از این ساختمان‌ها بوی مرگ به مشام می رسد!

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از اعلام نام ۱۲۹ساختمان ناایمن پایتخت خبر داد.

تصویر از این ساختمان‌ها بوی مرگ به مشام می رسد!

به گزارش سایت خبری پرسون، درست در روز سالگرد تلخ حادثه ساختمان پلاسکو از سوی ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعلام شده که همین امروز بالاخره از سوی این شورا نام ۱۲۹ساختمان ناایمن شهر تهران اعلام می‌شود.

وعده‌ای که پس از یک سال قرار است محقق شود. ماجرای اعلام نام ساختمان‌های ناایمن طی یک سال گذشته فراز و‌نشیب بسیاری داشت؛ از انتشار فهرستی از نام این ساختمان‌ها در فضای مجازی گرفته تا تکذیب شهردار و اساسا مخالفت مدیریت شهری در اعلام نام آنها و البته ورود دستگاه قضا برای پیگیری این موضوع. هر چند این موضوع از حادثه تلخ سال گذشته ساختمان متروپل بر سر زبان‌ها افتاد اما وعده اعلام نام این ساختمان‌ها مربوط به شش سال پیش و همزمان با حادثه پلاسکو است. چند هفته پس از آوار پلاسکو بازدید از ساختمان‌های شهر تهران آغاز و بیش از ۳۳هزار ساختمان با ضریب ناایمنی متفاوت در شهر شناسایی شد اما ۱۲۹ساختمان در تهران بسیار پرخطر شناسایی شد که هر کدام آنها در صورت ریزش می‌تواند حوادث ناگواری را به همراه داشته باشد. در این میان گفته شد تا پایان سال، ۲۹ساختمان از حالت ناایمن‌بودن خارج می‌شود. همچنین ۹۶۰۰ساختمان دیگر نیز نیازمند مداخله و اصلاح وضعیت ایمنی هستند

البته از لحاظ درجه خطر مانند آن ۱۲۹ساختمان نیستند. یکی از موانع در رابطه با به‌سرانجام‌نرسیدن این موضوع را برخی، نبود قانون مشخص می‌دانستند. «خلأ قانونی» برای ایمن‌کردن ساختمان‌ها وجود دارد اما اخیرا با ورود دستگاه قضایی به این موضوع، امیدواری‌ها برای برخورد با این ساختمان‌ها بیشتر شده است. مدتی است جلساتی با مالکان ساختمان‌های ناایمن گذاشته می‌شود و البته شهرداری تهران هم قول داده تا جایی که امکان دارد همکاری لازم را انجام دهد. عدم‌تمکین بهره‌برداران یا مالکان برخی ساختمان‌ها به دستورالعمل آتش‌نشانی، یکی از مشکلاتی است که آتش‌نشانی تهران در بحث برخورد با ساختمان‌های ناایمن همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کند لذا ورود دادستانی به این موضوع تا حدودی مشکل را برطرف کرد.

در میانه همه این رویه طولانی اما گزاره‌های قابل تاملی هم وجود دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. به عنوان مثال می‌توان از میان گفته‌های مسئولان آتش‌نشانی متوجه شد که بخش قابل توجهی از این ساختمان‌ها مربوط به بخش‌های دولتی است، به این معنا که حتی ناایمن شناخته‌شدن آن هم شاید خطری را از روی دوش ساکنان این ساختمان برندارد. در این میان هستند افرادی که مخالف همین اعلام نام هستند. یکی از آنها قدرت‌ا... محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران است که می‌گوید: «برای اعلام لیست نه‌تنها مخالف نیستیم بلکه کاملا موافق هستیم، اما توجه داشته باشید که اعلام لیست ساختمان‌های ناایمن دردی را دوا نمی‌کند و هدف این نیست. برای ما مهم ایمن‌سازی است. اگر به مرحله آخر برسیم و اقدامی از سوی مالکان در راستای ایمن‌سازی انجام نشود، به‌طور حتم لیست اسامی ساختمان‌های ناایمن با دستور قضایی منتشر و پلمب آنها انجام می‌شود.»
نام ساختمان‌های ناایمن امروز اعلام می‌شود، این شاید بدیهی‌ترین حق شهروندانی است که در تهران زندگی می‌کنند اما شاید بخش اصلی این ماجرا پس از اعلام امروز باشد، این که حالا برای این ساختمان‌های ناایمن چه باید کرد.»

منبع:جام جم

458438