مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی:

علاقه نسل جوان به موسیقی سنتی کمتر شده است

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: ایران به دلیل تمدن کهن و موسیقی های متنوع که در بین اقوام خود دارد یکی از صادرکنندگان موسیقی به دنیا است.
تصویر علاقه نسل جوان به موسیقی سنتی کمتر شده است

به گزارش سایت خبری پرسون،داریوش علیزاده مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی افزود: نسل جوان هیچ اطلاعی از موسیقی سنتی ندارند و به نوعی با موسیقی سنتی بیگانه هستند. نسل جوان علاقه مند به موسیقی هستند اما به دلیل نا آگاهی با موسیقی سنتی میزان علاقه و مقبولیت این سبک از موسیقی در بین نوجوانان و جوانان کمتر است.

وی بااشاره به اینکه موسیقی جزو هنرهایی است که اغلب مردم به آن علاقه مند هستند، تصریح کرد: بخاطر این علاقه نیز موسیقی در سطح جهان گسترده شده ودر هر کشور می توان گفت هزاران موسیقی وجود دارد.

علیزاده با اشاره به اینکه ایران نیز از گذشته درحوزه موسیقی صاحب یک سبک و هنر است، خاطرنشان کرد: یکی از نشانه های تمدن ، وجود هنر وفرهنگ در آن کشور است و موسیقی نیز شاخه ای از هنر است.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی با تاکید به اینکه موسیقی شناسنامه فرهنگی ایران است، اظهار کرد: ایران به دلیل تمدن کهن و موسیقی های متنوع که در بین اقوام خود دارد یکی از صادرکنندگان موسیقی به دنیا است.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی با تاکید به اینکه بحث تبلیغات در این حوزه بیار مهم است، اظهار کرد: نسل جدید هر موسیقی را بیشتر بشنود چه در فضای مجازی چه در رسانه ای دیداری برایش جذابیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: وقتی نسل جدید موسیقی سنتی ایرانی و فولکلور را کمتر می بیند و می شنود ، وقتی تبلیغات در این حوزه کمتر است و آلات موسقی سنتی ایرانی به قیمت گزاف بفروش می رسد در مقابل آلات موسیقی خارجی با قیمت ارزان تر نسبت به موسیقی سنتی ایرانی عرضه می شود در نتیجه جذب موسیقی کشورهای دیگر می شود.

علیزاده افزود: اگر به آموزشگاه های موسیقی مراجعه کنید اکثریت خواهید دید جوان ها دنبال موسیقی وارداتی هستند و کمتر جوانی دنبال یاد گیری تار، سنتور، کمانچه یا عاشقی است علت آن ارزانی آلات موسیقی وارداتی و نبود تبلیغات گزاف درموسیقی وارداتی است.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی تصریح کرد: برای نمونه کشور ترکیه در صنعت موسیقی تبلیغات زیادی کرده و با در دسترس قرار دادن آلات موسیقی خود به قیمت ارزان ، تبلیغات گسترده، تدریس در دانشگاه ها در حال صادرات فرهنگ کشور خودبه وسیله زبان موسیقی است اما در کشور ما موسیقی سنتی چندان تبلیغ نمی شود.

وی اظهار کرد: همین عدم تبلیغ و معرفی و عدم حمایت از موسیقی و هنرمندان موسیقی سنتی باعث کاهش رغبت جوانان به این موسیقی شده است.

علیزاده یاد آور شد: با تبلیغات،آهنگ سازی درست، خلق آهنگ های سنتی به روز با حضور هنرمندان می توان رغبت نسل جوان را به موسیقی سنتی افزایش دهد.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی ادامه داد: در استان ما نیز تخصیص وحمایت درحوزه هنرموسیقی سنتی صفر است وکمترنهادی از موسیقی سنتی حمایت می کند.

وی با تاکید به اینکه باید کاری کنیم که گوش نسل جوان با موسیقی سنتی آشنا شود، خاطر نشان کرد: درموسیقی نباید محدودیت داشته باشیم اگر باور داریم موسیقی فرهنگ ماست باید قبول کنیم محدودیت مفهومی ندارد.

منبع:ایسنا

457346