تداوم بارش برف و باران در اغلب مناطق کشور

با تداوم بارندگی‌های اخیر در استان ‌های مختلف غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و نوار شرقی ایران، ساکنان بسیاری از مناطق کشور، امروز را با بارش برف و باران، وزش باد و کاهش نسبی دما آغاز کرده‌اند.
تصویر تداوم بارش برف و باران در اغلب مناطق کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی که مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم این شرایط در ساعات آینده امروز (سه‌شنبه) و فردا در اغلب استانها خبر می دهد، بارش برف در برخی استانها به تعطیلی مدارس و حتی ادارات منجر شده است.

بارش برف و باران همچنین بسیاری از محورهای مواصلاتی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل ، البرز ، اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، فارس ، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، همدان، یزد، کهگیلویه وبویراحمد، کرمان ، لرستان، مرکزی، خوزستان، خراسان جنوبی گیلان و بوشهر را تحت تاثیر قرار داده است.

در این راستا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز از تعطیلات ادارات برخی شهرستان ها به دلیل بارش شدید برف خبر داد.

علیرضا نیکروز افزود: شب گذشته تاکنون بارش سنگین برف در مناطق شهری و روستایی سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون باعث انسداد جاده‌های درون شهری و معابر شده است که تردد بسیار سخت و همراه با خطر تصادف و راه بندان است.

نیکروز گفت: با وجود تلاش‌های بی وقفه نیروهای شهرداری و دیگر دستگاه ها، اما همچنان معابر سطح شهرها با انبوه برف پوشیده است.

وی افزود: با توجه به حجم سنگین بارش‌ها ادارات دولتی سه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون به جز دستگاه‌های خدمات رسان امروز سه شنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ تعطیل خواهند بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بارش سنگین برف باعث شکسته شدن درختان و مسدود کردن بخش‌هایی از مسیرها شده است.
نیکروز ادامه داد: هر چند بارش سنگین برف موجب خوشحالی مردم استان شد، اما مشکلاتی هم برای تردد در سطح شهر و جاده‌های مواصلاتی مناطق سردسیری به وجود امده است .

نیکروز از مردم شهرهای سردسیری استان خصوصا شهر یاسوج خواست که حتی الامکان از تردد درون شهر تا زمانی که خیابان ها ، معابر و کوچه‌ها برف روبی نشده اند ، خودداری کنند.

وی ادامه داد: در خصوص بانکها و دانشگاهها تصمیم با روسای مجموعه هاست.

مدیرکل راهداری استان عنوان کرد: آخرین وضعیت راه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در پی بارش برف

عابد محمدی گفت: خوشبختانه از عصر روز دوشنبه ۱۹ دی ماه تاکنون شاهد بارش برف و باران در سراسر استان هستیم.

وی افزود: محورهای ارتباطی مناطق سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل تحت تاثیر بارش برف قرار دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جوی و سرما و برودت هوا و همراه با بارش برف، توصیه ما به هموطنان عزیز کسانی که از جاده های استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص مناطق سردسیری استان عبور می‌کند اینست که حتی الامکان سفر خود را به تعویق بیندازند.

محمدی تصریح کرد: در صورت ضرورت برای سفر، از طریق سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری از وضعیت راه های این استان اطلاع پیدا کنند.

وی ادامه داد: در صورت ضرورت سفر حتماً باید زنجیر چرخ همراه داشته باشند، سیستم گرمایشی ماشین را چک کنند، در صورتی که زنجیر چرخ نداشته باشند باعث انسداد مسیر می شوند بعضی خودروهای سنگین به همین دلیل متاسفانه مشکلاتی را برای دستگاه‌های خدمات رسان ایجاد کردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ان‌شاءالله طبق پیش بینی هواشناسی بارش ها تا صبح سه شنبه تداوم خواهد داشت و شاهد بارش برف خواهیم بود و پس از آن تا ساعت ۱۴ بعد از ظهر شاهد بارش باران هم خواهیم بود.

محمدی تاکید کرد: امیدواریم با رعایت توصیه های ایمنی، رانندگی با سرعت مطمئنه و استفاده از تجهیزات ایمنی از جمله زنجیر چرخ شاهد هیچ گونه اتفاق ناخوشایندی در سطح راه‌های استان نباشیم.

