پروژه کشورهای آمریکای جنوبی برای دلار زدایی

فایننشال تایمز به نقل از مقامات برزیل و آرژانتین اعلام کرد که این دوکشور به منظور کاهش اتکا به دلار آمریکا قصد دارند یک واحد پول مشترک ایجاد کنند.
تصویر پروژه کشورهای آمریکای جنوبی برای دلار زدایی

به گزارش سایت خبری پرسون، فایننشال تایمز روز یکشنبه به نقل از مقامات برزیل و آرژانتین اعلام کرد که این دوکشور قصد دارند یک واحد پول مشترک ایجاد کنند.

بر اساس این گزارش، این طرح در نشست این هفته در بوینس آیرس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و رسماً اعلام خواهد شد.

سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد آرژانتین به این نشریه گفت: تصمیمی برای شروع مطالعه پارامترهای مورد نیاز برای یک ارز مشترک، که شامل همه چیز از مسائل مالی گرفته تا اندازه اقتصاد و نقش بانک‌های مرکزی است، گرفته خواهد شد.

به گفته ماسا، سایر کشورهای آمریکای لاتین برای پیوستن به این پروژه ارز مشترک دعوت خواهند شد. برزیل پیشنهاد می‌کند که ارز جدید را «سور» بنامند که به معنای «جنوب» است.

ماسا خاطرنشان کرد که ایجاد "سور" احتمالا سال ها طول می کشد و به این واقعیت اشاره کرد که اروپا 35 سال طول کشید تا یورو را ایجاد کند.

وی گفت: این (پروژه) سازوکارهای یکپارچه سازی تجاری را مطالعه خواهد کرد. من نمی‌خواهم هیچ انتظار نادرستی ایجاد کنم... این اولین قدم در یک مسیر طولانی است که آمریکای لاتین باید طی کند.

دیگر مقاماتی که با این رسانه صحبت کردند گفتند که انتظار می رود این ارز جدید، تجارت منطقه‌ای را تقویت و به کاهش اتکای کشورها به دلار آمریکا کمک کند.

به گفته منابع آگاه، برزیل و آرژانتین چندین سال است که درباره ایده یک ارز مشترک بحث و تبادل نظر می‌کنند، اما بانک مرکزی برزیل قبلا تلاش ها برای اجرای چنین ابتکاری را متوقف کرده بود.

این دو کشور دارای بزرگترین اقتصادهای آمریکای جنوبی هستند. برزیل یکی از اعضای گروه بریکس است و در سال های اخیر از ثبات اقتصادی نسبی برخوردار بوده است، اگرچه تحلیلگران به تعدادی مشکلات این کشور اشاره می کنند که می تواند رشد امسال را کاهش دهد.

آرژانتین نیز چندین دهه است که گرفتار بی ثباتی اقتصادی بوده است. این کشور چندین بار، که آخرین بار آن در سال 2020 بوده است، بدهی خود را نکول کرده و مجبور شده است برای محافظت از پول خود به کنترل سرمایه متوسل شود. تورم در این کشور در حال حاضر رو به افزایش است و تقریباً 40 میلیارد دلار بدهی به صندوق بین المللی پول دارد.

458931