تلاش برای جذب گردشگران داخلی

رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: اولویت ما تمرکز و پرداختن برای جذب گردشگری داخلی است.
تصویر تلاش برای جذب گردشگران داخلی

به گزارش سایت خبری پرسون، جمشید حمزه‌زاده درباره وضعیت صنعت هتلداری پس از کرونا و در دوران تحریم اظهار داشت: متاسفانه صنعت گردشگری و هتلداری در چهار پنج سال اخیر به ویژه از نوروز سال ۹۸ همواره با چالش و بحران مواجه بوده است، در این مدت یا با بحران‌های طبیعی یا با مسائل سیاسی و امنیتی رو به رو بودیم، که کرونا هم از راه رسید و در سه سال اخیر آسیب جدی به این حوزه وارد کرد.

رئیس جامعه هتلداران ایران افزود: برای برون‌رفت از مشکلات و بحران‌های صنعت گردشگری برخی از وظایف مربوط به دولت و حاکمیت است، البته رفع بخشی از این موانع هم به مجموعه هتلداران مربوط می‌شود یکی از برنامه ها برای عبور از بحران صنعت گردشگری که اولویت ما است پرداختن به گردشگری داخلی است. به هر حال رونق و پاگرفتن گردشگری خارجی (ورودی) زمان می‌برد و ما نمی‌توانیم تا دو سال یا بیشتر منتظر بمانیم تا از این بحران‌ها کامل عبور کنیم.

بیان کرد: در حوزه گردشگری داخلی آنچه مورد توجه مسافران و گردشگران است کیفیت خدمات است برای بهبود و ارتقای کیفیت خدمات هتلداری برنامه های مختلفی در سراسر کشور داریم که در درجه اول آموزش و توانمندسازی است که زیربنای رشد و توسعه هر صنعتی از جمله صنعت گردشگری است.

امکان بهره‌مندی از تسهیلات کم‌بهره برای هتلداران

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: در چارچوب ارتقا جایگاه و سطح درآمد کارکنان هتل‌ها، در بیشتر هتل‌ها و مجموعه‌های اقامتی به صورت منظم و ادواری دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود. از طرفی موسسات آموزشی و دانشگاهی در چند سال اخیر منسجم‌تر به حوزه آموزش در حوزه گردشگری و هتل‌داری توجه می‌کنند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

قبلا پرداخت تسهیلات کم‌بهره از صندوق توسعه ملی به هتل‌داران امکان‌پذیر نبودرئیس جامعه هتلداران ایران گفت: البته انتقاداتی به شکل و طرح دروس آموزشی به موسسات آموزشی وجود دارد، که با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری مذاکراتی را با موسسات و دانشگاه ها آغاز کرده‌ایم.

وی به بازسازی و مرمت هتل‌ها در چارچوب ارتقا کیفیت خدمات اشاره کرد و افزود: بسیاری از هتل‌ها در سال‌های اخیر بناها و زیرساخت‌ها، تاسیسات و تجهیزات خود را به‌سازی و بازسازی کرده‌اند، با هماهنگی که انجام شده است برای نخستین بار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بازسازی هتل‌های به صاحبان این مجموعه‌ها تسهیلات کم‌بهره از صندوق توسعه ملی اعطا کرده است، که قبلا برای هتل‌داران و هتل‌سازان امکان‌پذیر نبود.

سفرهای اعتباری / پرداخت اقساطی هزینه اقامت در هتل

حمزه‌زاده به ضرورت توجه به تبلیغات و بازاریابی در صنعت هتل‌داری اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر هتل های بزرگ بیشتر به حوزه بازاریابی متمرکز شده‌اند، ارتباط خود را دفاتر خدمات سفر و گردشگری در قالب شبکه بازاریابی و فورش خدمات تقویت کرده‌اند، برای توسعه صنعت هتلداری به تغییر نگاه‌ها و روش‌ها نیاز داشتیم. اکنون مدیران هتل‌های بزرگ کشور در نمایشگاه بین‌المللی معتبر این حوزه (مانند فیتور اسپانیا و آی‌تی‌بی آلمان و ...) شرکت می‌کنند و امکانات و ویژگی‌های مجموعه‌های خود را معرفی می‌کنند، با همتایان خود همکاری و تعامل را آغاز کرده‌اند و از این طریق گردشگر و مسافر جذب می‌کنند.

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌توانند هزینه‌های سفر و هتل را به صورت اعتباری و اقساطی بدون افزایش قیمت در مدت سه تا ۶ ماه به هتلداران پرداخت کنندرئیس جامعه هتلداران ایران به سیاست های تشویقی برای جذب گردشگر اشاره کرد: در همین چارچوب برای افراد و موسسات تاثیرگذار برای جذب گردشگر بیشتر و رونق گردشگری داخلی تخفیف‌های قابل توجهی در نظر گرفته شده است. یک بخشی هم به عنوان سفرهای اعتباری در هتل‌های بزرگ کشور راه‌اندازی شده است. در این مدل سفر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌توانند با هتل‌ها قرارداد ببندند و هزینه‌های سفر و هتل را به صورت اعتباری و اقساطی بدون افزایش قیمت در مدت سه تا ۶ ماه پرداخت کنند.

حمزه زاده توضیح داد: یکی از اقدامات ارزشمند در یکسال گذشته بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۸ است، برخی از فعالان صنعت گردشگری از این بند استفاده کرده‌اند باید اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود تا همه اجزا و ارکان حوزه گردشگری از جمله هتل‌داران و هتل‌سازان از آن استفاده کنند.

وی به جایگاه مشورتی جامعه هتلداران ایران به عنوان یک تشکل ملی حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: ما در زمینه‌های مختلف حقوقی، مالی و سرمایه‌ای و فنی به اعضا مشورت می‌دهیم، مثلا در خرید تجهیزات و تاسیسات و وسایل استاندارد هتلی به سرمایه‌گذار هتل‌ساز مشاوره می‌دهیم تا با خرید کالای مرغوب و مناسب هزینه‌های آنها برای ساخت هتل کاهش یابد.

منبع: ایرنا

457198