مجیدی:

عراق جدید ارتباط خوبی با کشورهای عربی دارد

علیرضا مجیدی گفت: الان دولتی در عراق تشکیل شده که به این نتیجه رسیده که در سیاست خارجی باید همان خط «حیاد» یا بی‌طرفی دولتی در کشمکش‌های سیاسی و بین‌المللی را دنبال کند.
تصویر عراق جدید ارتباط خوبی با کشورهای عربی دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا مجیدی، کارشناس مسائل عراق گفت: «در عراق اصطلاحی وجود دارد به نام عمق عربی. تقویت عمق عربی جای ایران را تنگ نمی‌کند. چون عراق کشوری است که به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و به لحاظ جغرافیایی پیوند عمیقی با ایران دارد.»

وی افزود: «ما در کشور ۳۰ میلیونی عراق نزدیک ۲ و نیم میلیون نفر جمعیتی داریم که یا در ایران زندگی کردند یا متولد شده‌اند؛ نزدیک به ۶۰ تا ۶۵‌درصد جمعیت کشور عراق با ایران هم مذهب هستند، عراق کشوری است که در ۱۸ سال گذشته، طول مرز مشترکش با ایران از امن‌ترین مرزهایش بوده است. به این معنا که طی ۱۸ سال اخیر هیچ‌کدام از مرزهایش با عربستان، سوریه و ترکیه همواره امن نبوده ولی مرزش با ایران همواره امن بوده است. ما داریم از کشوری صحبت می‌کنیم که حجم مسافرت‌های طرفینشان سالانه بالغ بر ۳ میلیون نفر است. بنابراین اینها پیوندهایی است که به این راحتی نمی‌توان نادیده گرفت، جدا از بحث‌های تاریخی و امنیتی که داریم این یک پیوند اجتماعی بسیار عمیق است.»

مجیدی ادامه داد: «نکته‌ای که وجود دارد این است که بغداد در کنار این مسائل، آن عمق عربی قدرت بازیگری‌ را هم در عرصه اقتصاد و هم در سیاست به او می‌دهد، آن هم بدون اینکه جای ایران تنگ شود. این عمق عربی توان عراق را هم بیشتر می‌کند تا در جایی که ایران نیاز دارد، مثل قضیه بهبود روابط با کشورهای عربی، بتواند کمک کار ما شود.»

456591