پاسخ آمریکا به سوالی درباره قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره ایران، از جمله درباره تصویب قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه ایران پاسخ داد.

تصویر پاسخ آمریکا به سوالی درباره قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا

به گزارش سایت خبری پرسون، وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه این وزارت‌خانه منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نگرانی آمریکا درباره تاثیر همکاری‌های رو به افزایش ایران و روسیه بر منطقه چیست، گفت: این موضوع مدت‌هاست که موضع ما بوده است، فعالیت‌های ایران که نمونه اخیر آن در عرضه پهپادها و کمک‌های امنیتی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بوده است، عمیقا ثبات‌زدا است؛ فارغ از این که برای کل جهان دردسرساز است، تاثیری آنی روی اسراییل و همسایگان آن و دیگر کشورهای منطقه دارد.

پاتل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با توجه قطعنامه ضدایرانی به تصویب رسیده در پارلمان اروپا که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا است، از نظر آمریکا این اقدام اتحادیه اروپا در صورت انجام شدن، ایده خوبی خواهد بود یا نه، گفت: ما از تصویب این قطعنامه مطلعیم. موضع آمریکا در قبال سپاه پاسداران کاملا روشن بوده است. این نهاد مشمول بیشترین تحریم‌های آمریکا است که تا کنون اعمال شده. ما همچنین فرماندهان سپاه را به صورت فردی به خاطر دست داشتن در تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم کرده‌ایم. در نهایت، این به خود اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن بستگی دارد که تحت نظام مدیریتی و قانونی خودشان تصمیم بگیرند که چه چیزی قابل اجرا و چه چیزی بیشتر به نفعشان است.


او در ادامه با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، اظهار کرد: همان طور که می‌دانید، ما از تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه مقامات سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن به خاطر نقش‌شان در عرضه پهپادها به روسیه که برای شدت بخشیدن به تجاوز علیه استقلال اوکراین و حمله به زیرساخت‌های حیاتی این کشور به کار می‌رود، استقبال کرده‌ایم، اما بیشتر از این چیزی برای گفتن ندارم.
در ادامه این نشست، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که این اقدام اتحادیه اروپا چه تاثیری ممکن است بر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای[برجام] در وین باشد که در حال حاضر به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه‌ای چندماهه روبه‌روست، بیان کرد: ما مدتی است به وضوح گفته‌ایم که برجام در دستور کار نیست؛ عمدتا به این خاطر که ایرانی‌ها هرگونه فرصت را برای قرار داشتن آن در دستور کار از بین بردند.

عصر دیروز، قطعنامه‌ای ضدایرانی در پارلمان اروپا به تصویب رسید که از اتحادیه اروپا می‌خواهد، نام سپاه پاسداران ایران را در فهرست به اصلاح تروریستی این نهاد اروپایی قرار داده و تحریم‌ها علیه آن را افزایش دهد.

سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران روز گذشته درباره این اقدام پارلمان اروپا گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.

ربیس جمهور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.
در بخش دیگری از نشست خبری وزارت امور خارجه آمریکا، پاتل در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران دارد که گفته بود ایران کریمه را قلمرو روسیه نمی‌داند و این شبه‌جزیره و دیگر مناطق الحاقی در اوکراین را متعلق به اوکراین می‌داند، گفت: این یکی دیگر از مواقعی است که عملکرد ایران بیش از اظهاراتش ملاک قرار می‌گیرد. ما هم موافقیم که کریمه و دیگر مناطق الحاقی، متعلق به اوکراین هستند. اما چیزی که با آن‌ موافق نیستیم، عرضه مرگ‌بار پهپادهای ایران به روسیه است تا روسیه بتواند وسط زمستان، در جنگ غیرقانونی و ناعادلانه‌اش که نقض آشکار استقلال و تمامیت ارضی اوکراین است، غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین را هدف قرار دهد.

پاسخ پاتل به این سوال در پی این مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در بخشی از گفت‌وگو با شبکه تی‌آرتی ترکیه، درباره جنگ اوکراین و ادعاهایی مبنی بر کمک نظامی ایران به روسیه در این جنگ اظهارکرد: در جنگ، اوکراین یک وضعیت پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. برخی از اندیشکده‌های روابط بین‌الملل در غرب متعقدند که جنگ اوکراین مبدأ جدید تاریخ روابط بین‌الملل است. موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ کاملا روشن است و در عالی‌ترین سطح این را مورد تأکید قرار دادیم.

وزیر امورخارجه ایران گفت: ما مخالف جنگ هستیم و بر راه‌حل سیاسی تمرکز داریم، ضمن اینکه اقدامات تحریک کننده ناتو و برخی کشورهای غربی را عامل اساسی و عامل مهم این جنگ می‌دانیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که تلاش‌های زیادی را در این مدت بین اوکراین و روسیه چه در سطح وزرای امورخارجه و چه رئیس جمهور داشتیم، تاکید کرد که ایران امیدوار است اوکراین هر چه زودتر به مرحله صلح برسد و جنگ در این کشور پایان یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: ما سیاست دوگانه نداریم. همان‌طور که مخالف جنگ در عراق، سوریه، یمن، افغانستان و فلسطین بودیم و هستیم، مخالف جنگ و آوارگی در اوکراین نیز هستیم.

او در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر، ما حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را در چارچوب حقوق بین‌الملل به رسمیت شناختیم و به همین دلیل علی‌رغم روابط ممتاز تهران و مسکو، ما جدا شدن کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناختیم، ما جدا شدن لوهانسک و دونتسک از اوکراین را به رسمیت نشناختیم. به دلیل اینکه بر اصول ثابت خودمان در سیاست خارجی تاکید داریم. وقتی می‌گوییم جنگ در اوکراین راه‌حل نیست، این را به عنوان سیاست اصولی باور داریم و بر آن تکیه می‌کنیم.

458200