وی بیان کرد: حدود ۲۰۰ نفر راهدار استان با بیش از ۱۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری با استقرار در ۲۰ راهدارخانه در سطح محورهای ارتباطی استان آماده خدمت رسانی بودند که با شروع بارش‌ها هم اکنون در حال خدمت رسانی به مردم، برف‌روبی، نمک باشی جاده ها و تسهیل تردد هموطنان هستند.

گفتنی است که تا لحظه ارسال خبر بارش برف در مناطق سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون و بخش‌های چاروسا و دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه ادامه دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استان خبر داد: ممنوعیت تردد خودروهای بدون زنجیر در برخی راه‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد مدیر کل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی بارش برف از تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ در محورهای مواصلاتی استان در مناطق سردسیر جلوگیری می شود.

علیرضا نیکروز که از جاده یاسوج به شیراز بازدید می کرد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: با همکاری پلیس راه استان خودروهایی که فاقد زنجیر چرخ باشند از ادامه مسیر منع و بازگردانده می شوند در در مسیر با مشکل و حادثه ای روبه رو نشوند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در برخی مناطق و راههای ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد بارش برف هستیم دستگاههای عضو ستاد مدیریت بحران آماده و در تلاش برای خدمات رسانی و امدادرسانی به نیازمندان هستند.

مدیرکل راهداری گلستان خبر داد: احتمال بارش ۲۰ سانتیمتری برف در گلستان/ سفرها را به تعویق بیاندازید

عادل مصدقی صبح امروز ۲۰ دی ماه در گفت و گو با خبرنگاران و اهالی رسانه با اشاره به فعالیت سامانه سرد بارشی که از شب گذشته به استان‌های شمالی از جمله گلستان وارد شده است، اظهار کرد: این سامانه در ارتفاعات به شکل برف و در پایین دست به شکل باران خود را بروز داده است.

وی با بیان اینکه از روز گذشته استان گلستان شاهد بارش برف در ارتفاعات بوده است، افزود: مناطقی همچون درازنو، توسکستان، خوش‌ییلاق، جنگل گلستان، گلیداغ و سایر محورهای کوهستانی از عصر دیروز بارش برف را تجربه کرده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گلستان از صدور هشدار نارنجی هواشناسی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: بنا بر این اخطار نارنجی هواشناسی احتمال بارش برف تا 20 سانتیمتر در استان‌گلستان وجود دارد.

مصدقی با تاکید بر اینکه بارش‌ها تا هفته آینده در استان ادامه داشته و به دلیل برودت هوا و شدت سرما؛ یخ‌زدگی جاده‌ها را در پی داریم، تصربح کرد: بر اساس هماهنگی و آماده باش صورت گرفته، نیروهای ستادی و شهرستانی اداره کل و استان‌های همجوار و فرماندهی پلیس راه و مدیریت بحران استان، هم آماده به خدمت هستند.

وی از حضور 30 اکیپ راهداری و ترابری و 22 دستگاه نمک‌پاش و تجهیزات برفروبی در طول راهها خبر داد و گفت: 10 هزارتن شن و نمک ذخیره سازی شده تا در شرایط برفی جاده ها در سطح راههای استان پاشیده شود.

وی با اشاره به اینکه در نوار مرزی استان و پایانه مرزی اینچه‌برون نیز نیروها و امکانات راهداری آمادگی دارند که با بحرانی شدن شرایط وارد عمل شوند، ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت دهیاران، بخشداران، فرمانداران، صنوف حمل و نقل و پیمانکاران حوزه وزارت راه و شهرسازی در استان نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان ضمن درخواست تعویق سفرها از مردم استان گلستان، اضافه کرد: در صورتی که مردم عزیز الزام به سفر دارند حتما از سلامت خودرو مطمئن و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند زیرا عبور بدون زنجیر چرخ از جاده‌های کوهستانی طبق هماهنگی با پلیس راه استان ممنوع شده است.

تعطیلی مدارس سه شهرستان استان مرکزی در نوبت عصر

به گزارش ایسنا، اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اساس هماهنگی به عمل آمده با ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی و پیش بینی هواشناسی مبنی بر کاهش دما در ساعات پایانی روز، کلیه مدارس و آموزشگاه های تحت پوشش آموزش و پرورش استان مرکزی در دوره ابتدایی در شهرستان های اراک، خمین و شازند در نوبت عصر امروز سه شنبه بیستم دیماه به دلیل بارش برف و لغزندگی معابر، به صورت غیرحضوری فعالیت آموزشی و پرورشی خود را پیگیری خواهند کرد.

