برگزاری نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی به میزبانی لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی لرستان چهارم تا ششم بهمن ماه جاری با حضور تولیدکنندگان داخلی و تجار و بازرگانان کشور عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های خرم‌آباد برگزار می‌شود و به طور ویژه ۳۷ نفر از بازرگانان استان های اربیل، سلیمانیه، حلبچه و نجف عراق در این آن حضور دارند.
تصویر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی به میزبانی لرستان

به گزارش سایت خبری پرسون،سیروس ابراهیمی روز دوشنبه در نشست خبری تشریح برگزاری نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی لرستان اظهار کرد: این رویداد بین‌المللی برای نخستین بار در استان برگزار می‌شود و زمینه برگزاری این نمایشگاه از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده است.

وی افزود: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی لرستان چهارم تا ششم بهمن ماه جاری با حضور تولیدکنندگان داخلی و تجار و بازرگانان کشور عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های خرم‌آباد برگزار می‌شود و به طور ویژه ۳۷ نفر از بازرگانان استان های اربیل، سلیمانیه، حلبچه و نجف عراق در این آن حضور دارند.

ابراهیمی گفت: ۶۵ غرفه با ۱۱۰ واحد اقتصادی و تولیدی فعال در زمینه‌های صنعتی، دارویی، گردشگری، تولیدات زراعی، باغی و دامی برای حضور در این نمایشگاه دایر می شود و در حاشیه نیز، تفاهم‌نامه های تجاری بین اتاق بازرگانی لرستان و سایر استان‌ها و همچنین تجار و بازرگانان کشور عراق به امضا خواهد رسید.

وی ادامه داد: امیدواریم وضعیت این استان از معیشت محور به سمت صادرات محور سوق داده شود و البته باید برای رونق اقتصادی هر ۶ ماه یکبار نمایشگاه بین‌المللی با کشورهای همسایه در لرستان برگزار شود.

وی افزود: مجوز صادرات هوایی برای لرستان اخذ شده و با برخی از صادرکنندگان معروف کشور مذاکراتی صورت گرفته است که از تجربیات این قشر استفاده خواهد شد هرچند به تشریفات بسیار سختی برای ارتباط با کشور عراق نیاز نخواهیم داشت چراکه زمینه صادرات کالا و محصولات فراهم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره ضرورت شناخت تولیدکنندگان از بازارهای جهانی گفت: همچنین کشاورزان باید به مسایل روز صادرات آشنا شوند چراکه صادرات یکی از دغدغه‌های اصلی استان است و در صورت تحقق این امر در حجم بالا، شاهد توسعه و رونق اقتصادی خواهیم بود.

۳۹۹ میلیون دلار ارزآوری صادرات لرستان

ابراهیمی همچنین بیان کرد: سال گذشته ۶۰ قلم محصولات استان با وزن ۷۵۰ هزار تن و ارزش ۳۹۹ میلیون دلار به بیش از ۳۰ کشور صادر شد و امسال نیز ۵۵۰ هزار تن صادرات صورت گرفته که از نظر ریالی ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

وی با اشاره به تولید سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در لرستان گفت: محصولات این استان از گمرک سایر استان ها صادر می‌شود بنابراین ایجاد ساختمان گمرک در لرستان ضروری است.

وی همچنین تصریح کرد: آغاز عملیات اجرایی و راه‌اندازی۱۰ طرح مهم و پیشران از ابتدای دولت سیزدهم در لرستان پیگیری شد همچنین ۱۰ طرح نیمه تمام مهم دیگر هم در حال پیگیری است و اخبار خوبی از احیای واحدهای راکد اعلام می‌شود.

ابراهیمی در خصوص رتبه نخست لرستان در جدول تورم کشور ادامه داد: تورم زاییده عدم سرمایه‌گذاری است و در نتیجه بالارفتن نرخ ها صورت می‌گیرد هرچند معتقد هستیم وضعیت تورم استان نباید در این جایگاه باشد که به بررسی بیشتر نیازمند است.

وی با بیان اینکه لرستان در بحث ایجاد اشتغال در رده میانی جدول استان های کشور قرار دارد اظهار کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار طی یک سال گذشته تاکنون در استان سرمایه گذاری شده است و ۲۸ هزار نفر در سامانه رصد( ایجاد اشتغال) ثبت‌نام کرده اند.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد تسهیلات ازدواج توسط بانک های عامل پرداخت شده است اما بانک ها با منابع محدود و افزایش حجم تکالیف پرداخت با مشکلاتی مواجه هستند در حالیکه برخی از بانک های خصوصی سرمایه را در خارج استان هزینه می‌کنند که نقش نظارتی باید بیش از گذشته فعال شود.

منبع:ایرنا

458838