تکذیب یک ادعا/ شرط غرب برای رفع تحریم‌های ایران

سخنگوی نخست وزیر انگلیس ادعای یک نشریه دست‌راستی این کشور مبنی بر بازنگری موضع لندن در حمایت از برجام را رد کرد و گفت که موضع دولت انگلیس در قبال توافق هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها تغییری نکرده و دست‌یابی به توافق نهایی همچنان امکان پذیر است.
تصویر تکذیب یک ادعا/ شرط غرب برای رفع تحریم‌های ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، سخنگوی «ریشی سوناک» که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، این مطلب را در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در لندن مطرح کرد.

وی با تکرار این ادعا که «توافق پایدار» برای ازسرگیری اجرای کامل برجام از اسفند سال گذشته روی میز است، ایران را مقصر تعلل در حصول توافق نهایی معرفی کرد و مدعی شد که لندن به بررسی گام‌های بعدی با شرکای خود ادامه می‌دهد. سخنگوی سوناک اما توصیف رسانه انگلیسی درباره «بازنگری» موضع لندن در قبال برجام را تکذیب و آن را اغراق‌آمیز توصیف کرد.

این درحالیست که هفته نامه ساندی تلگراف یکشنبه گذشته با انتشار گزارشی به نقل از منابع دولت لندن ادعا کرد که این کشور در پی اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس در ایران، در حال تجدیدنظر و بازنگری درباره حمایت از برجام است.

این نشریه انگلیسی به نقل از مقام یادشده مدعی شد که «چشم‌انداز» روند مذاکرات رفع تحریم‌ها به طور قابل توجهی تغییر کرده و انگلیس در حال بررسی گزینه‌های خود در این رابطه است. ساندی تلگراف بر همین اساس در گزارشی نتیجه گرفت که انگلیس درپی اعدام جاسوس انگلیس در حال بازنگری موضع خود در قبال برجام است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده و تجربه نشان داده که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیزی در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ علیه ایران ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

شرط غرب برای رفع تحریم‌ها

وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در واشنگتن، ادعا کرد که شرط رفع تحریم‌ها «تغییر اساسی» در رفتار ایران است. جیمز کلورلی به بهانه اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس گفت: ایران از ما، آمریکا و سایر دوستان می‌خواهد این تحریمها را برداریم و آنچه ما می‌گوییم این است اگر خواستار لغو تحریم ها هستند، باید رفتار خود را بطور اساسی تغییر دهند. وی سپس ادعا کرد: متاسفانه هیچ نشانه‌ای از اینکه آنها (ایران) آماده انجام چنین کاری (تغییر رفتار) هستند مشاهده نمی‌کنیم.

وزیر خارجه انگلیس همچنین مدعی شد که در واکنش به رفتارهای ایران، درباره اقدامات بیشتری که ممکن است انجام دهیم گمانه‌ زنی نمی کنیم. وی در عین حال تهدید کرد پاسخ خود را به آنچه گفتم، محدود نمی‌کنیم. هر جا بتوانیم با ایران گفتگو می‌کنیم و امیدواریم آنها در مقطع زمانی نه چندان دور به آنچه می گوییم، گوش دهند.

قوه قضاییه ایران روز شنبه اعلام کرد علیرضا اکبری، محکوم به افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس به دار مجازات آویخته شد.

اجرای این حکم خشم لندن را بر انگیخت و علاوه بر نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور، نمایندگان طرفدار رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین در انگلیس، به واسطه تابعیت مضاعف نامبرده و با گرفتن ژست بشردوستی، اجرای حکم دادگاه ایران را محکوم کرده و برلزوم تشدید فشارها علیه ایران تاکید کرده‌اند.

وزیر امور خارجه انگلیس پیش از سفر به واشنگتن اعلام کرد که در واکنش به اجرای مجازات اعدام اکبری، کاردار سفارت ایران را احضار، دادستان کل ایران تحریم کرده و سفیر انگلیس در تهران را برای رایزنی فراخوانده است.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا درباره موضع لندن نسبت به اتهامات وارده علیه اکبری و تعاملات جاسوسان انگلیسی با نامبرده برای نفوذ در ایران، تکرار کرد که انگلیس اجرای حکم اعدام وی را با انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌کند. هنگامی که خبرنگار ایرنا درباره اتهام جاسوسی اکبری برای دولت انگلیس پرسید، سخنگوی سوناک طفره رفت و اظهارات قبلی خود را تکرار کرد.

این درحالیست که واکنش مقام‌های لندن به حکم قضایی اکبری، به دلیل اینکه ایران بلحاظ نظام حقوق بین‌الملل تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد، فاقد اعتبار، مداخله‌جویانه و مردود است.

وزارت امور خارجه کشورمان شنبه گذشته در واکنش به مداخلات نامتعارف انگلیس ازجمله در قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، سایمون شرکلیف سفیر این کشور در تهران را احضار کرد.

در این نشست مراتب اعتراض کشورمان نسبت به اقدامات خرابکارانه و مغایر با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس منعکس شد.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه با اشاره به اطلاعات متقن به دست آمده در خصوص دام طراحی شده برای علیرضا اکبری از سوی طرف انگلیسی، خاطرنشان ساخت، دولت انگلیس باید پاسخگوی برقراری ارتباطات نامتعارف منجر به تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد و حمایت ناموجه و شیطنت آمیز از عامل جاسوسی با ادعای روابط مبتنی بر احترام متقابل سازگار نیست

مدیرکل غرب اروپا با تاکید بر این که اقدام قاطع برای صیانت از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران منوط به رضایت دیگر دولتها از جمله انگلیس نخواهد بود، تصریح کرد تداوم این قبیل اقدامات غیرقانونی و مجرمانه به هیچ عنوان قابل تحمل نیست، لذا دولت انگلیس باید پیامدهای مسؤولیت تداوم رویکرد غیرمتعارف و مداخله‌جویانه خود را پذیرا باشد.

در ادامه تصریح گردید بر اساس قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوگانه قابل پذیرش نیست و مداخلات و اظهارات مخرب انگلیس به این بهانه، فاقد وجاهت است.

مدیرکل غرب اروپا در پایان ضمن محکومیت مجدد هرگونه اقدام نامتعارف و تهدیدزا در حوزه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، از سفیر انگلیس خواست تا مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس کند.

منبع: ایرنا

458074