همچنین دانشگاه اراک در اطلاعیه ای اعلام کرد، به دلیل بارش برف و لغزندگی معابر و مشکلات تردد دانشجویان غیر بومی، امتحانات روز سه شنبه مورخ ۲۰ دیماه در نوبت بعدازظهر برگزار نمی‌ شود.

بارش برف مدارس نوبت صبح خمین، شازند و سربند را نیز در روز جاری، غیرحضوری کرده است.

فرماندار شهرستان چناران مطرح کرد: تردد در محورهای چناران فقط با زنجیر چرخ/ کمبود و عمر بالای ماشین‌آلات مهم‌ترین مشکل راهداری

محسن مه آبادی ، ضمن تشریح آخرین وضعیت محورهای ارتباطی این شهرستان خاطرنشان کرد: تردد در محورهای چناران به لحاظ بارش برف و شدت برودت هوا صرفاً با زنجیر چرخ ممکن است.

وی با بیان اینکه هرچند راه‌های اصلی شهرستان باز و تردد در آن‌ها جریان دارد اما در سایر محورهای روستایی تردد صرفاً با زنجیر چرخ ممکن است، از آماده‌باش تمامی نیروهای خدمات رسان و امدادی و همچنین پلیس‌راه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی تمامی پیش بینی‌های لازم در شهرستان اندیشیده شده است.

فرماندار شهرستان چناران عنوان کرد: به رغم اینکه شن و نمک مورد نیاز برای بازکردن جاده در اختیار قرار دارد، اما در حال حاضر کمبود و عمر بالای ماشین‌آلات راهداری از مهمترین مشکلات است که باید برای خدمات‌رسانی بهتر به خصوص در مناطق کوهستانی تدابیر لازم از سوی مسئولان استانی اندیشیده شود.

وی همچنین بیان کرد: با توجه به تعطیلی کارکنان ادارات، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، مراکز آموزش عالی، نهادهای عمومی، مهدکودک‌ها و مدارس به استثنای مراکز امدادی، خدماتی، درمانی و شعب منتخب بانک‌ها در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از مردم درخواست می‌شود، تا در صورت نداشتن ضرورت از رفتن به سفر اجتناب کنند و انجام امور را به روزهای آتی موکول کنند.

مه آبادی با بیان اینکه تدابیر لازم برای اسکان اضطراری اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: تا این لحظه هیچ گونه خسارتی به دلیل بارش برف و برودت هوا متوجه این شهرستان نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان: مقاطع پیش‌دبستانی و ابتدایی سه شهرستان لرستان در نوبت عصر تعطیل می‌شوند

مهدی پازوکی امروز ۲۰ دی ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل بارش سنگین برف مدارس در مقاطع پیش‌دبستانی و ابتدایی شهرستان‌های ازنا، الیگودرز و دورود برای نوبت عصر امروز تعطیل و آموزش به صورت مجازی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: در سه شهرستان لرستان، مدارس مقاطع پیش‌دبستانی و ابتدایی در نوبت عصر امروز بیستم دی ماه تعطیل می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان عنوان کرد: امتحاناتی که در بخش‌های شهرستان الیگودرز به دلیل مسدود بودن راه‌ها برگزار نشده و پس از برگزاری آخرین امتحان مجددا برگزار می‌شود.

امدادرسانی هلال احمر خراسان شمالی به ۱۶۵ خودروی گرفتار در برف

ابوالفضل محبان گفت: با ورود سامانه بارشی و وقوع برف و کولاک ۹۳ نفر از امدادگران و نجاتگران در قالب ۱۲ تیم عملیاتی و پشتیبانی و ۱۴ خودروی عملیاتی برای خدمت رسانی به حادثه دیدگان و در راه ماندگان بکارگیری شدند.

وی افزود: با تلاش امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استان بیش از ۱۶۵ خودرو رهاسازی و ۸۰۰ نفر نیز امدادرسانی شدند.

محبان با اشاره به مساجد آماده برای اسکان اضطراری درراه ماندگان و مسافرین، خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از ۱۰۰ نفر اسکان اضطراری داده شده اند و تعداد ۱۰۰ تغذیه اضطراری و کنسروجات و همچنین بیش از ۳۰۰ پتو بین آن‌ها توزیع شد.

