اعمال تحریم‌های جدید علیه سپاه

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت انتظار می‌رود که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه در بروکسل، با تحریم‌های بیشتر علیه اعضای سپاه پاسداران موافقت کنند.
تصویر اعمال تحریم‌های جدید علیه سپاه

به گزارش سایت خبری پرسون، «ممانعت مجارستان از پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین»، «خودداری آلمان از ارسال تانک‌های پیشرفته»،«حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکایی التنف در سوریه»، «احتمال توافق بر سر تحریم‌ بیشتر علیه ایران» و «عدم احیای برجام در آینده نزدیک» مهم‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ممانعت مجارستان از پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین

مجارستان از پرداخت یک کمک مالی ۵۰۰ میلیون یورویی به اوکراین که از سوی اتحادیه اروپا برای تقویت قدرت نظامی این کشور اختصاص یافته، جلوگیری کرده است.

یورونیوز به نقل از سه دیپلمات از کشورهای متفاوت اتحادیه اروپا گزارش داده، بوداپست تاکنون بارها پرداخت این پول را که قرار بود در چهارچوب تسهیلات صلح اروپا (EPF) به اوکراین پرداخت شود، وتو کرده است.

غرب آلمان را قانع نکرد

نشست وزیران دفاع کشورهای غربی حامی اوکراین روز جمعه در حالی به پایان رسید که شرکت‌کنندگان موفق به قانع کردن آلمان برای موافقت با تحویل تانک‌های تهاجمی لئوپارد۲ به کی‌یف نشدند.

این نشست در پایگاه نظامی رامشتاین ایالات متحده در ایالت راین‌لند فالتس آلمان برگزار شد. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع جدید آلمان می‌گوید در این نشست یک دیدگاه واحد درباره این مسئله وجود نداشت.

دولت فدرال آلمان اعلام کرده که امکان تحویل تانک‌های لئوپارد۲ به اوکراین را بررسی می‌کند. این تانک‌های ساخت آلمان از پیشرفته‌ترین تانک‌های تهاجمی جهان به شمار می‌روند که تا کنون در اختیار بسیاری از کشورهای اروپایی نیز گذاشته شده‌اند.به گفته پیستوریوس هنوز تصمیم نهایی درباره تحویل تانک لئوپارد به اوکراین گرفته نشده اما این کار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود زیرا او مایل است بتواند به سرعت اقدام کند.

حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکایی التنف در سوریه

فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سه پهپاد تهاجمی انتحاری به پادگان التنف در سوریه حمله کرده‌اند. این بیانیه می‌افزاید که دو فروند از پهپادها توسط نیروهای ائتلاف نظامی سرنگون شدند، اما سومین پهپاد به پایگاه اصابت کرده و منجر به مجروح شدن دو نیروی ارتش آزاد سوریه شده است. در این حمله به نیروهای آمریکایی آسیبی نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بوچینو، سخنگوی سنتکام، بدون اشاره به اینکه چه کسی این حملات را انجام داده است، گفت: «این نوع حملات غیرقابل قبول است و نیروهای ما و شرکای ما را در معرض خطر قرار می‌دهد و مبارزه با داعش را به خطر مواجه می‌کند».

احتمال توافق بر سر تحریم‌ بیشتر علیه ایران

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در برلین در کنفرانس خبری خود گفت انتظار می‌رود که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) در بروکسل، با تحریم‌های بیشتر علیه اعضای سپاه پاسداران موافقت کنند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را مختل کند، گفت: «تمرکز سیاست ما در حال حاضر افزایش فشار بر دولت ایران است.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده که در نشست وزیران خارجه در روز دوشنبه قرار است ۳۷ تن از اشخاص مسئول و نهادهای ایرانی دیگر با یک مصوبه به فهرست تحریم‌ها افزوده شوند.این چهارمین بسته تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به بهانه اعتراضات در ایران به احتمال بسیار به تصویب خواهد رسید.

عدم احیای برجام در آینده نزدیک

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بار دیگر گفت که واشنگتن در حال حاضر روی مذاکره با ایران متمرکز نیست. او هم‌چنین بار دیگر مدعی شد که ایران، این گفت‌وگوها را جدی نگرفته است. وی با اذعان به این‌که واشنگتن در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیست، گفت که بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست.

پیش از این نیز، «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید با تکرار برخی مواضع مداخله‌جویانه گفته بود که تمرکز واشنگتن در حال حاضر روی وضعیت ناآرامی‌ها در ایران است نه مذاکرات هسته‌ای.وی با تکرار برخی ادعاها گفت که واشنگتن دیپلماسی را بهترین رویکرد در قبال برنامه هسته‌ای ایران می‌داند ولی در حال حاضر، تمرکز واشنگتن بر وضعیت اعتراض‌ها در ایران است

458327