آمریکا، چین را تهدید کرد

دولت آمریکا تهدید کرد اگر چین تصمیم بگیرد کمک‌های امنیتی در اختیار روسیه قرار دهد و در دورزدن تحریم‌ها به مسکو کمک کند، حتما با پیامدهای سنگینی روبرو خواهد شد.
تصویر آمریکا، چین را تهدید کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود تهدید کرد واشنگتن این موضوع را برای چین روشن کرده که اگر پکن تصمیم بگیرد در جنگ اوکراین یا دورزدن تحریم‌های آمریکا به روسیه کمک کند، هزینه‌ها آن را خواهد پرداخت.

آن‌گونه که در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، ند پرایس در پاسخ به این سوال که همکاری نظامی روسیه و چین چه تاثیری بر جنگ اوکراین و شبه‌جزیره کره خواهد گذاشت گفت: ما هیچ پناهنکاری در این موضوع را نداریم که این موضوع (همکاری نظامی روسیه و چین) را از نزدیک رصد می‌کنیم. ما از نزدیک تصمیمات چین درباره درخواست‌های امنیتی روسیه را رصد می‌کنیم. ما روشن به مقامات چین گفته‌ایم چه خصوصی و چه هنگام دیدار دو رئیس‌جمهور در اواخر نوامبر که اگر آنها تصمیم بگیرند به روسیه در تلاش برای دورزدن تحریم‌های آمریکا یا ارائه کمک‌های امنیتی کمک کنند، هزنیه‌هایی خواهند پرداخت.

«لی ژانشو»، رئیس پارلمان چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) اواسط شهریور در مسکو در دیدار با روسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملا همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند.

چین و روسیه در سالهای اخیر تحت دکترین اتحاد در برابر غرب به هم نزدیک شده‌اند. چین تا پیش از این، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم نکرده و آشکارا نیز حمایت نکرده بود و در عین حال تلاش کرده روابط خود را با مسکو تقویت کند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد ، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

456085