تصمیم جدید القاعده درباره الظواهری چیست؟

القاعده در حال برنامه‌ریزی برای اعلام علت دیگری برای مرگ ایمن الظواهری، رهبر سابق این گروه است که آمریکایی‌ها مدعی کشتن وی در افغانستان شده‌اند.
تصویر تصمیم جدید القاعده درباره الظواهری چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، القاعده در حال برنامه‌ریزی برای اعلام علت دیگری برای مرگ ایمن الظواهری، رهبر سابق این گروه است که آمریکایی‌ها مدعی کشتن وی در افغانستان شده‌اند.

به گزارش دیلی بیست، منابع ارشد القاعده تصمیم دارند اعلام کنند که ایمن الظواهری، رهبر این گروه به دلیل بیماری درگذشته است، این در حالی است که جو بایدن شش ماه قبل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که جانشین اسامه بن لادن در یک حمله دقیق نیروهای آمریکایی در یک منطقه مرفه نشین کابل کشته شده است.

زمانی که ایالات متحده بن لادن را در سال ۲۰۱۱ در یک یورش شبانه به مقر وی در ابوت آباد پاکستان از بین برد، القاعده در عرض چهار روز به مرگ او اعتراف کرد و الظواهری را به عنوان "امیر کل القاعده" معرفی کرد.

منابع نزدیک به القاعده به دیلی بیست گفتند که طالبان از القاعده خواسته‌اند که مرگ الظواهری را تایید یا رد نکند. یکی از اعضای ارشد این گروه گفت: "پنهان کردن مرگ ظواهری نتیجه تفاهمات پنهانی بین طالبان و القاعده است."

طالبان که در اوت ۲۰۲۱ دوباره کنترل افغانستان را به دست گرفتند، این خبر را انکار کردند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این سازمان گفت که آنها تحقیقات کاملی را انجام خواهند داد، اما هنوز هیچ خبر رسمی وجود ندارد.

حمله منجر به مرگ الظواهری در بسیاری از سطوح برای طالبان شرم آور بود. این گروه در جریان توافق صلح دوحه با دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ با قطع روابط با القاعده موافقت کرده بود، بنابراین زمانی که مشخص شد رهبر این گروه تروریستی در یکی از اعیانی‌ترین محله‌های پایتخت زندگی می کند، بسیار ناخوشایند بود.

از دیدگاه سایر گروه‌ها، حمله ایالات متحده همچنین به وضوح نشان داد که طالبان قادر به ارائه حفاظت نیست. یک منبع نزدیک به عناصر شبه نظامیان گفت که شواهدی کشف شده که نشان می دهد سیا حتی به املاکی که الظواهری در آن مخفی شده بود نفوذ کرده است، با ادعای کشف دوربین های جاسوسی و سایر دستگاه های نظارتی در داخل خانه - حتی در تخت الظواهری. در ماه سپتامبر، سیا مدل بسیار دقیقی از ملک را در دفتر خود در ویرجینیا رو کرد که نشان دهنده سطح بالایی از جزئیات جمع آوری شده در خانه است.

از هر طرف که آن را ببینید، این ترور، طالبان را حتی بیشتر منزوی کرد.اولین رژیم آنها توسط ایالات متحده سرنگون شد. در سال ۲۰۰۱، زمانی که واشنگتن از آنها خواست اسامه بن لادن را پس از ۱۱ سپتامبر تحویل دهند، آنها از انجام این کار خودداری کردند. آنها با از دست دادن یک دولت به دلیل القاعده، مصمم هستند که این بار توسط شبه‌نظامیان بی‌ثبات نشوند.

منابع گفتند که شبکه حقانی، یک شاخه نیمه خودمختار در سازمان طالبان، با القاعده برای ساکت ماندن لابی می‌کند.

نسبت دادن مرگ امیر القاعده به بیماری به جای آمریکایی‌ها، افتخار بزرگی را از او سلب می کند. یکی از منابع ارشد این گروه گفت: "الظواهری و اسامه آرزوی این نوع مرگ را داشتند، هر دو به آرزوی خود رسیدند، اما القاعده آن را پنهان می‌کند تا طالبان را از فاجعه و عواقب حضور رهبری ارشد در پایتخت طالبان نجات دهد."

هنوز رهبر جدیدی مشخص نشده است

منابع این گروه در منطقه به دیلی بیست گفتند که سه نفر از اعضای القاعده در حال رقابت برای تبدیل شدن به امیر جدید این سازمان هستند. سیف العدل، یک عامل کهنه کار القاعده که از سال ۱۹۹۸ توسط ایالات متحده تحت تعقیب است، یاسین السوری، یکی از سرمایه‌گذاران ارشد گروه تروریستی و داماد الظواهری، عبدالرحمن مغربی، یک تبعه مراکشی که در خانه‌ای که ظواهری در آن کشته شد، زندگی می‌کرد.

انتظار می‌رود که امیر جدید به جای شبه جزیره عربستان در منطقه افغانستان-پاکستان مستقر شود، زیرا طالبان اکنون افغانستان را کنترل می‌کنند و طالبان پاکستان (TTP) حضور فزاینده‌ای در مناطق قبیله‌ای پشتون دارند. بسیاری از شخصیت‌های ارشد طالبان و القاعده به‌رغم حضور شدید آمریکا و متحدانش، برای دو دهه در منطقه پنهان شده‌اند.

یکی دیگر از اعضای سابق نزدیک به عناصر القاعده در منطقه می گوید که عجله برای اعلام جانشین الظواهری نیز به دلیل نفوذ طالبان متوقف شده است. طالبان به القاعده گفته ما یک بار رژیم خود را فدای القاعده کردیم. اگر القاعده مرگ او را در حمله کابل تایید کند، باعث شرمساری طالبان خواهد شد، بنابراین آنها مرگ و جانشین را مخفی نگه می دارند و قصد دارند آن را به عنوان یک مرگ طبیعی، اعلام کنند. القاعده می‌خواست تحت حکومت طالبان مراسم تشییع جنازه عمومی برگزار کند، اما طالبان اجازه ندادند.

منبع: ایسنا

455547