ضرورت توجه به جنگل‌‍‌کاری دیم در زنجان

رییس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری: استان زنجان جزو استان‌های با پوشش جنگلی اندک است و با توجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی آن، منابع آبی محدود وجود دارد. و جنگل‌های استان زنجان در شمال و جنوب رودخانه قزل‌اوزن در ارتفاعات طارم و در ارتفاعات شمال‌غربی  زنجان، ارتفاعات ماهنشان، سلطانیه، ابهر و خرمدره واقع شده است.
تصویر ضرورت توجه به جنگل‌‍‌کاری دیم در زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون،مجید معانی اظهار کرد: استان زنجان جزو استان‌های با پوشش جنگلی اندک است و با توجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی آن، منابع آبی محدود وجود دارد. در نتیجه ضروری به نظر می‌رسد تا به کاشت جنگل‌های دیم پرداخته شود.

وی تصریح کرد: در جنگل‌کاری به روش دیم، رویکرد و رعایت سه اصل مهم، ضرورت دارد. نخست این‌که بتوان (با کاربست شیوه‌های گوناگون) از آب موجود در طبیعت حداکثر استفاده را برد. دوم این‌که، تبخیر آب را به حداقل رساند و سرانجام، سومین اصل، گزینش و بهره‌وری از گونه‌های مقاوم در برابر خشکی است.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ در راستای توسعه جنگل با نهال و با مشارکت بخش خصوصی عملیات ۱۰۰ هکتاری طرح در منطقه حوزه آبخیز آب‌بر انجام گرفت که در این عملیات از روش جنگل‌کاری دیم استفاده شد، تصریح کرد: در طرح مذکور که یا همت و تلاش کارکنان اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان و با همکاری اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم و پذیرفتن هزینه‌ها از طرف شرکت فرآوری بهین‌فرآور انجام پذیرفت، از گونه‌های بومی منطقه خصوصاً ارس استفاده شد.

منبع:ایسنا

455712