صادرات نوعی واکسن پرندگان/ صرفه جویی ارزی ۳میلیون دلاری

فناوران تولیدکننده نوعی واکسن پرندگان توانستند این محصول را به کشور هایی مانند اوگاندا، افغانستان و پاکستان صادر کنند و صرفه جویی ارزی ۳میلیون دلاری برای کشور به ارمغان بیاورند.
تصویر صادرات نوعی واکسن پرندگان/ صرفه جویی ارزی ۳میلیون دلاری

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر سجاد پزشکی نجف آبادی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: یکی از موارد اصلی امنیت غذایی تولید نهاده‌ها و فرآورده‌ای پروتئینی است از این رو وجود واکسن‌ها و واکسیناسیون در گله‌های دام سبک و سنگین ضروری است؛ در واقع اگر واکسیناسیون در گله‌ها به صورت منظم، کامل و درست انجام گیرد و از واکسن مؤثر با کارایی بالا استفاده نشود تلفات زیادی در گله‌ها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این تلفات در تأمین نهاده‌های پروتئینی سبد خانوار و مسلماً در امنیت غذایی تأثیرگذار زیادی خواهد داشت.

پزشکی گفت: یکی از زنجیره‌های تأمین نهاده‌های دامداری صنعتی و سنتی حفظ شرایط موجود گله‌ها، ایجاد شرایط بهداشتی و افزایش تعداد و کیفیت تولیدات در گله‌ها است که مستقیماً درفراورده های پروتئینی حاصل از گوشت، لبنیات و… وجود دارند.

وی با اشاره به تولیدات این شرکت که در راستای امنیت غذایی بوده و مستقیماً دام و طیور را واکسینه می‌کند، گفت: این شرکت در شهریور ۹۶ ثبت شد و توانستیم واکسن ppr را با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه در آن زمان تنها مؤسسه رازی بود که این واکسن را به تولید می‌رساند، گفت: ظرفیت تولید و کیفیت مؤسسه رازی در شرایطی بود که نیاز کشور را برطرف نمی‌کرد و همزمان با این تولید، سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن واردات می‌شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ اولین مجوزها را برای شروع فعالیت و اولین مجوزهای تولید واکسن ppr را (واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک)اخذ کردیم، گفت: با ورود به تولید صنعتی واکسن از شهریور ۹۷ و برنده شدن در مناقصه سازمان امور دامپزشکی توانستیم کل نیاز کشور را در سال ۹۸ بالغ بر ۳۲ میلیون دوز برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ درصد نیاز کشور به این واکسن را برطرف می‌کنیم، گفت: ۲۰ درصد مابقی نیاز کشور توسط مؤسسه رازی به تولید می‌رسد و عملاً بحث واردات واکسن به کشور منتفی شده است.

وی با اشاره به صادرات این واکسن گفت: طی یک سال اخیر، واکسن به چند کشور منطقه‌ای و افریقایی همچون اوگاندا، افغانستان و پاکستان صادر شده است.

وی ادامه داد: به وسیله این واکسن ۳میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی می‌شود.

456916