباره تورم شدید ترکیه

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از راشاتودی، سازمان ملل متحد در گزارش خود با عنوان "وضعیت اقتصادی و چشم انداز جهانی" که روز چهارشنبه منتشر شد، پیش بینی کرد که نرخ تورم در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به طور متوسط به 42.4 درصد خواهد رسید که بسیار بیشتر از پیش بینی های رسمی خود این کشور است.

نتایج گزارش شده در مطالعه سازمان ملل، برنامه این کشور برای مقابله با تورم از طریق کاهش نرخ بهره را مورد تردید قرار داد.

ترکیه به منظور حمایت از رشد اقتصادی، تقویت صادرات و سرمایه گذاری و همچنین مبارزه با بیکاری در این کشور کاهش نرخ بهره را در سال 2021 آغاز کرد.

با این حال، این سیاست منجر به بحران شد و پول ملی ترکیه در سال گذشته میلادی نزدیک به 30 درصد از ارزش خود را از دست داد. در اکتبر 2022، رشد قیمت در ترکیه به بالاترین رقم در 24 سال گذشته یعنی 85.5 درصد رسید و سپس تا حدودی کاهش یافت و در دسامبر به 64.3 درصد رسید.

اقتصاددانان پیش بینی می کنند میزان کاهش تورم کمتر از پیش‌بینی رسمی آنکارا باشد. دولت ترکیه پیش بینی کرده است که نرخ تورم در سال جاری میلادی به 24.9 درصد خواهد رسید و در سال 2024 به 13.8 درصد کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، بیشترین افزایش قیمت در سال 2022 در بخش‌های مسکن (79.83 درصد)، مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی (77.87 درصد) و حمل و نقل (54.45 درصد) بوده است.

گزارش سازمان ملل همچنین پیش بینی می کند که تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال جاری میلادی 3.7 درصد و در سال 2024 رشد 3.5 درصدی داشته باشد.

459772