وی همچنین با اشاره به انتقال مادر باردار توسط تیم های امدادی جمعیت هلال احمر گفت: در محور اسفراین به بجنورد -گردنه اسدلی مادر باردار گرفتار در برف و کولاک توسط تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تاکید کرد: تا پایان بارش برف و کولاک و ایجاد شرایط جوی مناسب تیم های امدادی جمعیت هلال احمر در حالت آماده باش به سر می برند.

مدیر مرکز مدیریت راه‌های فارس اعلام کرد: محورهای شریانی فارس باز و تردد برقرار است

حمید احمدی به تشریح آخرین شرایط جوی و وضعیت محورهای فارس پرداخت.

او بیان کرد: تا ساعت ۹ صبح امروز سه‌شنبه ۲۰ دیماه، براساس اطلاعات دریافتی از سامانه‌های هوشمند جاده‌ای وگزارشات اعلام شده از همکاران راهداری مستقر در محور ها، بارش برف در محورهای منتهی به آباده، سپیدان، صفاشهر، اقلید و بوانات در جریان است.

مدیر مرکز مدیریت راههای فارسخاطرنشان کرد: همچنین شاهد بارش باران در محورهای منتهی به شیراز، کازرون، نورآباد، کوار، فیروزآباد، ارسنجان، پاسارگاد، مرودشت، جهرم، نی ریز، داراب، زرین دشت، سروستان، فراشبند، فسا، خرامه و استهبان هستیم.

احمدی اعلام کرد: سایر محورهای استان نیمه ابری تا تمام ابری گزارش شده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان: فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان از سر گرفته شد

مرضیه سی سی پور، با بیان اینکه امروز سه شنبه ۲۰ دی، تحت تاثیر سامانه بارشی، ناپایداری جوی و دریایی در استان پیش بینی می‌شود، افزود: از صبح امروز تا فردا صبح تحت تاثیر فعالیت سامانه بارشی برای استان ابرناکی، در غالب نقاط رگبار باران و رعد و برق و افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش بینی می‌شود و مناطق غربی، شمالی و برخی نقاط شرقی استان و جزایر (بیشترکیش و لاوان) از مقادیر بارش بیشتری برخوردار خواهند بود و سبب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در این مناطق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود در این مدت از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب شود، اضافه کرد: دریا نیز طی امروز و فردا با افزایش سرعت بادهای شمال غربی در محدوده خلیج فارس، تنگه هرمز و بخش‌هایی از دریای عمان نسبتاً مواج پیش بینی می‌شود.

سی سی پور با بیان اینکه بیشینه سرعت باد به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۱۵۰ سانتیمتر خواهد رسید لذا توصیه می‌شود در این مدت شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از تردد دریایی خودداری نمایند و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن سایر شناورها صورت گیرد، عنوان کرد: از لحاظ دمایی طی امروز با توجه به افزایش ابرناکی آسمان، کاهش نسبی دما در طول روز و از چهارشنبه تا اوایل هفته آینده کاهش دمای کمینه (۲ تا ۵ درجه سلسیوس) بویژه در مناطق شمالی و ارتفاعات استان پیش‌بینی می‌شود.

وی بیان کرد: لازم به ذکر است از ساعات بعد ازظهر و شب چهارشنبه ۲۱ دی تا اوایل هفته آینده نیز با نفوذ سامانه پرفشار سرد به استان برای مناطق شرقی و مرکزی استان، تنگه هرمز و بخش‌هایی از دریای عمان وزش بادهای نسبتاً شدید شمال شرقی، در بعضی ساعات با احتمال گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا و مواج شدن آب‌های تنگه هرمز و دریای عمان پیش بینی می‌شود.

منبع:ایسنا

456147

نظرات شما ( 1 نظر )

دنا |
سه شنبه 20 دی 140122:50
محروم ترین توسعه نیافته ترین ضعیف ترین استان کشور هست.نبود زیرساخت ها نبود امکانات نبود تجهیزات نبود وسایل قوی و مدرن و با کیفیت در استان نبود مدیریت قوی و دلسوز و شایسته و پاک و مومن حقیقی و واقعی.نبود روحیه تیمی و جمعی در مدیران.تک روی و تک گویی برخی از مسولین استان.استان حتی از چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان. ..هم عقب تر و محروم تر هست.