جدا شدن معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از ‌وزارت خارجه

سخنگوی ‌وزارت امورخارجه آمریکا با تاکید بر این‌که »برجام چند ماه است که در دستور کار دولت قرار ندارد»، اذعان کرد که آن‌ها روی اعتراضات در ایران و مقابله با همکاری امنیتی میان ایران و روسیه متمرکز هستند.
تصویر جدا شدن معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از ‌وزارت خارجه

به گزارش سایت خبری پرسون، سخنگوی ‌وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه خود درباره جدا شدن جَرِت بلانک معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران از ‌وزارت امورخارجه و پیوستن او به وزارت انرژی و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید او کارمند اداره ملی ایمنی هسته‌ای وزارت انرژی است و مدتی در وزارت امورخارجه مشغول به کار بود، او اکنون به اداره اصلی خود بازگشته است. وزارت انرژی نیز یک شریک حیاتی در شکل دادن به سیاست ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای ایران است و جرت در سمت جدید خود همچنان درگیر این موضوع خواهد بود و بازگشت او به محل کار اصلی‌اش (وزارت انرژی) پس از دو سال یک اتفاق عادی برای پرسنل است.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر اخیر دو سناتور مبنی بر این‌که ایران یکی از بزرگترین چالش‌های سیاسی واشنگتن در سال ۲۰۲۳ خواهد بود، به تکرار ادعاهای خصمانه مقامات آمریکایی علیه ایران پرداخت و گفت: البته نمی‌توان انکار کرد که ایران یکی از پیچیده‌ترین چالش‌هایی است که ما با آن روبرو هستیم. در طول دولت‌های قبل نیز این موضوع وجود داشته است. برنامه هسته‌ای ایران در کانون توجه دولت‌های متوالی (آمریکا) بوده است. فعالیت‌های بدخواهانه آن در سراسر خاورمیانه و در برخی موارد حتی فراتر از آن، مورد توجه دولت‌های متوالی بوده است. اکنون ببینید با مردم خود چه می کند و حمایت نظامی، کمک‌های امنیتی که به روسیه ارائه می‌کند - همه اینها نشان دهنده چیزی است که به‌طور انکارناپذیر یکی از دشوارترین چالش‌های ما است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام مدعی شد: ایران هیچ دلیلی به ما نداده است که به اظهاراتی که بیان و ارزیابی‌هایی که ارائه کرده‌اند، هیچ‌گونه اعتبار یا اعتقادی داشته باشیم. ما چند ماه پیش در سپتامبر فرصتی داشتیم که این پیشنهاد را امتحان کنیم. آن زمان توافق برای بازگشت متقابل به برجام وجود داشت که روی میز بود و همه طرف ها آن را تایید کردند اما در نهایت به جایی نرسید، تنها به این دلیل که ایرانی‌ها آمادگی پذیرش آن را نداشتند.

سخنگوی ‌وزارت امورخارجه آمریکا افزود: برجام چندین ماه است در دستور کار ما قرار ندارد. به‌طور قطع در این ماه‌ها حمایت از حقوق مردم ایران و مقابله با روابط امنیتی ایران و روسیه در راس دستور کار است.

پرایس در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین گفت: در حال حاضر تمرکز ما روی اعتراضات است، تمرکز ما بر این است که ایران چه چیزی در اختیار روسیه قرار می‌دهد و به نوبه خود روسیه با آن مواد و ابزارها با مردم اوکراین چه می کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احضار سفیر فرانسه در تهران به وزارت امورخارجه ایران در واکنش به اقدام موهن یک نشریه فرانسوی در توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی ایران مدعی شد که این اقدام در راستای آزادی بیان صورت گرفته و ایالات متحده از آن در هر کجای دنیا که باشد، چه ایران و چه فرانسه حمایت می‌کند.

455378